Hej!

Jag har stora problem med våran hydropress.

Vattentrycket är så dåligt att det inte går att använda toa eller dusch på övervåningen. Nu råga på allt har pumpen slutat att starta sig själv när det är slut på vatten. Jag får kuta ner i källaren hela tiden och med en mejsel trycka ner en plastbit i tryckströmbrytaren för att pumpen skall gå igång.

Jag har provat att lufta hydropressen men det kommer vatten ur ventilen. Ska det göra det ??

Har även provat att justera skruvarna på tryckströmbrytaren men vågar inte skruva för mycket när jag inte har en aning om vilket håll eller vad som händer..


Helhetsbild av anläggningen som i skrivandes stund är 13 år gammal. Är det bara att kasta ut och köpa nytt ??

4a3200981033Pdf71.jpg



När pumpen väl är igång så tar det ca 5 min för att trycket att komma upp till 3 bar

103200981111P86c1.jpg



Här är en bild på tryckströmbrytaren. På vilken skruv skall jag skruva för att pumpen skall starta vid ett viss tryck, skruv 1 eller 2 ??

För någon dag sedan när det fungerade gick mätaren ner till 0 innan pumpen startade. Nu får jag starta pumpen med en mejsel på bilden markerat "trycker här" :mad:

163200981129Pd743.jpg

Tacksam för svar mvh Almstedt
 
Låter som om hydropressen är trasig, hål på blåsan, man ska blåsa IN luft i hydropressen inte släppa ut.
Tryckströmbrytaren verkar ha gett upp, kanske stopp i röranslutningen.
Tar det 5 minuter att få upp trycket när hydropressen samtidigt är trasig så då är nog pumpen slut.

Med vad du skrivit så verkar det som det behövs en investering men det kanske är lite rost i röret och en trasig hydropress bara.

Protte
 
Jag har varit med om ett liknande problem en gång.
Då hade det bildats en gegga inne i tryckströmbrytarens våta del.
Det påminde om aluminium"rost", fanns mkt av det.
Vattentrycket nådde aldrig riktigt fram till mebranet som skiljer den våta sidan från den torra.
Vi öppnade och gjorde rent, sen funkade allt igen.
 
kolla först och främst upp om du kan fylla luft i hydropressen.

Men i ditt fall kan det nog vara smartast att köpa rubbet nytt, då slipper du mer bekymmer i X antal år framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.