Tänkte bara höra om någon har ett bra tips på hur man skall få katter att begripa att de inte skall upp och trampa på parkerade bilar?

Vår katt och ett par grannkatter som är bästa kompisar har ovanan att hoppa upp och värma sig på motorhuven. Dels på vår bil, men även på granenns bil.

Grannen är katthatare (men i övrigt en bra granne). Så jag är ibland allvarligt orolig för drastiska lösningar från grannens sida.
 
Köp ett "vattengevär" sånt som ungar brukar leka med och spruta på kattorna när du hittar dem på bilen - det brukar hjälpa
 
Ge grannen mandat att spruta vatten på katterna också, ge honom geväret. Det är ju trots allt för katternas eget bästa. Det kan bli ännu obehagligare lösningar om ni inte kommer överens.
 
Iofs så kan det ju bli rätt otrevliga resultat på motorhuvarna när katten får bråttom därifrån när man börjar spruta vatten på dem med geväret :)
 
En släkting till mig gjorde en anordning m.h.a. batteriladdaren (typ som transformator för elstängsel). Ofarligt för människor och kattor men tillräckligt otrevligt för katterna. De är visst rätt bekväma av sig och tål inte mycket för att de skall leta sig ngn annanstans. Räckte med att han hade den på nån vecka efter att det var kattspår på bilen för att katten skulle lära sig att denna bil inte var ngn skön viloplats. Vitpeppar skall visst också fungera bra, i vart fall om man vill att de skall sluta använda rabatterna som toalett.
 
Hur då, kopplade han hela bilen till elen?
 
Men spruta vatten kan väl inte vara någon höjdare när det är -15 ute? Visserligen ligger de väl på huven när motorn är varm men ändå, allt vatten hamnar inte där :eek:
 
Ligger de bara där så är det väl ingen fara. ;)

Värre var det för kollegan där någon katt lyckades pissa i ventilationsintaget. Den bilen gick inte att sanera bort lukten från. :eek:
 
Igår hade katten lyckats smita upp på bastutaket och "lekt" med isoleringen. Hade man haft hagel så hade historien haft ett helt annat slut kan jag lova (lagom ilsk då). Nu blev det vattenspruta för att få ut kräket sen fick den (och dess två kamrater) stanna ute tills sen på kvällen.

Lite vatten tål de allt, åtminstone vanliga bonnkatter. Har de inte fått någon sjukdom innan de är 1 (människo)år så är min upplevelse att de lever minst 10 år, den äldsta vi har nu är säkert 15 och vid god vigör, om än lat och gillande att ligga vid element hela dagen.

Katt på "bonngård" är för mig ett nödvändigt ont. Det man spenderar på kattmat slipper man ge till Anticimex. Sen är de ju keliga emellanåt också ;)
 
I
v-g skrev:
Igår hade katten lyckats smita upp på bastutaket och "lekt" med isoleringen. Hade man haft hagel så hade historien haft ett helt annat slut kan jag lova (lagom ilsk då). Nu blev det vattenspruta för att få ut kräket sen fick den (och dess två kamrater) stanna ute tills sen på kvällen.

Lite vatten tål de allt, åtminstone vanliga bonnkatter. Har de inte fått någon sjukdom innan de är 1 (människo)år så är min upplevelse att de lever minst 10 år, den äldsta vi har nu är säkert 15 och vid god vigör, om än lat och gillande att ligga vid element hela dagen.

Katt på "bonngård" är för mig ett nödvändigt ont. Det man spenderar på kattmat slipper man ge till Anticimex. Sen är de ju keliga emellanåt också ;)

Hoppas att du inte framför dina åsikter på Kattforum.se :rolleyes:
_____________________
Byggaren
 
galento
fremar skrev:
Iofs så kan det ju bli rätt otrevliga resultat på motorhuvarna när katten får bråttom därifrån när man börjar spruta vatten på dem med geväret :)
Precis,det finns de som fått betala lackering p.g.a detta.Så det kan bli DYRT.
 
Ge katterna en egen bil! Med ett litet element under motorhuven, ett fönster på glänt med en skön filt på sätena.......if you can´t beat them, join them. :D
 
Uppmuntra dem att ligga på huven, då brukar de göra tvärtom....
 
Jag hade också ett kattkräk som bruka promenera runt på huven och taket på bilen, men jag köpte en burk med curry som jag strödde ut runt bilen, inte mycke, bara så man såg att marken blev gul av curryn.
Katten har inte varit på bilen sedan dess, detta började jag med för 2 månader sedan
värt att prova kanske....

mvh Andreas
 
Det där med curry kanske vore något.

Detta att katterna ligger på motorhuven gör ju dels en risk för repor, men det blir också ofta leriga tassavtryck efter dem. Det är det grannen ibland reagerar över (jag är inte så road av det heller).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.