Hej!

Köksrenoveringen är i fullgång och vissa små detaljer ska beslutas.

Eftersom det kommer vara öppet mellan matsalen och köket (tidigare en vägg emellan) så tänkte jag fortsätta på inslagen bana med "stockholmsvit" S0502-Y i köket.
Köket i sig är IKEAs Abstrakt vit, dvs högblanka vita luckor. Kakel och klinker kommer vara mörkgrå

Nu till några frågor,
Vilket glanstal ska man ha på vägg färgen i köket? Har förstått att det kan vara en god idé att ha lite högre glans än 7.

På lister och foder, vad ska jag ha för färg där, ska jag köra med S0502-Y där med eller ska jag ha helvit? Kan tilläggas att jag inte har några taklister.

Tack på förhand
/markus
 
Kör "vanlig" väggfärg, dvs. det behövs ingen högre glans nu för tiden i ett kök med modern fläkt. Undantaget är väl om du har matvanor á la 50-60 talet med mycket stekt mat och en husmor vid spisen med alltid en gryta på gång...Jag ser en vesäntlig förändring på bara de 30-40 åren sedan jag var barn, då behövdes högre glans. Det var ofta som hela huset var som en dimma av stekos när min mamma lagade mat, händer ytterst sällan idag.
 
Jepp, högglansfärgerna börjar försvinna p g a fläkta och dylikt. Dessutom finns det nya helmatta färger med egenskaper som mer glansiga.

Smaken är som baken men stockholmsvit upplever jag som skitig i i övrigt fräscha rum. En annan sak är att stockholmsvit fungerar alldeles utomordentligt bra som väggfärg vid lite snabba renoveringar.
 
Har också funderat på det där med högre glans i moderna kök.
Kommer att köra vanlig glans 7 i köket, då blir det enkelt med att få samma i köket och i matsalen.

Om stockholmsvit kan upplevas som skitig, vilka är alternativen? Köket i sig kommer att vara vitt så det räcker kan inte en obruten vit tbli lite för vit i det sammanhanget?
Vad är stockholmsvit bruten med? Svart?

/markus
 
Glans 7 låter låter som ett bra och absolut tillräckligt alternativ!

Stockholmsvit (0502Y) är bruten med 2% gul (Y=Yellow). Det finns en uppsjö av alternativ till stockholmsvitt. Som du säger så kanske en råvit (0500-N) skulle upplevas som för vit. Anledningen till att jag anser att stockholmsvit inte gör sig i ett nytt högblankt kök är att köket tenderar att upplevas som ännu blankare och vitare medans väggarna som nikitonskitiga. Kontrasten mellan vägg och kök är stor. I ett äldre kök däremot så upplever jag inte den effekten utan snarate den positiva effekten att köket, foder, karmar, fönster, golvlister etc upplevs som relativt vita i förhållanden till stockholmsvitt på väggen.

Själv så är jag rätt förtjust i färg som endast är bruten med svart och inga andra färger (från 0500-N - 9000-N). Men det är ju en smaksak.

Kolla i färbutikerna och köp några provburkar om du hittar någon färg som passar!
 
Vi har på jobbet alltid kört glans 20 på både vägg och tak i kök - som standard - när vi renoverar.
men dte kanske är en kvarleva från gamla tider... =)
 
Mmm, vi gjorde också det. Jag ville använda 7-an så mycket det bara gick då jag tycker den är snyggare än 20-glans. Dessutom så täcker Beckers Scotte 20 lika bra som mellanfil.
 
Glans 20 har det varit i många år men det känns som något som gjorts slentiranmässigt. Ibland befogat men ofta obefogat. Varför glans 20 i ett stort kök med massor av kakel runt en modern fläkt?

Hahha, Scotte 20 lika bra som mellanfil. Tänkte häromdagen att vad som låg kvar i spannen med vatten efter att ha sturkit latex med svamp påminde om Fluggers Flutex 3. På tal om täck...
 
Nu har vi valt färg, blev en matt variant, Flugger Dekso 5 som ska ha en glans runt 5 -6 men dock vara lite mer slittålig än en "normal" glans 7. Om det är så bra som säljaren lovade får man väl se eller om man gck på en nit... Turligt nog körde Flugger kampanj på denna färg.

Som färgval blev det den variant av vit som i Fluggers värld heter Nanovit, ingen aning om någon NCS kod på denna.
Sen blev det halvblank råvit till snickerier och råvit till taket.

/markus
 
Det blir nog skitbra.
 
Schysst val. Flugger verkar köra drive på Dekso5, 25% till privatkunder och Dekso5tröjor till alla som köper färgen.
 
5.2 racing skrev:
Det blir nog skitbra.
Det hoppas jag också, annars så är det ju inte hela världen att måla om... Fast, helst inte...

OHE skrev:
Schysst val. Flugger verkar köra drive på Dekso5, 25% till privatkunder och Dekso5tröjor till alla som köper färgen.
Damn, visste väl att jag gick på en nit, 25% fick jag, men ingen tröja ;) Kläder att kladda ner när man jobbar är ju aldrig fel, har man tillräckligt många tröjor behöver man inte tvätta, bara kasta... :D

Dessutom fick jag 20% på snickerifärgen (inga större mängder) eftersom man är medlem i Villaägarna...

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.