Någon som har bra/dåliga erfarenheter av Arbrå eller Ekenässtugan? Vi har tänkt bygga en gäststuga ungefär 20m2, måste vara åretrunt isolerad. Någon som rekommenderar ovanstående företag eller kanske något annat?
Eller är det rent utav billigare/bättre att anlita snickare som bygger av lösvirke?
tack
 
Jag byggde med CA boden (caboden.se). Dom tyckte jag funkade mkt bra.
Bra priser och leverans på tid.
Materialen var genomgående helt ok, där konstruktionesvirket var bra, men panelen gjord av mer snabbväxande trä (inte ovanligt dock). Konstrukti0onen var också stabil, men väl tilltagna dimensioner, och isolersatser etc finns som tillval.

Det enda som vara negativt var att det under en period var väldigt svårt att få tag på dom på telefon/email - men efter den hektiska perioden så funkade det bättre igen- och som sagt det var aldrig ngt problem med leveransen eller nått sånt...
Sen har dom kanske inte dom mest spännande modellerna (dom har i princip bara vanliga klassiska "stugor"), jag byggde till min stuga med ett litet utstickande förråd: Du kan tex se det i min blog: http://klasoida.blogspot.com

Fördelen med byggsatsen var att det tog otroligt kort tid att få huset vädertätt (vi var 5man som reste stommen på 2 dgr) - och för mig som byggde 20 mil från där jag bor var det skönt att inte ha en halvfärdig stuga utan tätt tak stående så länge...
Prismässigt så räknade jag ut att jmf med byggmarknadspriser på virke så lönar sig lösvirke inte. Har man dock bekanta som har skog eller såg så kanske det är en annan sak dock...

/K
 
Redigerat:
tack.
någon annan som har något tips/erfarenheter?
 
ingen alls? :(
 
Knuttimra en liten stuga säger jag / Knut
 
Lösvirkesbyggen har många fördelar. Lönar sig tveklöst bäst för den rutinerade byggherren.

Med järnkoll på allt får du en så liten stuga av lösvirke vind- och vädertät på tre arbetsdagar med två proffsiga gubbar. På ytterligare åtta arbetsdagar gör de båda gubbarna hela stommen klar. Tillkommer el, vatten, avlopp, golvläggning, måleri, plåtslageri och taktäckning plus grundläggning och dränering.

Men det gäller att jobbet flyter! Se till att i detalj ha planeringen klar. Allt material ska finnas hemma innan jobbet börjar. Problem infinner sig ändå alltid, och då gäller det att du själv är tillgänglig för hantverkarna, och beredd att fatta rätta beslutet snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.