Skall bygga ett Hjältevadhus till våren och går i valet och kvalet om vi skall välja ett Björken 1,5 plans eller Asken 2-plans.
Någon som har erfarenhet av hustyperna som kan ge tips?

Känner också att det är ett virrvar med  alla tilllval hit och dit. Är det något som känns abolut givet eller tvärtom? Garage, golv, badrum etc.....

Så mycket att tänka på innan  :surprised:

Vi bygger i Hölö utanför Södertälje.

Skriv gärna och berätta om era erfarenheter och tankar

Helena
 
Vi kommer att bygga ett Asken i vinter. Initialt tänkte vi bygga ett Björken men vi ville ha mer yta och mindre snedtak så det blev ett Asken.

Mycket tillval är det men det är svårt att ge något generellt råd. Det som är självklart för oss är kanske ointressant för dig.
 
Hejsan!

Vi ska bygga ett Björken som kommer den 9 november. Orsaken till att vi valde Björken är först och främst att i det området som vi ska bygga på så har dom vissa regler och man får inte bygga 2-plans hus. Den andra orsaken till att vi bygger ett Björken är att vi fick en WOW känsla när vi såg planlösningen och sedan efter att ha gjort en del ändringar så har det vuxit till en WOOOOW känsla!!

 
Hej

Har du inte mölighet att titta på de visningshus som Hjältevad har, var inne på deras hemsida och såg att det fanns lite varstans i Sverige. Det kan vara värt att åka runt och se i verkligheten vad olika familjer har hittat för lösningar, det är som sagt inte alltid vad som är rätt för er som är rätt för oss...

Personligen skulle jag bygga Asken, av dessa två, men det som vi bygger är 1-plan.
Det bästa råd och erfarenhet är att fö allt ni kommer överens om på papper, vi missa några småsaker trots att man är noggran. En säljare är alltid en säljare!
Be även och få se ritningar på planlösningar som andra har byggt, det finns på huvudkontoret, det är svårt att komma på nya ideer när man inkörd på ett spår. Dvs var nyfiken...

/N
 
Vi har precis fått vårt Björken-hus levererat och nu återstår 5 veckors väntan till inflytt (dem bygger/inreder övervåningen åt oss).
Vi kikade också på Asken som alt, men föll för Björken när vi var i ett visningshus. Planlösningen var precis det vi var ute efter! Dessutom kostar ju 2-pl husen lite mer :)

Tillval är svårt och som tidigare inlägg säger så är det ju högst personligt vad man vill ha. Vi valde till en hel del men det viktigaste för oss var att få övervåningen inredd och klar (har renoverat och byggt till nuvarande boendet i 10 år så nu är vi less på att spika :p ).

Övriga "större" tillval är köket, där vi valde till andra luckor (carisma körsbär med vitrinluckor) samt rostfria maskiner. Ryggåstaket på övervåningen, balkongen i samband med takkupan, braskaminen och kaklet i badrummen var också viktigt för oss. Sen har vi en massa smått och gott som tak över groventrén, dimmers, spotar, vattenutkast, bårder, större tvättmaskin, vattenburen värme på övervåningen, extra fönster m.m.

Än så länge är vi mkt nöjda med vårt hus (vi har ju inte sett hur öv blir än ;).

Sen finns det ju saker som vi är mindre nöjda med. Bl a vår säljares sätt att bemöta oss. Vi hade önskat att han var mer säljare - ja, att han självmant hade tagit initiativ att berätta om olika valmöjligheter. Bl a fick vi veckan efter vi signat kontraktet årets nya katalog där vi fann att vi kunde valt en större balkong.
Vi var sugna på ett garage, men det kostar!! Bara grunden gick på ca 35 000 och sen skulle garaget kosta ca 90 000 (om jag minns rätt). Vi som snickrat i 10 år blev lite snåla då och kände att vi gott kan ha ngt att pula med till våren :D

Tänk också på att övervåningens element är el som standard (vattenburet på nedervåning standard men tillval på öv) och att isolering i innerväggar är tillval.
Så det gäller att tänka till innan man skriver på sin tillvalslista.

Lycka till!

/Mia

 
Vårt val stod mellan just Asken och Björken och vaför vi i slutändan valde just Björken hade med kostnaden att göra. Ca 300000 kr billigare vilka vi valde att lägga på tillval istället och då får vi allt vi ville ha utan att behöva göra avkall på just den delen.

Själva modulen är densamma på båda husen på nedervåningen och nackdelen med Björken är som vi ser det just att det inte finns fönster mot långsidorna som i Asken eller Häggen samt taklutningen vilket gör att man inte kan stå upprätt överallt.

Tillvalen vi tyckte var viktiga för vår del och som vi valt:

Fullhöjdskök
Utdb speceribackar
Rostfri kyl/sval, frys, diskmaskin, micro, inbyggnadsugn, glaskeramikhäll
Byte av fläkt till en modell med mer kräm i
Kakel i badrummet
Bastu 4m2
Komplett inredning av vindsvåning
Klinker en bit vid entrén i hallen
Tapetbård till två rum
En duschvägg till till badrum
Hörnbadkar
Torkskåp
Centraldammsugare
Fasadbelysning i takfot
Nio spotligths invändigt
Dimmer
Extra manöverpanel för larm i klädvårdsingången
Larmsändare för inbrott/brand
Lan-nät i huset
Två extra vägguttag utvändigt
Ryggåstak i allrum
En isolerad kupa med balkong utöver kupan som är standard
Isolerade innerväggar på övervåningen
Öppningsbara fönster på nedervåningen
Extra dörrfönsterpar
Ett extra fönster till köket ovanför diskbänk
Byte till radiatorer för vattenburen värme övervåning
Rör för vattenradiatorer till övervåning i bjälklag
Braskamin
Golvbrunn + handdush till klädvård
Ett extra vattenutkast till utsidan
Byte av fönster samt tillägg för fler

Tror jag fick med allt där och jag tror precis som "North" skrev här ovan att det är en god idé att kika på färdiga ritningar så att man slipper uppfinnan hjulet två gånger.

Våra säljare på Hjätevad har varit enormt hjälpsamma och tålmodiga med oss. Det känns hur bra som helst just nu.
 
Vart bygger ni era Björkar någonstans?

 
Enzo skrev:
Vårt val stod mellan just Asken och Björken och vaför vi i slutändan valde just Björken hade med kostnaden att göra. Ca 300000 kr billigare...
Nu var det ett tag sen men jag hade för mig att prisskillnaden var mindre?
Om man dessutom räknar bort balkongen (ca 80') som är std. på Asken så blir inte skillnaden så jättestor. Rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel...


 
Mia_D skrev:
Bl a fick vi veckan efter vi signat kontraktet årets nya katalog där vi fann att vi kunde valt en större balkong.
Varför ville de inte ändra? Det var ju trots allt bara en vecka efter signering och det är ju knappast så att de började bygga balkongen direkt efter signeringen...?

Själva upptäckte vi den fördjupade balkongen precis i tid (fast det var inte så lätt, den för en tynande tillvaro långt bak i katalogen och fanns åtminstone inte med i vår prislista).
 
Fredde78 skrev:
Vart bygger ni era Björkar någonstans?

Jag bygger i Halmstad!!
 
Cartman skrev:
Nu var det ett tag sen men jag hade för mig att prisskillnaden var mindre?
Om man dessutom räknar bort balkongen (ca 80') som är std. på Asken så blir inte skillnaden så jättestor. Rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel...
Du har rätt - glömde ta med balkongkupan (78000:) med i beräkningen så skillnaden blir 222000 kronor och inte 300' som jag skrev tidigare. Utan balkongkupa så blir det 300 000.

Asken 1432500kr
Färdiginredd vinsvåning 337500
Grund 150000
SUMMA: 1920000


Björken 1165000
Färdiginredd vindsvåning 315000
Grund 140000
Balkongkupan 78000
SUMMA: 1698000

Grunden till Asken skulle ha kostat 10000 kr mer vilket jag iofs inte förstår då det är samm storlek på modulen nedtill (kanske någon kan fylla i). Att få det färdiginrett på vindsvåning kostar 22500 kronor mer för Asken.

 
Cartman skrev:
Varför ville de inte ändra? Det var ju trots allt bara en vecka efter signering och det är ju knappast så att de började bygga balkongen direkt efter signeringen...?
Jag borde kanske tillägga att det var efter den sista signeringen, dvs när vi gjort våra definitiva val. Den nya katalogen kom visserligen redan i våras, men den tog slut på en gång, så vi som redan var kund var väl inte prioriterade att få den nya katalogen - förräns det var "to late". Men, men - vi är nöjda ändå idag :D
 
Fredde78 skrev:
Vart bygger ni era Björkar någonstans?
Vi bygger i Stallarholmen, Strängnäs.
 
Det är verligen spridda områden, ingen på Hölö? :)
 
Mia_D skrev:
Jag borde kanske tillägga att det var efter den sista signeringen, dvs när vi gjort våra definitiva val. Den nya katalogen kom visserligen redan i våras, men den tog slut på en gång, så vi som redan var kund var väl inte prioriterade att få den nya katalogen - förräns det var "to late". Men, men - vi är nöjda ändå idag :D
Aha OK. Kul att ni är nöjda! Själva ser vi verkligen fram emot att flytta in. Känns lite långt bort bara (feb)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.