Mina amatörfrågor angående FTX fortsätter... *s*

Planen är att vi ska in med ett aggregat på övervåningen. Förmodligen ska det placeras i en klädkammaren som ligger granne med ett sovrum och allrummet.

Kommer ljudet att störa tror ni?
 
Rätt monterat med av vibrerande uppfästning, och inte gåendes på max fart är det ingen fara.
Men sånt här ligger ju lite i betraktarens öron. En del är mer känsliga för ljud än andra.
 
Jag tror att ni kommer att störas, är det inte bättre att ha aggregatet i "arbetsutrymmen" som tvättstuga eller kök? Även en hallgarderob skulle duga. Tänk också på att lösa kondensavloppet om ni inte ska ha roterande växlare.
 
Känns inte som att vi har någon plats i tvättstuga eller kök. Däremot skulle det kunna finnas utrymme i en toa på övervåningen. Skulle det kunna funka tror ni?
Toan är iofs också granne till allrummet, men längre ifrån sovrummet. Och då kanske det där med kondensavlopp är enkare också, eller...?

Hmmm... där gav du mig något att fundera på och det tackar jag för.
 
Hur stor plats behöver man förresten för ett aggregat?
 
Det beror ju på vilket aggregat man väljer, vilket i sin tur beror på hur stort hus man har.
 
Huset blir 76m2 (källare) + 100m2 (markplan) + 65m2 (övervåning).

Kan man tro att ett aggregat får plats i en garderob (60cm bred). Och funkar det att ha i ett våtutrymme (toa med dusch)?
 
Eller varför inte välja ett FTX-aggregat som placeras på vinden?
 
Ja, men alltså... vinden ska ju inredas och ett aggregat där upp (i en klädkammare med snedtak) blir granne med allrummet och ett sovrum. Någon annan vind finns inte att placera aggregatet på...

Men om det istället skulle placeras i toan hamnar det längre från sovrummet (=bättre?).
 
Vi har ett Systemair 700-VR aggregat. Det får inte plats i en 60cm garderob och det skulle definitivt att störa om det vore placerat intill ett sovrum.
 
Vore det inte bäst att sätta aggregatet i källaren?
 
Har väl inte direkt tyckt att vi haft någon bra plats i källaren, men vid närmare eftertanke kanske vi har det iaf... Jag funderar vidare även på detta.

Men fortfarande vill jag höra om det är ok att ha aggregatet i ett våtutrymme med dusch? För så skulle det isf bli även i källaren.
 
Mer än att det skulle se riktigt fult ut att ha ett aggregat i toaletten/duschrum ser jag inga problem rent tekniskt.
Sen om din fru går med på det får man ju gratulera till ett bra exemplar som tål det mesta från dig. :D
 
Grejen är den att det är jag som är frun i huset :D

Och jag vill naturligtvis inte se ett fult aggregat i badrummet, utan det skulle isf naturligtvis gömmas i en garderob eller bakom skjutdörrar.
 
Har mitt undanstuvat i källaren och ångrar det inte. Det låter inte speciellt mycket men bredvid ett sovrum skulle jag inte sätta det, svårt att undvika stomljud helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.