Idag har jag publicerat en checklista som ska användas för att kontrollera elsystemet när du funderar på att köpa hus.

Checklista för el vid husköp

Det är många som glömmer att kontrollera husets elsystem när de köper nytt hus. Det är varken bra ur säkerhets- eller ekonomisk synpunkt. Har du otur kan hela elanläggningen behöva bytas ut och då kan det bli riktigt dyrt. Kanske hade du kunnat få ett avdrag på köpeskillingen om du hade vetat?
Förstora bilden

Ta hjälp av den här checklistan när du kontrollerar elsystemet, så att du inte missar något. Känner du att du själv är okvalificerad att göra den här genomsynen av elsystemet, anlita en behörig elektriker för att besiktiga husets elsystem. Att köpa ett par timmar av en elektriker är inga pengar i sammanhanget.

Vid centralen

* Kontrollera om elcentralen har någon form av gruppförteckning. En gruppförteckning förklarar vad varje säkring är till för och hur du hittar felet om det går en propp.

* En riktig bonus är om det finns ett ringschema, vilket det ofta fanns förr. Med ett ringschema är det lättare att lokalisera var ett fel sitter, vid vilken grupp en propp har löst ut.

* Finns jordfelsbrytare? Det kan vara bra att installera en sådan om det inte finns.

* Är hela anläggningen jordad? Om inte, är det bra om anläggningen jordas.

* Kontrollera att huvudsäkringarnas botten har korrekt färg, dvs att de är anpassade för rätt säkring.

* Kontrollera att övriga säkringars botten och säkringar stämmer med det som står i gruppförteckning.

* En central med porslinssäkringar är inget fel, de fungerar utmärkt och går att komplettera med jordfelsbrytare.


Runt om i huset

* I samma rum får inte jordade och ojordade eluttag blandas, även om belysning kan vara ojordad i äldre hus. Observera att rumsbegreppet i öppna planlösningar kan variera lite. Vid tveksamhet konsultera en behörig elektriker.

* Titta hur kablar ser ut. Finns det felaktiga kablar typ lampsladdar som går in i dosor så var beredd på att det kan behöva bytas direkt.

* Kontrollera att alla kablar sitter fast, dvs sådana kablar som ingår i den fasta installationen. Lampsladdar får egentligen inte klamras och skall som sagts ovan inte anslutas fast i t ex dosor.

* Kontrollera att alla brytare fungerar och styr avsedda uttag.

* Om delar av anläggningen ser ut att vara utbytt, nyinstallerad eller ändrad, be gärna att få se fakturorna från elfirman.

* Om du har kunskap så lyft på några doslock och kolla hur det ser ut i dosorna. Är kablarna torra och håller på att ramla sönder är det läge att byta.


I badrum

* I badrum ska det finnas jordfelsbrytare om man har installerat ett 230V uttag. För rakuttag på 110V behövs inte jordfelsbrytare.

* Inga uttag får sitta så de riskerar att få vatten på sig. Föreskrifterna för var uttag ska sitt finns hos Elsäkerhetsverket.

* Om det finns elburen golvvärme SKALL det finnas jordfelsbrytare, antingen på hela centralen eller på badrummet för sig.

* Be att få se papper på installationen av golvvärmen. Det är ett krav att den ska installeras av behörig elektriker.

* Är badrummet utrustat med bubbelpool eller liknande så kolla att den är inkopplad av elfirma, dvs begär att få se faktura.


Utomhus

* Jordfelsbrytare är ett krav för uttag utomhus vid nybyggnad. Under resans gång har reglerna varierat kraftigt. På ett gammalt hus kan uttag som inte är skyddade av jordfelsbrytare sitta 1700 mm över mark eller vara försedda med lock och lås.

* Uttag som är skyddade av jordfelsbrytare får sitta på lägre höjd, dock på säker höjd från marknivå med hänsyn till snö etc.

* Gamla platta trefasuttag i metall bör bytas ut med hänsyn till olycksrisken, även om de får användas tills de är uttjänta.


Kent Ekberg alias snickarboden är författare till checklistan och den är granskad av Niklas Ekström (expert på Byggahus.se) och Elsäkerhetsverket.

Tillägg till ämnet:

Det finns en eltest som man som köpare kan beställa:
http://www.eio-eltest.se/
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
Punkt 2, ringschema, ska nog stå ritningschema.

Varför skall man begära att se fakturan på ett el-abetet???

Jag har dragit all el i syrrans hus och föräldrarnas hus, svärföräldrarna, kompisar mm och jag skickar inte en faktura till dom. Samt att jag har behörighet.


Bästa tips är att ta dit en behörig elfirma som gör en besiktning.
 
mycket bra tips tycker jag. underlättar för husköpare att bara skriva ut och ta med listan när man tittar på huset.
tilläggas bör att ledningar tidigare än ca 40-tal är det farligaste av alla faror, de har naturgummi, tjära och papper som isolering. Vid det här laget är de genomruttna, och är en uppenbar brandfara.
det är svårt att avgöra om det rör sig om såna ledningar, en vanlig missuppfattning är att all kuhlo-ledning (utanpåliggande kabel med metallmantel) är farlig, men merparten av den typen av kabel är nyare än 1940 och har PVC isolering och är därmed säkra, men det kan man bara veta om man öppnar en dosa, eller locket till en strömbrytare och tittar på trådarna, man ser ju skillnad på plasttrådar i olika färger eller om det enbart är svarta trådar med tjärpapper lindat runt dem.
 
el_richard>För att en del installationer inte är så trevliga och det kan vara tryggt att veta att en elfirma har en försäkring som tar smällen om något skulle hända.

Dessutom, du och jag vet skillnaden mellan en behörig och en icke behörig men för många så är vilken elektriker som helst just en elektriker. De flesta vet inte skillnaderna.

För att slippa sådana gränsdragningar så valde jag att dra gränsen vid en elfirma. Och jo, här utgår jag ifrån att en elfirma har en behörig som står för jobben.

/Kent
 
Redigerat:
Angående jordfelsbrytare. I bostäder mm är det krav på jordfelsbrytare vid nybyggnad för uttag oavsett om de sitter inom eller utomhus. För kontor tex kan man slinka på enbart utomhusuttagen även om det är dumsnålt...
 
Och så kan du ju lägga till i listan att det finns en färdig lösning där en elektriker kollar allt detta + mer saker som icke-fackmän kan kontrollera (meggning etc). Denna test borde vara perfekt att göra tillsammans med tex anticimex-besiktning då man ska till att köpa ett hus (INNAN man skrivit på papperna :) )

www.eio-eltest.se
 
några tusenlappar för en elbesiktning är en bra investering, precis som några tusenlappar för en rejäl normal besiktning
 
el_richard skrev:
Punkt 2, ringschema, ska nog stå ritningschema.
Det skall vara ringschema! På ett schema över huset görs ringar där uttag och lamputlopp finns och sen skrivs gruppnummret i ringen för enkel felsökning.

Gör man en installation åt någon så får man väl skriva ett papper på vad man gjort och när samt sitt behörighetsnummer. Man få väl stå för vad man gjort.
Vid mång golvvärmeinstalationer skall ju desutom skickas in papper till tillverkaren för att garantin skall gälla och i vissa fall finns skylt som skall sättas upp med namn på installatören.
 
Ringschema var nått nytt, har aldrig hört talas om det tidigare. Och har en som snurrat runt så länge och vitt som jag, inte sett nått (utom ev. i nån större kontorsbyggnad) så är nog -att det ofta fans förr - nog inte helt sant.
 
Jag vet inte heller om det ni kallar för ringschema var vanligt i bostäder, i andra lokaler har man sett det ibland.
 
Då har jag redigerat lite i den här tråden.

Tänk på att detta är en tråd som skall innehålla en lathund för husköpare.

Vi vill inte se en massa argumenation i den här tråden.

Framförallt inte om hempulande!
 
Jag tycker en bra sak att också kolla är om det är enfas eller trefas när man köper lägenhet (nu var denna checklistan iofs för husköp). Får lite konsekvenser på hur man väljer vitvaror i köket tex.
 
När det kommer till kritan och man tittar på ett hus måste man verkligen ha is i magen.

Dels vill man spana in huset och tomten som helhet och avgöra om man är intresserad, dels ska man inspektera bygget, vvs och el. Det kan kännas lite magstarkt att i en budgivning säga att man vill anlita en elektriker som inspekterar huset. De flesta vill inte bli den "jobbiga köparen" redan i det läget.

De flesta hus som säljs i Stockholmstrakten är besiktigade. Vad jag sett är det oftast av Anticimex, och de inspekterar inte el.

Alla har inte kompetens att avgöra om en elinstallation är bra eller dålig, och har heller inte möjlighet att ta med sig vänner eller bekanta med kompetens till visningen.

Därför tänkte jag inflika med vad man kan göra i en sån situation, om man misstänker att allt inte står rätt till med elen (här kan checklistan vara till stor nytta).

När man väl vunnit en budgivning så tar man upp ärendet med säljaren och mäklaren. Om säljaren själv anser att elinstallationen är frisk, men ändå klagar över att besiktningsman ska inspektera skulle jag dra öronen åt mig och vilja gå ännu djupare.

Infoga en klausul i kontraktet som nämner att elinstallationen ska besiktas, och om besiktningen visar att det kostar mer än X kronor att åtgärda så står säljaren för kostnaden, alternativt köpet går tillbaka.

För att undvika godtycklig bedömning vid eventuell tvist är det viktigt att det framgår vilken typ av vite som ska utgå om det visar sig att fel finns. Vite kan exempelvis vara att köpet går tillbaka eller att säljaren står för kostnaden.

Det finns flera sätt att gå tillväga, och det viktigaste är att en eventuell överrenskommelse dokumenteras och undertecknas. Annars kan det leda till onödiga och jobbiga diskussioner i efterhand.
 
Här kan man se lite vad man tittar på i EIO testen, men att mer i detalj beskriva är rätt svårt då dom flesta hus är av olika standard och ålder. En förutsättning för att testen ska vara av något värde är att den som utför den ska ges tid så att han utan att känna tidspressen kan öppna, pilla, titta och skaffa sig en allmän uppfattning. Man ser rätt snart det allmäna tillståndet på en anläggning, sedan tycker jag att man kan göra samma provning som man ska göra på nya anläggningar.
http://www.eio-eltest.se/index_svagapunkter.html
 
snickarboden skrev:
elmont>Tror att rätt många är nyfikna på hur omfattande ett sådant test är, kan du ge lite info?

/Kent
Utförde själv ett EIO-eltest för någon vecka sen.

Kolla bl.a. mätarskåpet att allt såg bra ut, kolla elcentraler hur de såg ut, meggade centraler, kontrollerade JFB och stickontroller av jordkontinutet, allmänt kolla runt om det fanns några otillåtna kabeldragningar, uttag som sitter löst osv. Ej fackmannamässigt utförda installationer.
Stickontroller av uttag, strömställare och kopplingsdosor.
Funktionskontroller av strömställare och lite sånt.

Och knäppte kort på allt!

Hade med en pärm med lite smått och gott, bland annat en lathund som berättade lite om vad man skulle kolla på och så.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.