Hej!

Är det någon som kan tipsa om vilken grästrimmer som är bäst/mest prisvärd? Jag hade nog tänkt mig en halvbillig variant. Inte den billigaste, men inte heller onödigt dyr.

Ziro
 
Vi får lyfta den här tråden!
Jag vill även veta vad användare kör med för motordrivana trimmers/röjsågar, priser på dem och upplevd kvalitet. Vad är Partner för nåt, lämpat för utebruk eller soptunnan?
 
Beror ju på vad man ska trimma. För stora ytor är en riktig röjsåg med grästillsats (plastknivar eller snöre) oslagbar. Till mindre ytor finns det massor med eldrivna att välja mellan... har tyvärr ingen koll på det.

Vad gäller Partner så var de riktigt bra under 80-talet (har några motorsågar som går hur bra som helst utan någon som helst service) men idag är det mer av ett budget-märke. Dock kanske de är bättre på vissa saker, ex grästrimrar... ;D Ingen aning... hoppas någon annan svarar ;)

/MrE
 
Jag vill också veta! Har sett en batteridriven grästrimmer i en annons, funkar det? Tung? Vore så skönt att slippa sladd...
 
Om man ska köra utan sladd så skulle iaf jag föredra en bensinare. Sedan beror det på vad du ska ha den till..
Stora ytor?
Hur många meter kanter?
Framtida röjsågsbehov?
Högt gräs - modell äng/dikeskanter?

Om du tittar på jonsered/stihl/husqvarna så hittar du saker med lite mer effekt/vikt och förhoppningsvis bättre kvalitet, har ingen erfarenhet av partner, men om du ska köpa en bensinare så är det viktigt att du kan ställa in selen så att den passar dig bra.

Har du en bensinare med sele så bär du vikten inne vid kroppen istf med armarna. Jag har själv köpt en eldriven grästrimmer med 330W motor, det duger till min trädgård - MEN det känns mer i armarna efter att ha använt den i min lilla trädgård än efter att ha gått ett pass i skogen hos min pappa med röjsågen.
 
Om man skall röja bort sly så är nog batteri och sladd uteslutet, då skall det nog vara bensindriven (stihl har bra maskiner).
Men om man skall trimma gräset runt stenfoten och kring gångplattorna så borde det gå med en sladdriven... Själv var jag en större stihl, och en liten Partner, båda bensindrivna. Men jag använder mest den större... Partnern tycker jag är lite för liten t.o.m. för att röja runt stenfoten m.m.(ranglig konstuktion på armen).
 
Håller med föregående talare!

Det fina med en bensindriven är att den är så anpassningsbar. Finns som sagt plastknivar för grövre gräs, snöre, röjkling, skogsklinga, slyklinga etc.

Jag har en Husqvarna (3 år) och en splirras ny Sthil. Båda är hur bra som helst och kostar mellan 6-8500 kr.

MrE
 
Granngården här hade en Partner Colibri bensinare för 995kr.   Väldigt klen konstruktion och ingen centrifugalkoppling=trimmerhuvudet snurrar runt när man drar i startsnöret och även på tomgång snurrar den. Dom rekommenderade istället en Stihl FS38 för 1695:-   kändes mycket mer gedigen och hade koppling så den inte snurrar runt på tomgång och när man drar igång. OBS! dessa modeller är vanliga trimmers med plasttrådar som klipper

Kollade på Black&Deckers batteridrivna men det verkar ju inte så kul att ladda i 16h och sen klippa i en kvart innan nästa laddning....och batteriet blir ju inte bättre med tiden.
 
Hmmm... Vi har mycket buskar och träd som jag vill klippa runt där inte gräsklipparen kommer åt, plus ute vid vägen, där vi har ett dike längs tomtgränsen. Inget sly eller dyl, bara gräs.

Hur miljöfarliga/hälsofarliga är bensindrivna nu för tiden? Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att en med sladd nog inte är något alternativ och längre tid än en kvart lär det ju ta varje gång...
Vi har en bensindriven gräsklippare (McCulloch från Bauhaus, köpt förra sommaren), en trimmer kanske släpper ut marginellt i jämförelse?
 
koko skrev:
Vi har en bensindriven gräsklippare (McCulloch från Bauhaus, köpt förra sommaren), en trimmer kanske släpper ut marginellt i jämförelse?
Tyvärr inte, gräsklippare = 4-taktare(bättre förbränning)
trimmer =2-taktare(sämre förbränning, men lättare motorer)
-Men en trimmer luktar iaf mycket godare - tvåtaktsolja.. Mmmm.. :)

Skämt åsido:
Det finns 2-takts alkylatbensin, det luktar betydligt mindre - för att säga knappt alls. Ingenting som ni borde ha besvär av iaf, om ni står ut med gräsklipparen.

Alkylatbensinen är visserligen mycket dyrare än vanlig 95 oktan + olja, men det går ju inte åt några kopiösa mängder så det skulle jag klart rekommendera för användning hemma i trädgården.
 
tror 2-takts miljöbensin från tex. Aspen kostar runt 25kr litern. Då är den färdigblandad med olja.

4-takts miljöbensin säljs på 5liters dunk för ca. 100kr.

 
Kan inte minnas att gräsklipparen luktar så mycket heller (vi kör med miljöbensin i den)?

Tack för alla tips, nu har jag verkligen något att gå på!!
// Glad koko
 
Jag tankar 2-takts miljöbensin för 14 kr/l på Fridtuna Skog &trädgård i Linköping. Finns säkert på liknande ställen i era hemstäder också! 8)

MrE
 
Inköp klart.
Då jag bara ska ha den till att rensa bort gräs som inte klipparen klarar av så behövdes det ju inte någon röjsåg. Valet föll på bland det billigaste som fanns, en Jonsered GT 2124. Deras minsta modell med motor.
En utpräglad timmer där det står tydligt i instruktionsboken "Skall användas med tråd, och bara tråd".
Dock så är den svårstartad och går lite orent, så jag ska in med den idag för justering (vilket de gör medans man väntar lovade de)
1490 :- på Hasses i Motala
www.jonsered.se
Hasses har akrylatbensin för 16:-/litern, och då tankar man själv i egna dunkar man tagit med sig. Annars kostar det 95-100 kr per 5l dunk.
 
Som vanligt, när jag åkte tillbaka med trimmarn till dem för justering så startade den på andra rycket, och gick hur fint som helst. En klassiker...
Kanske ville den bara bli lite inkörd först, vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.