Hej,

Jag är i färd med att lägga ett 15 mm lamellgolv (ek) på ett undergolv av betong med ingjuten vattenburen golvvärme.

Jag har funderingar om vilket krav som ställs på undergolvets jämnhet.

Jag har någonstans tidigare hittat krav på jämnhet över små rep. stora avstånd, men lyckas inte hitta det igen.

Någon som vet?

Undergolvet är brädrivet. Behöver jag spackla det jämnare? Funderar i sf. att göra det med kakelfix som jag har över. OK?

Jag tänkte lägga plastfolie unders och ovanpå denna grålumppapp.

Undergolvet ligget på isolering ovan platta på mark.

Mvh
Sven D.
 
Kom på en fråga till.
Golvet skall enligt återförsäljaren förvaras i sin förpackning minst 48 h på den plats det skall läggas. Enligt uppgift för att fukthalten i lamellgolvet skall anpassa sig till förhållandet på den plats där det skall. Jag är lite skeptisk till hela idén med detta. Det torde ta mycket lång tid innan ett inplastat 10 kg paket med plank uppnått jämvikt med omgivningen. Om det ens är möjligt. Å andra sidan känns det rimligt att det är olämpligt att fukthalten i golvet snabbt förändras, som den kan göra om lamellgolvet har hög fukthalt då det läggs och sedan hastigt torkas ut med golvvärmen.

Hur bör jag göra för att "konditionera" lamellgolvet innan läggning?
 
Jag undrar exakt samma sak:D

Skall lägga furugolv (lamell) 200mm/2000mm på undergolv av betong.

Mvh
Robban
 
Det finns en standard som anger hur mycket golvet får vara "oplant"
DIN18202 Maßtoleranzen - was ist erlaubt, was muß geduldet werden?
http://www.baumarkt.de/nxs/870///ba...nzen-was-ist-erlaubt-was-muss-geduldet-werden

Ehh ja ni får översätta själva...
Men det finns en tabell längre ner på sidan som visar på hur stora ojämnheter som får förekomma. Typ +/-5 mm avvikelse vertikalt från det plana golvet per meter. Större än som så och sammanfogningarna mellan brädorna blir för mycket belastade.
 
Redigerat:
+/- 3 mm på 2 meters mätlängd enligt HusAMA98. Kolla t.ex. Kährs tekniska handbok för mer detaljer.
 
Tack för svaren. Jag kommer försöka att flytspackla de små nivåskillnader som finns.
 
Om du tänker använda flytspackel (och inte kakelfix som du skrev i första inlägget) så kan jag vidareberätta vad som sas till mig när jag ställde frågan till GDS (tidningens) expert:
Flytspackla hela golvet. Om du endast flytspacklar utvalda gropar så kommer flytspacklet att spricka på det tunnaste stället och sedan krackelera.
 
Vad beträffar tidningen GDS så är den en riktigt bra källa till felaktig information. De använde silikon i anslutningen mellan plattor och slukrist i ett reportage och deras inbundna "handböcker" (har en om badrum) innehåller en massa tveksamheter. Där står till exempel att man ska se till så att inget vatten kommer in bakom kakelplattorna.... Nej de ger jag inte mycket för och det har diskuterats här på forumet tidigare så vitt jag vet.
Vad gäller ett spackel på betonggolv så tror jag inte att det spricker bara du använder ett spackel som klarar att dras ut så tunt som mot 1mm. Är ingen expert men det är mina 5 öre.
jeppe
 
Weber rekommenderar 4040
 
B
U UgglanOO skrev:
Weber rekommenderar 4040
🥳 dagens trådlyft! 14år!
 
  • Gilla
UgglanOO och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.