Undrar lite över innerväggar. I vårt tilltänkta hus är det spånskiva och gips i innerväggarna men ingen isolering som standard. Säljaren menar att det ger lika bra ljudisolering med de dubbla skivorna som gips+isolering. Är det någon där ute i husbyggardjungeln som har erfarenheter och eller åsikter om detta som kan dela med sig?
 
Vi har liknande konstruktion hemma. Bygger om köket nu och passar på att sätta in mineralull och dubbelgips samt tätat skarvar med latexfog.
Det var en enorm skillnad mot de andra väggarna där det är tomt i väggen.
 
Mineralull ger nästan ingen ljudisolering alls.
Det bästa sättet är gips, gärna dubbel, + tätning av fogar o springor.

Vill man få riktigt bra ljudisolering ska man ta till separata stommar för de två sidorna av väggen + dubbelgips.
 
TorOdd skrev:
Undrar lite över innerväggar. I vårt tilltänkta hus är det spånskiva och gips i innerväggarna men ingen isolering som standard. Säljaren menar att det ger lika bra ljudisolering med de dubbla skivorna som gips+isolering. Är det någon där ute i husbyggardjungeln som har erfarenheter och eller åsikter om detta som kan dela med sig?
Den säljaren du pratat med svamlar lite enligt mitt tycke.

Den vägg du beskriver ovan , men med 2 lag gips på var sida, ger ca 40 dB dämpning om du har 70 mm stomme eller större. Om du byter ut de två inre lagen mot t.ex. OSB miskas dämpningen med ca 3 dB, dvs en knappt hörbar skillnad. Länk

Om du däremot jämför en oisolerad vägg med en isolerad skiljer det 8 dB vilket är lite mer. Man brukar säga att 8-10 dB upplevs som en fördubbling.

Sen håller jag med Anaitis om att anslutningarna är mycket viktiga. Däremot skulle jag fylla ut den väggen med isolering för ett optimaltresultat.
 
När ni tätar skarvarna med latexfog... tätar ni OSB/spånskivan eller tätarn ni springorna först när gipsen är satt.
 
bergstrollet skrev:
När ni tätar skarvarna med latexfog... tätar ni OSB/spånskivan eller tätarn ni springorna först när gipsen är satt.
Nu körde jag visserligen inte OSB+gips utan dubbelgips. Jag tätade alla skarvar i första lagret och sen på med andra lagret gips omlott och tätade skarvarna.
 
gadu^ skrev:
Nu körde jag visserligen inte OSB+gips utan dubbelgips. Jag tätade alla skarvar i första lagret och sen på med andra lagret gips omlott och tätade skarvarna.
Det räcker att foga första laget längs anslutande väggar, golv & tak. Att täta varje skarv är overkill förutsatt att det skruvas ordentligt. Om du sedan sätter nästa lag omlott som beskrivet ovan är saken biff :D
 
Elvis69 skrev:
Det räcker att foga första laget längs anslutande väggar, golv & tak. Att täta varje skarv är overkill förutsatt att det skruvas ordentligt. Om du sedan sätter nästa lag omlott som beskrivet ovan är saken biff :D
Lika bra att göra det ordentligt från början... ;)
 
Anledningen till att jag frågade är att OSB ska sättas med 2 mm mellanrum (för rörelse i skivan).

Det blir mycket att täta om alla dessa springor ska fogas... Därför undrade jag om det är bättre att täta när gipsen är satt (längs tak, golv och anslutande väggar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.