Renoverar ett badrum och har nu lossat tvättstället från väggen. Konsollerna är skruvade med träskruv och då finns det självklart reglar eller kortlingar bakom gipsskivan. Jag skall helkakla rummet och måste småningom borra genom kakel och träffa rätt på reglarna igen.

Någon som har ett smart sätt att ta reda på hur dessa reglar sitter, hur stort område jag har att röra mig på och hur jag överför den informationen till kaklet. Skall ha nytt inbyggd tvättställ.

Blir glad för tips!

Den lille hemrörmockaren.
 
Enklast är att såga bort en bit av väggen och regla upp i förväg.
 
K
Mät från taket.
 
Eftersom jag inte kan räkna med att de nya konsollerna hamnar exakt där de gamla satt, funderar jag på att borra med en vek borr lite varstans för att lokalisera reglarna. Därefter ritar jag upp regelverket på gamla väggen .

Slutligen mäter jag från tak och från sidorna och gör en ritning för att säkert kunna träffa rätt genom kaklet.

Borde väl funka??
 
Funkar inte en elektronisk regelsökare?
Kostar ju inte mer än nån hundring, väldigt användbar.
 
Jag har lånat hem och testat en och annan men inte hittat någon som mäter exakt. Flera ger utslag några cm från regeln. Jag måste veta exakt var regelkanten finns.
 
LUDDET skrev:
Jag har lånat hem och testat en och annan men inte hittat någon som mäter exakt. Flera ger utslag några cm från regeln. Jag måste veta exakt var regelkanten finns.
Man lär sig så småningom hur de funkar , men man måste kanske ha nåt träningsobjekt. Jag använder den alltid när jag ska göra nåt i väggen och det funkar mad 90 % säkerhet.
 
Bäst är väl att ta upp ett ordentligt hål där du stoppar i 2*5 på högkant och gör det större än handfatets konsoller då kan du byta handfat utan att bry dig om storlek

Tänk på att sätta i kortlingar/reglar överallt där du kommer att göra hål!
Har du rör i rör till duschblandaren så sätt en regel som börjar lite nedanför rören och dra upp den till taket då har du nått att skruva duschstången i också
 
Ja, öppna väggen och kortla från golv till tak, du ska väl upp med något spegelskåp också kanske ?
 
Om man ska vara säker på att kunna matcha frugans alla nycker så borde man ha en heltäckande 2" tjock brädvägg bakom skivorna. :)
Finns det fö nåt i reglerna som hindrar det?
Jag ska ändå sätta upp nya reglar, då borde man kanske välja extra breda. typ 45x220
 
Redigerat:
Reglar får du sätta så många eller så tätt du vill,
Limmade skivor, typ osb, plyfa och spån är inte godkänt ur försäkringssynpunkt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.