Hej

Vi kör på för fullt i omgångar i våran Dovre 40cb gjutjärnskamin.
Vi brukar tända med luckan lite på glänt så det blir bra skjuts på luften.
Det resulterar i att det brinner når fruktansvärt hårt tycker jag, men det är säkert
normalt. Efterhand så brukar vi stänga luckan och bara ha spjället för tilluften öppen max.

Vi laddar max halvfullt med ved.

Jag har ingen termometer på rökröret så jag vet inte hur varmt det blir ännu.

Jag är väl lite nojjig eftersom det är första gången vi har en kamin som vi eldar i.

Håller grejjerna för att eldas ordentligt med ?
Kaminen ska ju lev. 7kw som max enl. spec. och då får man köra på hårt.

Nån med några kul erfarenheter?

Vad tycker en gammal murstock om detta ?

http://nybleus.se/hus/gallery/images/kamin/big/18.jpg
 
Hmm..... konstigt att ingen har en gjutjärnskamin plötsligt?
Trodde dert var många eldare på den här avdelningen :cool:
 
Har en Jötul i ungefär samma storlek som Din Dovre.

I bruksanvisningen står det någonting i stil med: "När någon yttre del på kaminen glöder, är detta ett tecken på att man eldat för hårt och man bör sänka spjället en aning"

Bara att brassa till järnet glöder :cool:

(det står också att man skall spara askan och göda sina rosor med... :-?)
 
Vi har också en Jötul, mod. 3. Den kan lätt göra om rummet till bastu så vi kan helt enkelt inte elda med fullt ilägg. Någon annan fara med för hård eldning finns nog knappast. Vi har ett ganska långt, oisolerat rökrör som också ger värme och kyler rökgaserna något. Vår gamla tegelskorsten mår bra av att bli varm (torka ur) även om man säkert inte bör bränna på för fullt från första stund (det tar ju dock ett ta innan kaminen kommer igång). Har aldrig varit med om att murstocken utvändigt blivit varmare än mellan 50 och 60 grader och det då ganska nära kaminens rökrör.

Gjutjärnet och själva kaminen lär nog hålla för hård eldning. Själv var jag i början lite oroligt för glasluckan, eftersom jag var ovan att elda i saker med glasrutor, men har efterhand insett att den tål rejält med värme...
 
Finns ju rökgastemometrar som man snäpper fast med magnet på rökröret så slipper man gissa sen :cool:
 
Finns ju rökgastemometrar som man snäpper fast med magnet på rökröret så slipper man gissa sen
Jo jag vet, ville få med en i priset från han som installerade kaminen, den kostar 300:- för en magnetisk, men han log och undvek frågan :)

Så jag får köpa en istället.
 
Hej
Titta i installations beskrivningen om det står nåt om hur mycket ved kaminen klarar av per timme. Det är inte bra att tok elda då risken för skorstensbrand ökar rejält.



Vi kör på för fullt i omgångar i våran Dovre 40cb gjutjärnskamin.
Vi brukar tända med luckan lite på glänt så det blir bra skjuts på luften.
Det resulterar i att det brinner når fruktansvärt hårt tycker jag, men det är säkert
normalt. Efterhand så brukar vi stänga luckan och bara ha spjället för tilluften öppen max.

Vi laddar max halvfullt med ved.

Jag har ingen termometer på rökröret så jag vet inte hur varmt det blir ännu.

Jag är väl lite nojjig eftersom det är första gången vi har en kamin som vi eldar i.

Håller grejjerna för att eldas ordentligt med ?
Kaminen ska ju lev. 7kw som max enl. spec. och då får man köra på hårt.

Nån med några kul erfarenheter?

Vad tycker en gammal murstock om detta ?

http://nybleus.se/hus/gallery/images/kamin/big/18.jpg
[/quote]
 
Finns ju rökgastemometrar som man snäpper fast med magnet på rökröret så slipper man gissa sen
Var köper man dessa ?
 
Titta i installations beskrivningen om det står nåt om hur mycket ved kaminen klarar av per timme. Det är inte bra att tok elda då risken för skorstensbrand ökar rejält.
´

Hittade en siffra på 2,5kg ved per timme.
Skorstensbrand får man om man eldar med blött virke, eller stryper för mycket och pyreldar, eller har massor med tjära och sot i murstocken.
Våran kanal var i princip ren när kaminen installerades så det känns bra iaf.
När vi eldar med halvöppet spjäll (eller fullt) så kommer det knappt ens vit rök ur pipan. Renare än så blir det nog inte från en kamin.

Var köper man dessa ?
Har faktiskt inte hittat nån på nätet men firman där kaminen köptes (i Strängnäs) har dem för 300 pix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.