Hej!

Vi har bott i vår villa från 1970 i 2 månader, och nu upptäckte jag att trycket i värmesystemet inte håller sig.
Det har fungerat sen vi flyttade in fram tills nu, men nu måste jag fylla på vatten 3-4 ggr per dag då trycket sjunket till 0 bar så ofta.

Har haft hit en rörmockare och han säger att det sannolikt läcker ut under grunden och att man kan behöva byta ut alla rör. Jag tycker det låter dyrt.. :(


Kan detta räknas som ett dolt fel?
Har sökt efter information om vad som räknas som dolda fel, men inte hittat någon bra definition på begreppet. Så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.

mvh
Tommy S
 
Om man ser på det hela ur ett strikt juridiskt perspektiv så är inte ett rör som suttit i ett hus sedan 1970 och som börjar läcka 2 månader efter en inflytt ett dolt fel. Felet fanns inte där när ni besiktade huset, för då hade det varit lätt att upptäcka, därmed är det inte dolt. Det fanns nog inte ens där när ni flyttade in, och då är det knappast något man kan ställa säljaren till svars för att inte ha överlämnat huset i samma skick som när ni besiktade det.

Det är mycket tråkigt när boende i ett nytt hus börjar med en häftig reparation av något oväntat, men så är det ibland.

Ett dolt fel är något som man inte rimligen kunde upptäcka vid en noggrann besiktning eller som man med avseende på husets ålder och skick skulle ha kunnat förvänta sig. I ett hus från 1970 så skulle det kunna vara om badrummet möjligen är nyrenoverat och att man utger det för att vara fackmannamässigt gjort, men det sedan inte är det. Badrum är svåra att kontrollera utan att riva. Kanske också allvarliga fel med nygjord dränering eller tilläggsisolering kan hamna där, men det är inte glasklart i en rättssal där bägge sidor rabblar argument och åberopar allehanda bevisning.
 
Citerar siten kopa-hus.se:

Det är svårt att definiera begreppet dolda fel, men det rör sig om fel som varken säljaren eller köparen kände till och som köparen vid en noggrann undersökning inte har kunnat upptäcka, eller borde ha räknat med om man ser till husets ålder, pris och skick.

Det betyder att du t ex inte kan förvänta dig att dräneringen och avloppet ska vara felfria i en hundra år gammal fastighet. Är huset gammalt, slitet eller har du köpt det relativt billigt är det svårt att få ersättning för dolda fel från säljaren.

----------------------------------------------------------------

Så vad jag förstår hänger det lite på ålder och pris. Har du fått indikationer att systemet är tipp topp? Vad är livslängden på denna typ av värmesystem? Det fungerade vid överlåtandet. Vad är det för typ av skada? Kan man räkna med att en viss procent av 1970-tals husen behöver renovera detta system (alltså inget extra ordinärt slitage)?

Känns lite svårt att driva igenom tycker jag, men jag är långt ifrån expert.

/Jörgen
 
Då är det som jag själv misstänkte. Hade hoppast på att det skulle kunna räknas som dolt fel i och med att det hände så tätt inpå tillträdet.

Är ju bara att bita i det sura äpplet och få det fixat.
Shit happens. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.