B
Jo, jag har stått som ett frågetecken i helgen när jag försökt förstå mig på mina föräldrars nya spis. I instruktionsboken står det att det kan kopplas enligt följande:

Spänning Säkring
400V 2-fas 2x16A
400V 3-fas 3x10A
230V 3-fas 3x16A
230V 1-fas 1x20A

Men på baksidan på spisen finns en lapp med kopplingsschema med enbart 2 olika alternativ, vilka ni kan se på bilden:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=acbpfc&s=5

Hur ska man då veta hur det ska kopplas när det står olika överallt?

1x20A kan vi ta bort direkt, för de har endast upp till 16A huvudsäkring.
Förra spisen hade 3x10A utan nolla, men den nya måste ha nolla så därför har vi nu alltså bara 2 faser, nolla och jord och arean är 2,5 mm.

Det enklaste utan o dra i ny tråd (verkar vara stopp i rören ändå, testade) vore väl o koppla alternativ nr 1, alltså 400 V säkrat 2x16A, men då kommer frågan, hur kopplar jag det? Och kan jag det, för det stod ju inget om det på kopplingsschemat i bak på spisen?

Någon som är jäklig på det här? Jag blir bara förvirrad. Tacksam för hjälp :)
 
Du måste ha nollan med, för elementspänningen är förmodligen 230V, och kopplingsschemat som står tryckt på själva spisen är det som gäller, vanligtvis brukar det gå att koppla med fyra trådar (du får lägga om en fastråd till nollan istället i centralen) 2 faser + nolla + skyddsjord och det är det bästa i det här läget, men det får du nog diskutera med den som sålt spisen i så fall.
 
B
Mm, en fas har jag redan kopplat om till nolla i centralen så 2 faser, nolla o jord är det jag har nu. Men vilken av de tre fasskruven ska jag lägga de 2 faserna på då, och måste jag inte bygla (ha blecket mellan) 2 skruvar? Annars blir ju en utan ström.
 
Dra ny kabel verkar väl inte helt fel i detta läge, kolla så det inte sitter någon kopplingsdosa efter vägen, där det "sitter fast"
 
Vilken två faser som byglas ihop spelar nog ingen roll för funktionen, det handlar nog mer om hur belastningen ska fördelas över faserna.
 
B
Nej precis, o det är frågan vilken fas som ska belastas med "2 skruvar". :) Fast det borde väl kvitta? Kan ju bara se vilken fasskena som har minst belastning o ta den fasen till 2 skruvar.

Men sen undrar jag hur det kan bli 400V då när jag har 2 faser och nolla? Då är det väl 230 mellan var fas o nolla o 400 mellan faserna, såklart eller? Vad i spisen får vad för spänning? Hur kan det finnas alternativ med flera faser både med 230V och 400V? Bara så det inte blir fel o jag bränner nåt.
 
Ja, 230V mellan fas och nolla, 400V mellan två faser. Kopplar du in nollan rätt så kommer det att funka. Att det finns fler alternativ i instruktionsboken säger ingenting mer än att spisen finns i ett annat utförande med 400V elementspänning.
 
B
Ja just det, nej jag funderade på hur skenan mellan skruvarna är då, för då blir det väl 400V när de kopplas ihop via den, men den ska ju bort helt när det inte är 1-fas. Förutom om jag har 2-faser då jag får använda den som bygling mellan två skruv. Då har jag fattat rätt va? :)
 
Du får absolut inte ha bygling mellan 2 olika faser, då smäller det. Det verkar som du fattat rätt på din beskrivning.
 
B
Nej nej, inte mellan två faser, men mellan två skruv om jag endast har 2 faser tillhand, så 1 fas har 1 skruv och den andra 2 skruv, så att säga.
 
Det är bara till att dra i nya trådar.
Brun, svart, går, blå samt grön/gul 2,5 mm2.
Gör du inte detta kan du bara koppla spisen på 1 fas med nolla men det är väl inte meninén med en ny spis eller om du kan hitta någon annan modell som finns för 2-fas.
 
B
Jaså...men varför går det inte med 2 faser o nolla bara då? Det stod ju i instruktionsboken som ett alternativ. Är det inte bara att en fas går in på en skruv o den andra fasen på en annan skruv, bara att ena skruven är byglad till den tredje o sista skruven med en liten skena?
 
Redigerat:
Jo, borde ju funka, som sagts tidigare.
 
B
Jo, men klart jag börjar tveka när Slugge lät bestämd o sa "Det är bara att dra i nya trådar". Som det var det enda o göra liksom.
 
Vad jag kan se iaf enligt bilderna du lagt upp kan du koppla den enfasigt, dvs fas+nolla och detta är enda sättet om du inte vill dra nya trådar. Men detta faller på att du har för klena trådar.

Hur gör du snaggletooth för att koppla detta med 2 faser + nolla, detta förstår jag inte, men jag är inte expert, kanske något jag missat? Om det går att koppla den 2 faser + nolla är det kanske bästa sättet bara konstigt att det inte anges isf, det brukar finnas som alternativ ibland.
Vad är det för spis?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.