jon_h skrev:
Varför det skulle göra det..? Det gör det helt enkelt, om det bara kan torka genom fogarna. Klinkern är ju i princip helt tät. Kan vattnet vandra iväg genom underlaget så gör det det istället.

Edit: Se sidan 10 i den här publikationen från Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Där står det till och med sex månader innan det torkat helt.
.
Trist :(.
Att däremot jämföra ett bastugolv med golvytan där man duschar är väl kanske att ta i, men jag förstår problemet.

mvh Manor
 
Trist och trist, jag kan inte förstå varför du inte gillar tanken att rolla lite tätskikt under plattorna? Det går ganska snabbt och är en liten kostnad i sammanhanget.

Och jag jämförde inte med duschgolv. Men blir det blött så tar det lång tid att torka, oavsett om det är i en dusch eller en bastu.
 
jon_h skrev:
Trist och trist, jag kan inte förstå varför du inte gillar tanken att rolla lite tätskikt under plattorna? Det går ganska snabbt och är en liten kostnad i sammanhanget.

Och jag jämförde inte med duschgolv. Men blir det blött så tar det lång tid att torka, oavsett om det är i en dusch eller en bastu.
Trist att klinker inte verkar vara ett så bra som våtrumsgolv helt enkelt. Oavsett om man har ett tätskickt under, så låter det trist att det konstant är vått/fuktigt under klinkerplattorna. En våtrumsmatta låter helt plötsligt som rena lyftet, och då menar jag som sagt inte bara i bastudelen.

Kan man inte täcka fogarna med något som innebär att det inte tränger ner fukt i dem...någon form av impregnering?

mvh Manor
 
Klinkers är ett utmärkt våtrumsgolv. Det kanske känns tråkigt för någon som inte är insatt i tekniken att det kommer vara konstant blött under plattorna, men om man har ett fungerande tätskikt som stoppar vattnet där kan jag inte se vad problemet är.

Det är möjligt att täta fogarna, men det är mycket svårare att få det tätt. Och jag kan fortfarande inte förstå varför man skulle vilja göra det.
 
jon_h skrev:
Klinkers är ett utmärkt våtrumsgolv. Det kanske känns tråkigt för någon som inte är insatt i tekniken att det kommer vara konstant blött under plattorna, men om man har ett fungerande tätskikt som stoppar vattnet där kan jag inte se vad problemet är.

Det är möjligt att täta fogarna, men det är mycket svårare att få det tätt. Och jag kan fortfarande inte förstå varför man skulle vilja göra det.
Jag kan inte ännat än att hålla med jon_h. Sedan är det aldrig fel med golvvärme i plattsatta golv, även om bastuns gv får ibland stryka på foten.
 
Det är tillåtet att lägga plattor på plastmatta.
Ligger plattan på mark kan det fukta underifrån använd tätskikt som andas tex Ardex 8+9
Man kan foga med Epoxi, men egentligen inget alternativ, för täta fogar.
 
Jag har börjat att renovera bastun i huset vi har köpt. Det verkar som han som byggde den inte har läst alla goda rår här på "byggahus". Bastun är i källaren med betonggolv och väggar.

Det jag gör nu först är att ta bort en plastmatt på golvet. Jag upptäcker att på vissa ställen är det fuktigt, luktar "tuggummi". Efter jag har fått bort eländet vad skall jag göra? Jag hade tänkt att måla och lägga trallar. I så fall är det best att flytspackla först eller enbart laga ojämnheter?

Jag målade ett garagegolv för många år sedan med tvåkomponent färg. Det blev bra, men var inte så kul att arbeta med. Kan man använda akrylatfärg i ett golv där det kan tränga fukt upp underifrån och med vattenspill ovanifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.