För att vår lilla katt skall kunna vara ute lite mer tänker jag bygga en kattgård till henne, Någon här som har erfarenhet av sådant bygge. Ytan jag har att disponera är ca 9 kvadratm och jag har tänkt mig runt 2m i takhöjd. Nät runt om även taket.

Vad jag mest är osäker på är virkesdimentioner och avstånd mellan de stående reglarna, jag hade tänkt plantera klätterväxter på de några av sidorna vilka växter kan vara lämpliga och finns de några som är helt olämpliga.

;) Gruffan lever livet
 
Om jag var du så skulle jag kolla katterihemsidor (norsk skogsskatt, sibiriskt katt, ragdoll mfl) och kontakta dem som har en rastgård. De kan säkert instruera dig i din fråga om vilka trädimensioner som behövs.
 
Vad kan kattklubbarna om vilken dimention som behövs för att kunna ha klätterväxter på utsidan, har jag uttryckt mig otydlligt eller? Dimentionen skall bära sig skälv inkl nättak och klätterväxter. Jag bara nämnde att det skulle bli en kattgård.

Mvh

Gruffan :rolleyes:
 
45x70mm räcker långt, 45x45 brukar vara så krokigt o eländigt, annars räcker det med..
 
Själv har jag byggt med RHS-profiler och galvat nät. Smäckert och står sig i alla väder. Kräver dock att man har tillgång till svets. ;)
 
Tack för all hjälp, med de grövre dimentionerna bör det klara sig att bära även mina klätterväxter eller hur???

Gruffan :):surprised:
 
Även 45x45 ska hålla, men är ofta av sämre kvalite tycker jag, vrider sig och spricker i ändar och har sig..
Såg en altan byggt i sådant, grannarna hade vadslagning om när den skulle rasa, men den stod i två år innan han rev den själv..
 
Jag menar inte att du ska kontakta kattklubbar utan enskilda katterier som har byggt kattgård, alltså de ”som har erfarenhet av sådant bygge”. De kanske har även erfarenhet av vilken typ av klätterväxter som lämpar sig till sådana byggen.
 
In medias res skrev:
Jag menar inte att du ska kontakta kattklubbar utan enskilda katterier som har byggt kattgård, alltså de ”som har erfarenhet av sådant bygge”. De kanske har även erfarenhet av vilken typ av klätterväxter som lämpar sig till sådana byggen.
Då förstår jag, jag misstolkade ditt inlägg.

Tack än en gång för all hjälp. vår lilla Missan kommer att bli jätteglad åt nya kattgården nu i sommar.

Gruffan
 
:cool: Hittade en bild på våran kattgård:
 
  • Kattgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gruffan skrev:
Vad kan kattklubbarna om vilken dimention som behövs för att kunna ha klätterväxter på utsidan, har jag uttryckt mig otydlligt eller? Dimentionen skall bära sig skälv inkl nättak och klätterväxter. Jag bara nämnde att det skulle bli en kattgård.
Hej!

Jag vet en sak som kattklubbarna kan bidra med.
Storleken på rastgården!
Givetvis finns det EU-regler som styr även rastgårdars storlek.
Byggde själv för ett par år sen och kollade upp detta då.
Byggde ut - eftersom den ursprungliga blev för liten allt eftersom
vi skaffade fler katter...
Bygger nytt i år igen, fast denna gång kopplat till huset,
så att katterna kan gå in och ut som dom själva vill...

Materialet till vår "gamla" är 45 x 45 till både stolpar och tak.
Svetsnät eller putsnät 19 x 19 mm klamrat på det.
21 x 95 till bakstycken, så slapp jag ha den fula thujahäcken som bakgrund.

Nämnas bör att min 45 x 45-konstruktion numera också tillfälligt bär upp ett plåttak på 5 x 2 m utan att krokna...

Bifogar två bilder - en på när katterna testar precis
efter utbyggnaden var klar och en på hur den såg ut på kvällstid då.
katt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
katt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är måtten förresten!
Följande är saxat från Jordbruksverket:

Takhöjden ska vara minst 2,10 m.
Utrymmet ska vara försett med liggplatser på olika nivåer samt klätter- och klösanordningar.
Alla katter ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.
Rastgårdar för katter ska vara utrustade med klätter- och klösanordningar.


Minimimått på rastgårdar för katter

Antal katter Area
1 6 m²
2 6 m²
3 7 m²
4 7 m²
5 8 m²
6 8 m²

Alltså borde Missan klara sig med 6 m² och 2,10 i takhöjd.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ina Henlich och 1 till
  • Laddar…
"Immobil"
Glömde säga: Läckert med det lilla röda huset i kattgården!
 
Tack DeEss för den fina beskrivningen och bilderna.
Jag hade tänkt mig en hage på ca 9 m2 så då blir det inte för litet i allafall.
Jag hade tänkt mig en anslutning till vårt uthus men skall takhöjden vara minst 2,10 m så kommer inte det att fungera. Får tänka ut en annan plats.

Gruffan i farten:rolleyes::p
 
Jag tror inte att du blir hängd om du sänker takhöjden till 2 meter jämnt, som du skrev i ditt första inlägg.
Eftersom vi har uppfödning är jag tvungen att följa det mer noggrannt.

Detta är ju EU-regler och vem vet, nästa år kanske det ska vara 2,20 i takhöjd och treglasfönster på kortsidan...:p
Man vet aldrig vad dom hittar på i Bryssel!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.