Nu har jag läst så mycket om WAGO:s fördelar jämfört med gamla konex/Torix att jag vill prova. Finns det något ställe i Lund/Malmö där en lekman kan få tag på WAGO?
 
Clas olsson.
 
Jo, de har för 3 trådar. Var kan man få tag i WAGO för 5 trådar? Det är ju svårast att få Torixen att sitta >3 trådar. Har ett 30-tals-hus med allt från röd jord till brun fas (har dock bytt ut alla de gamla läskiga kablarna från trettiotalet).
 
Alltså: jag har bara kollat nätet. Har Clas Ohlson för 5 trådar också?
 
Njaa det har dom nog inte.

Vet att Elfa har, men finns elfa i Skåne?
 
Om man nu ska vara petig så finns ingen WAGO för 5 trådar. det är 2, 4, 6, 8 som gäller (normala WAGO iaf, öppningsbara är lite andra varianter)
 
De där är öppningsbara och finns ho CO, har själv köpt
 
Rätt överkurs med öppningsbara. Varför ska du ha de? Enda anledningen att ha dessa är om du ska ansluta RK/MK ledare (anslutningssladd osv), eller om det är på något ställe där du vet att du kommer att ta bort/återansluta saker ofta.
 
Om man har många biledare så är den öppningsbara trevlig.
 
WAGO 222 = är det enda som gäller....

Annars u-båtar...
 
Lyckades få tag på en för 5 trådar på Kjell&company (svindyrt!) och satte ihop 4 nolltrådar i en dosa där jag tidigare bara hade Torix. Verkar funka bra.
 
ca 2 kr + moms /st för en el-firma. (den med 3)

3,15 kr + moms /st för den med 5 anslutningar. (dyrt)
 
Redigerat:
det finns ett annat märke än wago som är lättare att trycka in trådarna i, glömt vad dom heter...
 
Man bör skilja på fabrikat/varumärke och artikel...

Wago 222 är en klämma med små spakar, (Rejäl kraft behövs för att öppna dessa och det är nog lite jobbigt i längden om man skall montera många..man kan dessutom lätt klämma sig litet på fingertoppen när man smäller igen spaken.)fördelen är att den klarar FK EK & RK i samma produkt (en ledare i varje hål..) från 0,08mm2 upp till 4mm2, samt är lätt att öppna/koppla isär. Jämfört med gamla typen av toppklämmor man tvinnar fast ledarna i, tar de större plats..
Pris på tex elbutik.se om man köper 50 st (3-anslutningars) är 3,20 inkl moms, för 5 på classe får man pröjsa 5,80/st.

Wago 773 är en billigare typ av klämma för EK & FK på elbutik.se kostar dessa
2,40 (4-anslutningars) om man köper 100st., dessa trycker man bara in ledarna i.


Skall man dock lossa och koppla om, är 222-varianten överlägsen allt annat..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.