Tja!

Har nyss flyttat in i ett hus där källaren är nyligen renoverad. Allt utom ett rum. Det är ett föredetta underjordiskt garage som numera inte används alls. Det är dränerat för ca 8 år sen. Jag skulle vilja ha dit någon som kan titta över det och ge raka besked om vad som krävs för att få rummet funktionsdugligt. Var vänder man sig då? Vilken typ av firma utför den typen av uppdrag?

Simma lugnt // Micke
 
Vad vill du göra med det?

Förråd? garage? mekplats? sovrum?

/ATW
 
Det är lite osäkert ännu. Vill mest få det inredningsbart. Antagligen blir det sällskapsrum med bar eller musikrum eller nåt sånt. Just nu finns det ingen uppvärmning där men till sommaren drar jag in fjärrvärme i huset och antagligen sätter jag då också in element. Frågan är vad jag ska göra innan det. Skrapa, tvätta, täta, spackla??? En avfuktare ska jag ställa in såklart. Kanske borde lägga in lite bilder föresten...
 
Du ska inte täta.. Spackla är en bra idé, även måla med en färg som andas (kan släppa ingenom fukt).

Det är nog i stort sätt alla firmor som kan göra sånt här. Men murare, betongare är väll vanligare på att spackla. Vilket är att föredra om du hade tänkt att få väggarna raka & släta.

Jag skulle inte rekomendera att lägger golv, om du inte har någon form av ventilation under golvet. Jag skulle heller inte rekomendera att du klär väggarna med skivor eller gips.
Detta pga fukt som finns i källaren & marken runt omkring.
 
Hur funkar det med ventilation under golvet? Golvet som ligger nu är ju rakt inte det roligaste så det hade ju vart kul att få till det. Besiktningsmannen som var här tyckte jag sa att de var stampad jord eller nåt i den stilen, men jag tycker det ser ut som betong eller nå. Det finns en golvbrunn mitt i rummet.
 
Barrum med golvbrunn i mitten,,kan gå hett till;)

Mvh
 
Tex Nivell har ett golvsystem. Men det finns ett få tal fler som har lösningar för ventilerade golv. Till detta bör man då ha någon form av fläkt som ventilerar under golvet då.

Alternativet är ju att ta bort golvbrunnen och flytspackla golvet. Du får då en jämn och fin golvyta av betong. Flytspackel är dock dyrt! Större områden tex ett helt rum brukar man beställa via tankbil.

Stampad jord, borde vara betong, men det är ju ganska lätt att kontrollera.
Stampad jord är ju ett bra sätt att få in Markradon i huset annars.

Om det nu är stampad jord vilket låter konstigt med tanke på golvbrunnen. Så Om det nu är stampad jord kan du gräva ned kanske 40 cm. Lägga grus, isolering, armeringsjärn & golvvärme rör Gjuta med betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.