Efter scanning (se bifogad bild) måste ju varje filmruta göras till "frames" för att man skall kunna sätta ihop det hela till en DVD film. Det är ju ett slavjobb att sitta och croppa fram dessa frames manuellt.
Finns det någon software som kan göra detta jobb automatiskt? (Batch)
Skulle vara en mycket stor hjälp!
 
  • Scan55.jpg
Enligt ett TV-prog nyligen på någon av de vanligaste kanalerna så rekommenderade de att helt enkelt filma projektorduken med videokameran. De ansåg att det dessutom blev bättre än de spegelhus som finns.

Videokameran bör vara av digitalmodell för att sedan föra över till datorn.

Personligen vet jag inte om det är motiverat att skanna frame by frame. Jag kan nog tänka mig att sänka mina kvalitétskrav för att få över det hela i år...

/Jörgen
 
Jag har testat med att filma av, men det är svårt att bli av med blinkningarna på filmen. Måste synkas perfekt med kameran.
Scanna blir mycket bättre och jag kan scanna ganska fort med min Nikon 4000 ED Coolscan Filmen matar jag rakt igenom skannern eftersom den har finessen att kunna scanna oklippta filmer.
Annars har du rätt, bättre att filma av det hela än att låta filmen "gå upp i rök" p.g.a.tidens tand.
Emellertid: Det lär finnas software som gör det jag vill att den skall göra, men jag kan icke hitta den. Har letat på nätet, men icke.
Någon som hittar?
 
pefo skrev:
Så där får man hålla på. Jag har själv gått vägen med att konvertera alla S-VHS till Digital8 och sedan till DV och därefter till AVI på olika media. Numera är det AVC-HD så förhoppningsvis ska det väl inte behövas mer konvertering på ett tag. Däremot så får man nog kolla igenom alla kopior då och då så man kan göra nya när en kopia fallerar.
Numera är det inget problem längre eftersom allt analogt material en normal människa kan tänkas ha efter digitalisering går in på en enda hårddisk. Det är bara att ha det distribuerat på ett par tre hårddiskar för back-up och sedan se till att flytta över det till nya hårddiskar i takt med teknikens utveckling. Arbetsinsatsen sträcker sig till att koppla in några kablar och ett par musklick.
 
Canuto skrev:
Jag har testat med att filma av, men det är svårt att bli av med blinkningarna på filmen. Måste synkas perfekt med kameran.
Det finns mjukvara som korrigerar för "blinkningarna". Det borde vara standard i videoredigeringsprogram numera (var ett tag sen jag höll på med sånt).
 
Canuto skrev:
Jag har testat med att filma av, men det är svårt att bli av med blinkningarna på filmen. Måste synkas perfekt med kameran.
Scanna blir mycket bättre och jag kan scanna ganska fort med min Nikon 4000 ED Coolscan Filmen matar jag rakt igenom skannern eftersom den har finessen att kunna scanna oklippta filmer.
Annars har du rätt, bättre att filma av det hela än att låta filmen "gå upp i rök" p.g.a.tidens tand.
Emellertid: Det lär finnas software som gör det jag vill att den skall göra, men jag kan icke hitta den. Har letat på nätet, men icke.
Någon som hittar?
Har du en skapligt avancerad kamera så har du troligtvis shutter control eller nått sånt. På min sony DV kamera kunde jag ställa in så det passade filmens rutor per sek.
 
Kika på Vuescan från http://www.hamrick.com/ den kan väldigt mycket plus att den har stöd för massor med olika scanners (om man nu t.ex. har en gammal scanner som inte stödjs av Vista), det finns iaf rätt många olika automatiserade scanningsmetoder i denna programvara.
 
Vilken sida av en 8mm smalfilm skall vara emot "lampsidan" så att säga när man projecerar?
Den matta eller den blanka?
 
Nämen. Har inte sett den här tråden tidigare. Konvertering av analogt material och arkivering av detta råkar ju vara just mitt område.

Lite OT kanske, men en kommentar angående lagring.

Långtidslagringen av digitalt material är ett stort problem. Visst, tekniken förbättras vilket innebär längre lagringsperioder utan migrering till nytt "färskt" media men samtidigt ökar datamängderna vilket gör att de lagringmedier som tas fram ändå inte räcker till.

Nu är det här frågan om privatlagring vilken inte närmelsevis är i behov av samma lagringsyta. Men problemet med oövervakad långtidslagring finns ju kvar.

Vanlig DVD-R skiva räknar man med håller ca 10-15 år. Magnetiskt media max 5 år (digitalt lagrad info alltså, analogt längre men bruset ökar). Självklart finns undantag beroende på yttre förutsättningar ss värme, luftfuktighet osv.

Det finns på marknaden guld-dvd (ex http://www.delkin.com/products/archivalgold/dvdr.html ) som alternativ. Har haft några sådana på prov men tyvärr inte orkat vänta 100 år än för att ta reda på om utfästelsen håller. :)

Arkivlagring av digital information sker idag på magnetiskt media med de problem som då blir att all information måste kopieras över till nytt media inom snar framtid.

Ytterligare ett problem är om den lagrade information går att nyttja i framtiden. Även fast tex DVDn kanske håller, kommer det finnas en maskin att spela upp den i? Eller har tekniken förändrats för mycket? Vilket filformat är informationen lagrad i? Finns det program som fattar informationen?

Så visst man kanske tycker man räddar smalfilmen från en säker död men tar man inte hand om lagringen så är arbetet ändå förlorat. Det analoga originalet kanske t.o.m överlever den digitala kopian.
 
Ack, kasta inte bort pengar på helt värdelösa spegellådor för avfilmning av smalfilm! De ger sämre resultat än ett A4-ark upptejpat på väggen. Vill man göra överföringen själv är det bättre att filma av filmen från ett vitt papper än en av dessa boxar.

Man ska dock vara medveten om att metoden "filma av filmen" ger mycket sämre resultat än en riktig filmscanner (spelfilms-scanner, inte diascanner).

Att scanna smalfilm med en flatbäddsscanner känns galet att ge sig in i... Jag tror inte att någon har gjort det annat än som ett kul experiment, för att undersöka om det verkligen går. Om vi räknar med 5 timmar super 8 film så blir det 324.000 bildrutor att scanna totalt. Ett par flatscannrar som nöts ut får man gissningsvis räkna med. :)

Om vi räknar med "en Nikon Super Coolscan 4000 ED diascanner. Den kan scanna 10 st 8 mm bildrutor per scan. Tar c:a. 1.5 minuter.", så tar det 810 timmar (20 arbetsveckor) att scanna filmerna. Lägg sedan till tid att processa bilderna (croppa och skapa film av det), redigera ihop dem, färgkorrigering, osv. All fritid de närmaste åren lär gå åt,
 
Redigerat av moderator:
Håller med betr. spegellådor.
Varje hinder på vägen till datorn sänker kvaliteten.
Bättre då att använda DV kameran riktad på ett lämplig "filmduk" och lägga direkt på hård disken utan att "spela in " på band och sedan lägga över till datorn från bandet.
Eller projocera direkt in i objektivet på DV kameran. Går det ?
Visst är det mycket jobb med att scanna in med en flatbedscanner men med en Nikon 4000 ED diascanner går det att göra scanningen automatisk.
Själva bild kvaliteten blir lika bra eller bättre än med "Moviestaff" maskiner eller liknande.
"IR cleaning" fanns knappast på en proffs scanner en gång när metoden en gång introducerades av Nikon. Finesser som automatiskt färgkorrigering och andra finesser har ju funnits länge på diascannrar. (Från Photoshop?)
(Nackdelen med IR cleaning är att skärpan försämras lite.)
Samma teknik har ju anamats av de "spelfilms scannrar" som finns idag. Skillnaden gentemot våra hemmapulares grejor är hastigheten på att få in data till datorn.
Redigering tar inte längre tid än hos proffsen....
Det som saknas (nästan helt) är software för att croppa och få ihop filmen snabbt men är på g efter vad jag förstår.
Proffsen tycker väl kanske inte om att tekniken för hemma pularna går framåt eftersom det är en mycket bra affär att scanna filmer till folk.
Aktörerna växer för varje dag.
 
Canuto skrev:
Samma teknik har ju anamats av de "spelfilms scannrar" som finns idag. Skillnaden gentemot våra hemmapulares grejor är hastigheten på att få in data till datorn.
Nej , skillnaden mellan proffsutrustning och en hemmapulares grejer är inte bara hastigheten. Jag har sagt det förr (inte i den här tråden dock) och jag säger det igen:

Man får inte lika bra bildkvalitet med "hemmapularmetoder" som man kan få med en filmscanner som kostar över en halv miljon i inköp, i kombination med erfaren personal som kan det här med filmöverföring. Det får man inte.


Canuto skrev:
Redigering tar inte längre tid än hos proffsen....
Njaa. Jag tror nog att en person som jobbar med filmredigering 5 dagar i veckan är snabbare än en glad amatör (inte menat att låta nedlåtande mot amatörer!).

Men den stora skillnaden är ju att om man anlitar någon så behöver man inte själv lägga ner någon tid överhuvudtaget. Sedan behöver proffsen inte lägga ner tid på att croppa ut bilder och lägga ihop det till en filmsekvens, så där sparar nog proffsen en hel del timmar.


Canuto skrev:
Proffsen tycker väl kanske inte om att tekniken för hemma pularna går framåt eftersom det är en mycket bra affär att scanna filmer till folk.
Hemmapularmetoden betyder i princip att man filmar av filmen, det är det som är hemmapular-standarden. Detta kallas även "off the wall", som i att man filmar av filmen från väggen (inte projicerad på en tapet, dock. På ett papper).

Jag tycker att det ska göras med kvalitet. Jag lider varje gång jag får se överföringar som ser rent ut sagt för dj-vliga ut, man har ju förstört familjeklenoderna helt och hållet!

Visst kan det vara en "mycket bra affär" att överföra gamla filmer åt folk, särskilt om man inte lägger ner varken tid på filmerna eller pengar på bra utrustning. Man bara tar betalt (förvånansvärt många gör detta, med minst sagt otillfredställande resultat).

Om man däremot ser till att lägga sig på topp när det gäller kvalitet och utrustning, man lägger ner sin själ, och tid, på att det ska bli så bra som möjligt... Ja då krymper den där vinsten rejält. Men det spelar ingen roll för mig, jag gör det för att det är kul (och för att det går att försörja sig på det).

Rik kommer jag aldrig att bli, jag är inte ute efter att tjäna snabba pengar. Jag är ute efter att vara bäst på det jag gör, och det har jag lyckats med.

Canuto skrev:
Aktörerna växer för varje dag.
Ja, dessvärre drar den här branchen en hel del rötägg till sig. Folk som varken vet in eller ut när det gäller varesig smalfilm eller videoredigering allmänt. Jag har sett många företag ploppa upp och försvinna.

Och värre är det med videoöverföring, det ploppar upp små butiker som trycker på "play" och "rec" och tror att det är allt som behöver göras. När kunderna sedan får problem med kompabilitet, bildkvalitet eller ens något så grundläggande som synkronisering mellan ljud och bild, ja då säger man att "det går inte att få bättre än såhär". Jag vet, jag talade så sent som förra veckan med en kund som hade exakt det problemet efter överföring av video till DVD (som en lokal firma hade hjälpt henne med).

Jag vet inte om jag vågar skriva någon vettig signatur till det här inlägget. Det redigerades bort i mitt inlägg här ovanför. Jag går gärna ut och skriver var jag kommer ifrån, dels för att visa att jag vet vad jag pratar om och dels så att det inte ska ses som "smygreklam" där jag skulle länka till eller rekommendera mitt egna företag utan att det framgår tydligt att det är mitt företag jag pratar om.

Jag står för vad jag har sagt, men får man inte göra det i det här forumet så låter jag bli.
 
Redigerat:
Kennet:
Emellertid: hemmapularen kan få mycket bra kvalitet med en riktig filmscanner.
Kruxet är tiden. Tar väldigt mycket tid att "sy ihop" bildrutorna.
Sofware efterlyses!
Fast man kan nog snart köpa proffsutrustning billigt, eftersom den här marknaden sakta men helt säkert är på väg att försvinna. Av naturliga skäl! Finns ju bara ett visst antal smalfilmer att överföra!
Därför: Den som gör jobbet till ett rimligt pris med högsta möjliga kvalitet är den som håller sig kvar "to the bitter end!"
Andra slutar innan!
 
Redigerat av moderator:
Kent_kumpula:
Skickade ett PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.