Vilken ljudnivå kan man förvänta sig på en Nibe 1235? Tycker att nivån är något hög, testade i grovköket med mobilen som dB-mätare. Nånstans mellan 55-62 dB, den är säkert inte tillförlitlig men ljudet från pumpen sprider sig till rummen ovanför grovköken. Upplevs som något störande, kvällstid förstås när man ska somna in.

Finns det nåt man kan göra åt det? Den står på klinkergolv, fritt från vägg. Fyra fötter som har gummidämpning. Mellanbjälklaget har 95mm vanlig gullfiber som ljudisolering, kanske var det för dåligt?

Går det att bygga in pumpen? Eller är alternativet att flytta den - om inte utomhus så iaf bygga till o förlänga grovköket så att det inte har kontakt med öv.?

Kollade på Nibes hemsida men hittar inga uppgifter om dB-nivån.

Kjell G
 
Beror ju mycket på hur ljudet sprider sig i ditt fall. Kan vara via rör, fundament/golv eller luften.

När jag hade installerat min Nibe 1235 var jag rätt säker på att det var den senare faktorn som dominerade i mitt fall (har min pump på betongplatta på mark) och jag surfade fram ljudabsorbtionsskivor som jag funderade att sätta upp på väggen bakom pumpen. Jag tror det räcker med skivor på en vägg för att bromsa stående vågor i rummet.

Nu blev det inga skivor för det var egentligen inte särskilt mycket ljud i intilliggande/överliggande rum.

Pen
 
Tror det går via luften, en anledning kan vara att jag inte satt upp lister ännu i grovköket. Antar att ljudet läcker igenom där. Min lösning blir troligen att ta ner befintligt tak, lägga in frigolitskivor, på med gipsplank och sedan tillbaka med innertaket. Och lister också förstås. Har förstått att ju tyngre, massivare en vägg/tak är ju bättre stoppar det ljudet.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.