Planerandet för vårens projekt pågår och just nu funderas kring en budget för en 50 kvm stor altan.

Hur mycket kan det komma att kosta?

Hur mycket har Ni lagt ut på Er altaner?

/NiJa
 
hej.

jag har planerat en altan på ca 80kvm och tänkte handla alla varor på bauhaus som verkar billigast (nån som har ngn synpunkt på deras materail?).

För plintar (33st) bärlinor, reglar och trall samt skruvar, balkskor o allt annat går det på ca 25000:- (vad en halv kvm lägenhet kostar :)
 
Vår altan kommer att bli ca 55kvm och byggs på plintar och 45x170 reglar. Trall 120x28. ca pris 19000kr inkl staket. utan staket ca 16000kr.

Bara att rita upp och maila/gå in till närmaste byggvaruhus, så räknar de åt dig. (du får dock räkna igenom själv så att det verkar stämma någorlunda och det är lätt gjort..)

Frågan sen är ju vad du ska för material på trall.. lärk, tryckt furu, plast etc etc..
Mitt pris ovan är för tryckt furu.

Lycka till!
/Thompa

Edit: givetvis ingår inte jobb i ovanstående pris. =)
 
Redigerat:
Ca: 60 m2, 120x28 som golv +normalstort räcke med 45x45 liggande ribbor (tätt), bra kvalitet på allt trä, omkring 22.000:-inklusive allt (utom min insats)
 
Nada! :))
 
jag ska bygga 50kvm varav 32kvm inglasat nu till våren i lermark så inkl plintar på 1,5m, tak(kanalplast), fönster + skjutdörrar ca 40.000:-
 
Ett tips.... handlar ni av en lokal handlare se till att få hemfrakten i prutmånen. Spar ett par semesterdagar jämfört med att dra släpan fram o tillbaka. Mäktigt då kranbilen kommer med pallvis med plintar, bärlinor och någon km trall. många ton o många m3 blir det.....
 
Nimajneb skrev:
Ett tips.... handlar ni av en lokal handlare se till att få hemfrakten i prutmånen. Spar ett par semesterdagar jämfört med att dra släpan fram o tillbaka. Mäktigt då kranbilen kommer med pallvis med plintar, bärlinor och någon km trall. många ton o många m3 blir det.....
Detta är en dålig idé. Du kommer att få hem skit.
Ska det bli riktigt måste du plocka virket själv.
Sen blir det ändå en vända med släpet.

Vis av erfarenhet.
 
Doldr skrev:
Detta är en dålig idé. Du kommer att få hem skit.
Ska det bli riktigt måste du plocka virket själv.
Sen blir det ändå en vända med släpet.

Vis av erfarenhet.
Imponerande att du vet resultatet av när jag gjorde detta förra året... har du snokat runt o kollat.? :D:confused::D

Bla köpte jag 1,2km trall..... 6 lpm var ej användbart så det fick jag byta nästa gång jag var på brädgården.
 
Nimajneb skrev:
Imponerande att du vet resultatet av när jag gjorde detta förra året... har du snokat runt o kollat.? :D:confused::D

Bla köpte jag 1,2km trall..... 6 lpm var ej användbart så det fick jag byta nästa gång jag var på brädgården.
Samma här, fick byta allt eftersom de verkar ta skiten när man tar hemfrakt. Bästa är att plocka ut en hög och sedan be om hemfrakt i priset ;-)
 
Min altan som jag byggde för två år sedan är på ca 15-20 kvm.
Den kostade ca 12000 kr inkl staket i lärkträ (färdiga moduler).

Då valde jag lite dyrare virke (28 mm pooltrall - med "halkräfflor") till trallen...
Gjorde allt själv dock.

/K
 
Jag handlar allt av våran lokala handlare ooch han vet att han får komma och hämta det som är dåligt och komma med nytt så då får man bara bra virke.

jag handlar allt där och därför går han inte över byggmax priser
 
Kan bara flika in med ett tips... Denna helgen firar Bauhaus att K-rauta öppnar en ny butik, för att fira detta säljer de tryckt trallvirke 28x120 för 6:95 kr per löpmeter. Var precis och hämtade en bunt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.