Har fått ett erbjudande på en induktionshäll från husqvarna på halva priset, vilket i sig är jättebra. Men säljaren har inte kvittot, vilket ska ha kommit bort i en flytt. Vågar man köpa en häll som inte har någon garanti? Va ska man betala om det inte finns någon garanti? Hällen är helt ny och ligger i obruten förpackning. Den ligger som billigast på prisjakt.nu på 8500:-
 
Garantin behöver inte vara något problem. Elektroservice som normalt har garantiservicen på elektrolux produkter (Husqvarna är elektrolux), tittar på tillverkningsdatumet som står i maskinen. (det kan ju du oskså kontrollera).

Därmot så kanske man skall fundera över om det kan vara stöldgods. Skulle så vara fallet och det mot förmodan upptäcks så blir du av med hällen oavsett om du varit i god tro eller ej.
 
Har varit i kontakt med husqvarna sverige och de sa att garantin inte gäller om man inte kan uppvisa kvitto, så vad gäller egentligen där?

Ja precis man kan ju aldrig vara säker på om de är stöldgods eller ej.
 
Behöver inte vara stöldgods. En hel del av får sin lön i form av varor som de säljer på blocket sedan. Typ folk verksamma inom vitvaru/elektronik-branchen...

Gör en sökning på säljarens namn/telefonnummer på typ Google. Kanske hittar du att han/hon är anställd inom vitvaru/elektronik-branchen.
 
Många också som lägger kvittot på bordet när de kommer hem och sen ska det lagas mat och vips åker det med till pappersinsamlingen.

Själv är jag en kvittohamster med i stort sett alla kvitton sen 2000 kvar. De flesta troligen helt värdelösa men men. Har alla i börsen tills den blir för tjock sen tömmer jag den i en låda jag har i bokhyllan.
 
Själv så håller ja inte stenkoll på alla mina kvitton så egentligen ser jag inget konstigt att kvittot saknas. Men det som man funderar över är om man har oturen och den går sönder efter en veckan och inte har någon garanti, är de lönt att få den reparerad och betala de eller är de köpa ny som gäller?
 
Om säljaren nu råkar arbeta för ett vitvarubolag, så be om att få 3 månaders garanti.
Jag brukar få det vid liknande köp.
 
nånstans finns en Micro, en häll och en ugn som sålts utan kvitto. Kvittot har jag nämligen kvar då det inte följde med varorna som stals från vårt bygge innan de installerades.
Att folk får lon i vitvarubranschen är rent skitsnack! Det är första gången jag svär i forumet och moderatorn får gärna censurera men att påstå att "En hel del av får sin lön i form av varor" är fan bland det dummaste jag hört.
Skulle firman tjäna på att det såldes massa varor privat billigare? Möjligen kan nån kanske få en för eget bruk istället för lön.

Har köparen betalat med sitt kort då han köpte hällen? Då går det att spåra via banken. men den här säljaren har garanterat köpt den kontant...
 
varför ska inte garantin gälla utan kvitto? hur många som köper nytt hus på totalentreprenad har kvitto på alla vitvaror ? Det hade inte vi när våra vitvaror gick sönder... inga problem !!

Ta serienummer och ring electroservice
 
Har för mig att just sådana varor stals vid någon fabrik för inte så länge sedan. (Motala kanske. Är osäker.)

Att det är stöldgods kan du nog utgå ifrån.
 
Halva nypriset är inte orimligt för en vara , även om den är ouppackad,
Så fort man lämnat kassan med en produkt så har värdet sjunkit rejält..
 
Frågan är: Varför köper man till fullt pris. Lämnar kassan, låter bli att packa upp. Säljer sedan till halva priset?

Varför inte lämna tillbaka varan? Varför inte vårda kvittot extra väl om man är osäker på köpet?
 
Jag själv är mästare på felköp, som blir liggande ett tag, till det är försent att ångra sig,
Ibland hamstrar jag till ett projekt som ligger en tid fram, och när det är dags att börja med det så har planerna reviderats, håller just nu på och letar efter ett 5 dgr gammalt kvitto på mtrlutlägg, som jag inte ska betala själv, men det verkar vara borta...
Jag har trämtrl. blandare, bilstereo, ny i kartong, kakel, slitdelar till mina fyra senaste bilar, duschvägg, bänkskiva, diskbänk, allt nytt,mm liggande, men det kan vara bra att ha en dag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.