Klockan var runt nio på morgonen, hela familjen låg i vår dubbelsäng, dvs jag, min kära hustru och vår lille son. Söndagsmorgon och ingenting som pockade på att man omedelbart behövde kliva upp. Istället låg vi där och myste i den varma goa sängen, lekte med lill-killen och kände oss så där enormt glada över att han lärt sig säga både mamma och pappa, och log glatt.

Ute föll snön, och genom vårt runda fönster kunde vi se hur småfåglarna ibland trotsade snöflingorna och nappade åt sig ett solrosfrö från fågelbordet utanför. Vi brukar säga att vi bor som i ett vykort sådana dagar.

Då känner plötsligt kära hustrun något blött och kallt i sängen. En blöt fläck lokaliseras till ett område mellan våra fötter. Har man en son på 17 månader så suckar man över blöjor med undermålig funktion och gör omedelbart honom objekt nummer ett att misstänka. Men nej då. Blöja och kläder på honom var torra. Bäst man sitter där och rättar till hans kläder igen kommer det en vattendroppe på armen. Uppifrån. Från takfönstret som vi brukar ligga och titta på stjärnorna igenom. Nu är det mycket snö på det (bra U-värde), men det var därifrån vattendroppen kom.

Ställer mig upp i sängen och konstaterar att jodå, det kommer en och annan vattendroppe därifrån, kanske en i minuten eller så. Ingen katastrof i sig, men tillräckligt mycket för att man måste göra något åt det...

Så var det med den söndagsmorgonen i sängen.
 
Mikael_L
Är det fukt som kondenserar då eller verkligen ett läckage?

Lite tråkigt i vilket fall, båda sakerna betyder att någon åtgärd krävs ... :(
 
Det är läckage, vi har knastertorr luft nu när det är så kallt.

Tror att det krypit in en del fukt utifrån i det blöta vädret, som sedan expanderat när det varit kallt, och nu hittat in. Eftersom det är så blygsamma mängder så tror jag inte på någon större sak.

Skall riva lite från insidan och se vad jag hittar. Silikon och latex är bra till mycket om man bara hittar var det skall sitta (Och det skall inte sitta på någons kropp i det här fallet :))

Vi flyttar in till ett av gästrummen så länge, och så får man väl passa på att kanske göra något åt det där rummet på flera sätt. Det är en del som behöver göras (som vanligt).
 
Var det takfönster? Då är det inte nån större idé att börja riva inifrån. Förmodligen är det otätt antingen i plåtarna runt fönstret, i själva fönstret, eller att det kommer in vatten/snö under takpannorna som sedan istället för att rinna ut - fastnar mot takfönstrets genomföring och letar sig in i isolering och till sist till era fötter.

En klassiker är annars kassettens (rutans) anslutning mot fönsterkarmen. Där räcker det sällan med den skumtätning som sitter original, utan man tvingas ofta dra en rand med silikon runt hela rutan. Läcker det i takfönstrets nederdel så är detta en trolig orsak. Kommer det från ovandelen så gäller troligtvis föregående.
 
Redigerat:
Helt plötsligt känner jag mig glad över att jag inte satte in takfönster i ateljén........hoppas att läckan är liten. :(
 
Jo, det blir nog att göra något från utsidan, det inser jag med. Vädret är dock sådant och taket så fullt av snö och is, att jag börjar inifrån. Rummet skall i alla fall renoveras. Det är ett före detta konferensrum med Torsmanslister på väggen runt om rummet på 90cm höjd, parkettgolv och Assalås i sovrumsdörren, som dessutom är en glasdörr.

Nu fick jag ju en anledning att få tummen ur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.