Hej,

Vi ska lägga in vattenburen golvvärme på entréplan, under finns en uppvärmd källare. När vi tittade på golv (vanliga laminatgolv) så var säljaren mycket specifik om att det måste läggas plast under golvet som ska överlappa 20cm i skarvarna. I min värld vill jag blanda in väldigt lite diffspärrar inne i huset så vi kom väl lite på kant med varandra men jag måste få veta mer om man verkligen ska ha detta i vårt fall. På en platta har jag kanske lite större förståelse för det men inte på ett träbjälklag med värme under med.

Vår golvvärme är av typen med spånplatta och värmeplåtar där man sedan flytspacklar över.

Tacksam för alla tips.
 
Alla tillverkare av golv kräver plast, oavsett vad som finns under. Får du något problem med golvet och plast saknas är du rökt. Lägg dit en plast, den gör varken skada eller nytta i ditt fall. Byggmax är ett bra inköpsställe.
 
Jag är tveksam till plasten av två skäl:

1. En liten vattenskada typ 10-20 liter som rinner ut fördelas över hela rummet.

2. Om det är så fuktigt i bjälklaget så att plasten behövs för att skydda golvet från fukt får man andra problem om man stänger inne den fukten.
 
Har kollat nu och det är rätt att golvtillverkarna inte står för kostnaderna att ersätta yttergolvet om man inte har plast och någon skada uppkommer...

Som jag nu värderar det, om jag lägger in ett golv för 10.000 i huset och så "skiter" jag faktiskt i kostnaden för att ersätta det ifall en vattenskada skulle uppkomma som ligger och letar upp skarvarna jämnt över hela golvytan istället för att få ett genomslag dirket på platsen.

Så det blir ingen plast i mitt fall.

Tack för svaren, som alltid är de snabba och informativa!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.