Hej, jag ska ha en stor slagport, (tror jag det heter, alltså en sådan där båda två dörrarna går utåt) på mitt garage, hade tänkt från början runt 3 meter bred & 3,2 meter hög, men jag hittade nån hemsida på nätet med någon skånsk firma som hade lite mindre skjutport i fjällpanel typ 2,9x2,9 som jag blev intresserad av, jag pratade med dom i telefon och fick ett pris men minns inte exakt men nånstans mellan 10-15 tusen har jag för mig, och den är i trä med karm så man kan fästa i reglarna direkt, verkar smidigt
men jag har ju självklart lyckats slarva bort vad firman hette osv.

Nån som har tips på var man annars kan köpa liknande portar? dels vore det smidigare om man hittade något närmare Linköping, inte så lätt att frakta en sådan stor port!

MVH Patrik
 
y-te.se var det jag pratade med, 30x30 är det största dom har, fiskbensmönstrad, dom har 2 modeller en som är 65mm och en som är 75mm den första med U värde 0,6 och den andra med U värde 0,5.
Har även mailar förfrågan till edsbyporten.se men det är 40 mil dit, och 41 mil till Y-TE :(
Tips på fler företag?
 
Varför vill du ha en slagport? Det finns många begagnade vik- eller takskjutportar till salu, till billiga priser.
 
Som grävaren skrev. Det finns dragportar som är både billigare och smidigare.
Jag begärde in offerter på slagportar till mitt garagebygge men efter att jag fått dom så beställde jag portar och motorer från crawford som blev billigare.
 
Bilder på era lösningar, priser osv?
Jag har kollat lite på vikportar men inte hittat något bra/billigt

Fått pris från edsbyn 30x32 port 29000 inkl moms.

Har inte fått nytt svar från Y-TE men jag vet att deras var bra mycket billigare, men då blir det 30x30 vilket känns ok, det viktiga är att jag kan lyfta in min fräs som är runt 2-2,5 meter hög, måste kunna stroppa den i traktorgafflar eller något sådant.

Sugen på en fiskbensmönstrad slagport eftersom det är jävligt snyggt. en vikport är ett alternativ, får börja kolla lite begagnat.
 
Har två portar som är 275 cm breda och 280 cm höga. Kostade mig ca: 17400 /st + motorer för ca: 6600 /st.
Har dock inte monterat dom än så några bilder på portarna finns inte men det finns lite bilder på garagebygget i min blogg.

Fick också priset 29000 från edsbyn. Så jag betalade ca: 10000:- mindre för två portar med motorer mot slagportar.
 
Hej, är inte så sugen på sådan uppvikbar motorport, känns som det blir svårt att få dom täta och de brukar vara ganska tunna, borde det inte gå ut en hel del värme genom dom? det är väll knappast 40-50mm isolering i dom som i en slagport?
Även dom vikbara portarna brukar vara ganska tunna, sedan går de ju innåt, det stjäl ju en viss mängd utrymme och dom brukar man ju få svetsa fast & ha sig.. lättare arbeta med trä.
Väntar fortf på svar från Y-TE så får vi se vad dom säger, jag har svårt att tro att man hittar en ny vikport för billgare penning? :confused:
 
Jag har köpt två st taksjutportar. Inte vikportar. I mina portar är det 42 mm isolering.
Går att läsa mer här.
Men samma tjocklek på isolering som i en slagport blir nog svårt att få till.
 
Har du försökt att annonsera i någon lokaltidning under "Köpes"? Det gjorde jag och fick tag på en bra slagport till bra pris. Fast den porten var av "standardformat."
 
Titta på Prido också, köpte 2 st 3,5x3,2m 3delad vikport isolerglasruta på varje vikdel 17+moms/st. tyckte inte det var så blodigt för en skräddarsydd port.
 
Fått rätt bra pris från Y-TE: ytterdörr 30x30: 12740+moms, exklusiv port 30x30 14670+moms och sen fiskbensmönstertillägg 745x2+moms.
Men dom fräser mönster i playwood och jag skulle vilja hellst ha granpanel.

Har kollat med edsbyporten igen fått pris på 25x25 med alustomme: 14500+moms.

Viktigast är att jag får in min fräs i garaget men den är inte så enormt hög så med lite trixande går det nog, plus att man inte lite större bilar om man har otur.

Lär väll kolla vidare lite, fundera även på att bygga egen port, nån som gjort det?
 
Jag tillverkade egna portar med fyrkantsrör och plåtar. 1,5m x 3,0 meter. Var dom största plåtar jag hittade.
En plåt på var sida av fyrkantsprofilen. Poppnitar man så slår sig inte plåten.
Dörrarna är otroligt vridstyva. Det var inte träportarna jag hade innan.
Pga att 3 x 3 meter inte riktigt räcker för mig så har jag en lucka upptill som är 1 x 3 meter, som jag kan öppna när jag behöver öppna för höga fordorn. Par mycket värme att slippa öppna ända upp till tak.
Materialet kostade ca 5000kr. (Kanske lite mer!)

Sedan är det bara att bekläda porten som man vill.

Mats
 
  • Gilla
Ben47
  • Laddar…
galento
Har flera bekanta som gjort sina portar själva också,men är det inte en bra grej att fylla fyrkantprofilerna med fogskum ?? Annars är väl detta en kanongrej då man helt kan bestämma sina mått på porten.Och med spårfräst plywood på utsidan ser de ju väldigt bra ut.Smart att ha en lucka att öppna för högre fordon.
 
Redigerat:
mats, vad har du för tjocklek på plåten då? är inte så lätt att fästa trä i plåten sen?
sen så måste dom väga rätt mycket?
har ju träreglar jag ska fästa dom i, hur många gångjärn har du?
är det svartstål du har byggt med?

Funderar nu på om jag kan få in fräsen om jag har en 23 hög port.. jag tror det, och jag tror att jag får in en cheva hightop då också, så de flesta fordon går in.

Bredd vet jag inte, kom gärna med lite måttips!
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.