Hej,

Jag håller på att planera mitt nya kök. Vill kolla lite smakråd / tips från Er andra:

Storlek på köket är ca 40m2. Varav matplats ca 20m2.

Golv:
Granitmosaik 60*60. Svarta och blanka plattor. (testplattan blir inte alls farligt smutsig när jag provat lite med vatten, kaffe och annat som typiskt blir i köket)

Luckor:
Vita Släta högblanka (inte spikat märke än)

Bänkskivor:
Svarta blanka granitskivor

Väggar:
* Vet ej. Troligen är det här man kan leka lite med färg om man skulle vilja. Förslag?

Vitvaror:
* Kromade vitvaror (bör bli snyggt mot svart och vitt)
* Induktionshäll

Övrigt:
* Kommer ha lådor för allt som är under bänkhöjd. Typ 90 breda.
* Inga överskåp generellt i köket.
* Kommer ha en vägg med vitvaror och skåp och en annan med ett par överskåp.
* Köket kommer ha mycket ljus från stora och höga fönster. Skjutdörrar ut till altan.
* LED spottar rent generellt med kompletterande belysning om det behövs

Kommentarer? Har inga bilder att skicka ännu men tankarna är det ovan lite grovt.

Stort tack på förhand
 
ingen som har tips / åsikt?
 
Jo, jag undrar lite om man inte förtar effekten om både golv, luckor, bänkskivor är högblanka. Jag skulle nog fundera på att ha mattare luckor.

Vill gärna se ritning eller andra bilder.
 
Här är två bilder när jag själv lekt med Ikeas planner. Det ger en grov bild av hur jag tänkt det även om man ju inte ser exakt val av luckor och material etc. Mer av en grov översikt. I matsalsdelen blir det höga fönster upp till nock liksom en dragsektion. Så mycket ljus.

Min tanke gällande bänkskivor.
Den långa bänken med diskho:
* Rostfri bänk hela vägen med infälld ho.
eller
* Laminat hela vägen med nedsänkt ho plus en framkantslist
eller
* Rostfri bänk/ho på i kombination med svart blank granit (granit längst till vänster på typ 80cm, rostfritt 80-90 och granit)

Själva delen med ett "L":
* Laminat med framkantslist
eller
* Svart blank granit.

Planerar ett överhäng mot matsalsdelen. Om Laminat samma material om granit blir det troligen i trä. Om trä försöka få en framkantlist i samma trä på rostrfria bänken.

Högskåpen kommer jag eventuellt göra lite lägre. 160 kanske. För att få till ännu mer effekt.

Kommentarer och tankar mottagest tacksamt. Mitt mål är ett kök som är snyggt men samtidigt inte helt korkat för att användas till vardag. Min största oro är faktiskt golvet med 60*60 och högblanka svarta granitkeramik plattor. Å ena sidan blir det supersnyggt med högblankt när det är rent. Å andra sidan hur ofta behöver man göra rent? Mycket tacksam om någon som har lagt in högblanka plattor i köket kan kommentera! Min personliga känsla är att man ju inte behöver snygga till det hela tiden när det är vardag men inför besök och helg! Mitt argument är att istället för halvsnyggt hela tiden kunna ha supersnyggt vid valda tillfällen. Tänker jag helt fel? :)
 
  • kök översikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitvaruvalet skulle jag säga Miele då dessa har "Clean-Steel" och är svarta samt rostfria med ren design och extrem kvalité.

Ett tokblankt golv i köket kan vara livsfarligt då om det blir fuktigt så blir det även snorhalt.

// Daniel
 
Hålet i hörnet är en murstock så troligen kommer jag in ett par cm til mot den. Det stora dörren är en öppning och inte en dörr. Den nedre dörren kommer eventuellt bli en dörr idag en öppning. Givetvis kommer jag inte gör det för tight vid öppningar. Eventuellt tar jag bort ett högskåp för att få mindre tight vid den stora dörröppningen. Matsalsdelen är 5000*3500 (lite mer) och befintligt kök är 5000*3500. Så ca 18 m2 per del. Golvet blir vattenburen värme.
 
då kommer du behöva en frihängande fläkt med extern motor på ca 1000m3/h för ett optimalt luftflöde.

// Daniel
 
Har fyra provplattor som jag lagt ut vid befintligt ho. Inte varit några problem med halka även om det ju bara är 4*60 plattor. Givetvis skall man inte använda såpa eller diskmedel då blir det nog riktigt jfarligt. Har haft ett helt vardagsrum på 60m2 i högplanka plattor och det var faktiskt inga problem med barn som lekte etc. Rent gjorde man med typ allrent. (bodde utomlands och där härskade blanka stora plattor)

Men en bra tanke att fundera en gång till på är halkrisken trots allt. Skall ta med det i tankarna. Någon med högblankt i köket som kan kommentera från det verkliga livet? Typ "dont do it" eller "no problem" :)
 
Gällande fläkten. Tittat på variant där fläkten sitter i taket. Alltså ganska stor fläkt infälld i taket. I köksdelen kommer taket vara ca 235 och i den nya delen upp till nock. Grymt snyggt med en infälld fläkt i taket med extern motor på vinden. Kan gå rakt upp genom taket så blir en kort sträcka ut. Fungerar infällda takfläktar eller är de skräp? Typ som man ser i vissa storkök. Nu finns de från Fjärrås, termex mfl.

I taket hade jag tänkt fälla in LED spottar både i gamla och nya delen. Liksom infällda högtalare kopplade till en Sonos spelare.
Tack för tipset på luftflöde.
 
Thermex e de som kom med dessa först och det är en hutlöst bra variant om man bara väljer rätt flöde kontra kvm. Priset på dessa handbankade historier ligger desto högre, och om jag skulle välja så skulle jag inte ta fjärås utan Thermex då det är högre kvalité.
 
Det ser ut som ett väldigt lättjobbat och rymligt kök. Jag skulle göra en lite ho någonstans vid hällen också. Bra att ha om det kokar över och även om man är två som jobbar i köket.

Vi har valt att göra tvärt om, d.v.s hon vänd mot matplatsen och spisen åt sidan. Det tycker vi faktiskt är bättre. För när gästerna verkligen är på plats står man mer tid vid disken än vid spisen och då är man vänd mot dem.
Kan ni ju fundera på också om ni vill.
 
Jag var inne på att ha en ho vid spisen först. Men det ganska kort till vattnet från spisen. Det blir ju en del jobb att dra avlopp och vatten annars.

Skulle kunnat lägga L delen på andra sidan men då bryter jag av flödet från entren. Den lilla öppningen är mot ett kommande sovrum så där kommer det inte bli så mycket spring. Det är faktiskt tom kortare än det avstånd vi har mellan spis och vatten idag. (eller näst in till samma). Nackdelen är väl att man slaskar på golvet som är högblankt. *skrattar*

Tanken med diskho är smart. Skall fundera en gång till på det. Tror det kan bli svårt. Under min nuvarande diskho är det inte bara vatten och avlopp till diskhon utan även kopplingar till min idrive som matar badrummet i rummet bredvid. Så jag kan inte flytta hodelen mer än någon dec till vänster eller höger utan ganska mycket VVS. Jag tror du har väldigt rätt i tanken med diskho annars.

Försöker hålla nere onödiga kostnader som man lätt drar på sig om man går lös helvilt. Samtidigt är jag mån om funktion och utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.