Någon som har erfarenhet av platta betongtakpannor, t ex Benders Carisma eller LaFarges Minster? Taket kommer bli ca 220 kvm och ha 18 graders lutning.
 
Vi har LaFarges Minster och gillar de väldigt mycket.

Det var dock lite svårare att lägga för att de går sönder lättare än vanliga pannor. Det fick vi dock reda på av leverantören när jag pratade med dem. De sa att vi skulle beställa lite extra än vad man normalt brukar. Sedan skall nockpannorna fogas samman. Det är inget svårt bara kanske lite ovanligt.
 
Constructum

Tack för ditt svar. Inga problem sedan taket blev lagt, alltså? Hur länge sedan lade ni taket?
 
Det har bara legat drygt ett år. Det har dock inte blivit några problem på den tiden.
 
Såg tidigare en fråga gällande platt takpannor och undrar om det finns några fler med erfarenhet av att lägga sådana. Kommer också att bygga med taklutning ca. 18 grader
 
När jag kom hem från jobbet idag fick jag se en lite oroväckande syn. All snö på grannens tak har glidit ner. Huset är 16 meter långt, bredd på taket kanske 6 meter, där garaget är 9 meter. Snötäcket kanske 10 cm. Det kom rejält med snö natten till söndagen, och sedan blev det plusgrader. Huset är nybyggt, med platta takpannor, en relativt låg takvinkel, troligtvis 18 grader.

Oroväckande säger jag för att jag skulle tro att allt rasade på en gång, just igemte garaget är det stenlagd parkeringsplats, och groventre till huset.. Jag hade inte velat gå där med barnvagnen just när det inträffade.. Att hans bil råkade befinna sig på jobbet under dagen var väl oxå bra för grannen. Nu kommer han inte dit med bilen, det är världens snöhög utmed hela huset. Minusgrader är det oxå, så nu lär de ha en rejäl isklump på en del av garageinfarten ett bra tag gissar jag på!

Just gällande utseendet på dessa tak tyckte vi (som ser det hela tiden) att det var rätt snyggt i början, men nu efter snart ett år så är det rätt trist o sterilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.