Tog bort elementet i badrummet för att vi skall ha elgolvvärme.
Pluggade rören, men då förblir 2 andra element i närheten kalla.
Hur ska jag göra istället?
Om jag bara knyter ihop rören med kopplingar blir det väl som en kortslutning?

Kanske fel avdelning för detta men jag hittade ingen bättre.
 
Du har tydligen enrörsystem (det vanligast förekommande systemet). Då måste du koppla ihop rören, precis som du själv säger.

Vill du kompensera för den borttagna radiatorn så kan du sätta på en reglerbar shunt på överbryggningen, så att du minskar något på flödet till de kvarstående radiatorerna i denna kretsen.
 
Ajdå, jag trodde det var tvårörssystem när det var två rör. Huset är byggt -91 så det är väl det vanligaste som sitter där.
Finns det nåt smart sätt att koppla ihop det snyggt?
Eller kanske man behöver shunt, finns det då nån smidig modell?
Den kommer ju att hamna inne i badrummet, om jag inte hittar nåt smidigt sätt att få bort den. Man får ju inte ha kopplingar inne i väggen.
Svårt att dra tillbaka rören till tidigare punkt, men just nu är ju väggen öppen så man kan ju göra nåt.
Kanske en tät låda med inspektionslucka.
Förhoppningsvis ska man ju inte behöva elementet mer
 
bsba skrev:
Förhoppningsvis ska man ju inte behöva elementet mer
Jag hade i och för sig valt att använda det vattenburna systemet till golvvärmen till att börja med.

Efter att ha flyttat in i ett oljeeldat hus som renoverats i omgångar och då med delvis utbyt vattenburet system till direktverkande el så har jag fortfarande ett antal tusenlappar kvar att investera i vattenburna element/golvvärme till de rum som där sådana inte finns.

Jag vet inte vad du har för befintligt värmesystem, men jag skulle ta i beaktande att i framtiden kanske man vill byta ut värmesystemet och har man då ett ställe att göra det på så blir det enklare och sannolikt med en bättre ekonomi.

Så har du redan tagit beslutet och installerat el-golvvärme så tycker jag att du ska det vattenburna systemet någotsånär tillgängligt (inspektionslucka el.dyl) så man har valfriheten senare.

/markus
 
Har iofs inte lagt in elvärmen än, men tror nog att det blir det i alla fall.
Anledningen är att jag har ett ganska nytt hus som då är välisolerat och då har man normalt ganska låg temp i slingan, för att sommarhalvåret helt stänga. Dock vill man ha lite värme (oftast) i badrummen (vilket det här är) för att torka upp och för komfort. Har el i det andra badrummet redan. Frågan är nog om det inte blir dyrare att köra värmesystemet på högre temp?
Det kostar med komfort förstås.
Kommer nog i alla fall behålla kopplingen på nåt vis så den går att komma åt, man kanske ändrar sig eller golvvärmen pajar.

Jag har annars en frånluftsvärmepump och en luft- luftvärmepump, 156 m2 hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.