Smålandshus har platta på mark med golvvärme som standard.och jämfört med smålandsvillan så är det en helt annan division på hus.
 
Hmm, Evasch kanske menar Smålandshus och inte Smålandsvillan...
 
Ahhh...japp,det var smålandshus jag menade :) förvirrande när de ha samma namn nästan
 
Friedschen skrev:
Ja, Björkliden är lite sämre standard men är ju då också lite billigare. Å andra sidan kan man lägga till en del grejjer för att höja standarden (extra isolering under plattan och så vidare). Lägger man till tillräckligt mycket så har man ju ett hus för samma pris som LB...



Hur menar ni att Björklidenhus har sämre standard? Björklidenhus har t.ex råspont i taket och där har LB-hus bara en plastfilm.
Tror det är så att LB-hus har högre standard på det som syns och Björklidenhus har bättre standard på det som inte syns.
Sen får man ju själv välja vad man tycker är viktigt.....Rostfria vitvaror eller trä i taket?:rolleyes:
 
Malmöbyggaren skrev:
Friedschen skrev:
Ja, Björkliden är lite sämre standard men är ju då också lite billigare. Å andra sidan kan man lägga till en del grejjer för att höja standarden (extra isolering under plattan och så vidare). Lägger man till tillräckligt mycket så har man ju ett hus för samma pris som LB...



Hur menar ni att Björklidenhus har sämre standard? Björklidenhus har t.ex råspont i taket och där har LB-hus bara en plastfilm.
Tror det är så att LB-hus har högre standard på det som syns och Björklidenhus har bättre standard på det som inte syns.
Sen får man ju själv välja vad man tycker är viktigt.....Rostfria vitvaror eller trä i taket?:rolleyes:
hallå där,mitt lb hus har varje fall board som undertak.
och vad jag vet så har lb hus det fortfarande på alla hus,sådeså!
 
nybyggd skrev:
Malmöbyggaren skrev:
hallå där,mitt lb hus har varje fall board som undertak.
och vad jag vet så har lb hus det fortfarande på alla hus,sådeså!



Nu menade jag ju det riktiga taket.....
 
Malmöbyggaren skrev:
Hur menar ni att Björklidenhus har sämre standard? Björklidenhus har t.ex råspont i taket och där har LB-hus bara en plastfilm.
Tror det är så att LB-hus har högre standard på det som syns och Björklidenhus har bättre standard på det som inte syns.
Sen får man ju själv välja vad man tycker är viktigt.....Rostfria vitvaror eller trä i taket?:rolleyes:
Njaa, rostfria vitvaror får du betala extra för hos LB-hus. Björklidenhus
provtrycker inte huset, har inte P-märkning, sämre isolering under
plattan, något (men inte mycket) tunnare isolering i väggarna, något
sämre fönster. Det är det jag kommer på så här på rak arm som var
sämre sist jag jämförde LB-hus Ugglanserie och Björklidenhus.

Björklidenhus är ju inte dåliga, det är väl bara det att LB-hus är lite
bättre, och då får man naturligtvis betala lite mer också. Det är väl
inget konstigt med det?
 
Friedschen skrev:
Njaa, rostfria vitvaror får du betala extra för hos LB-hus. Björklidenhus
provtrycker inte huset, har inte P-märkning, sämre isolering under
plattan, något (men inte mycket) tunnare isolering i väggarna, något
sämre fönster. Det är det jag kommer på så här på rak arm som var
sämre sist jag jämförde LB-hus Ugglanserie och Björklidenhus.

Björklidenhus är ju inte dåliga, det är väl bara det att LB-hus är lite
bättre, och då får man naturligtvis betala lite mer också. Det är väl
inget konstigt med det?
Vårat val står emellan (nästan 100 proc) Björklidenhus och LB-hus. Du nämner skillnader i isolering och undrar om du har siffror på Björklidenhus? hur mycket isolering de har? sen LB hus har en energimätare som visar hur mycket el som går till uppvärmning och hur mycket som går till hushållsel. Sen drar LB hus kabel (TP för internet etc) i huset och det är ju rätt mkt jobb att sen göra själv.

Så 1.279 milj för Björklidens Villa frisk 90 kvadrat eller 1.525 för LB Ugglan classic s 117kvm (+ alla andra avgifter etc förstås) Där får man fundera alltså. Dessa priser gäller preliminärt och gäller nyckelfärdigt med oinredd övervåning. Planen är att efter en tid använda ROT avdraget (har dock inte läst för mycket om detta ännu) och göra klart övervåningen med hjälp av en snickare :D

Dave
 
dangerousdave skrev:
Du nämner skillnader i isolering och undrar om du har siffror på Björklidenhus? hur mycket isolering de har?
Eftersom vi inte är så intresserade av Björklidenhus längre så har jag inte
siffrorna i huvudet. Du får läsa själv på http://www.bjorklidenhus.se/favorithus/leveransdeklaration/

dangerousdave skrev:
sen LB hus har en energimätare som visar hur mycket el som går till uppvärmning och hur mycket som går till hushållsel. Sen drar LB hus kabel (TP för internet etc) i huset och det är ju rätt mkt jobb att sen göra själv.
Det var intressant, det visste jag inte. Tack så mycket för infon!

dangerousdave skrev:
Så 1.279 milj för Björklidens Villa frisk 90 kvadrat eller 1.525 för LB Ugglan classic s 117kvm (+ alla andra avgifter etc förstås) Där får man fundera alltså. Dessa priser gäller preliminärt och gäller nyckelfärdigt med oinredd övervåning. Planen är att efter en tid använda ROT avdraget (har dock inte läst för mycket om detta ännu) och göra klart övervåningen med hjälp av en snickare :D

Dave
Jaa, svårt val där. Man får försöka göra en avvägning mellan vad man behöver
och vad man har råd att betala. Svårt svårt! Vi resonerar som så att det blir dyrare
att bygga ett litet hus som man måste inreda övervåning på, än att bygga ett enplans
som funkar till åtminstone två barn. Vi tror inte att vi kommer vilja fixa en massa i
efterhand, utan vi måste nog få allt klart på en gång.

Jag tror inte man kan använda ROT-avdrag till nybyggda hus. Det måste väl i
så fall gå en viss tid mellan bygget och renoveringen? Eller? En liten risk då är
ju att vi hinner få en ny regering igen som tar bort ROT-avdraget innan man hunnit
inreda sin övervåning.
 
Enligt Smålandsvillan så kan man utnyttja rotavdraget när slutbesiktningen är gjord
 
evasch skrev:
Enligt Smålandsvillan så kan man utnyttja rotavdraget när slutbesiktningen är gjord
Intressant!
 
evasch skrev:
Enligt Smålandsvillan så kan man utnyttja rotavdraget när slutbesiktningen är gjord
det skulle betyda ett 50% avdrag på arbetena för huset????jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att nybyggnation rör s av rot avdraget.
jag ska minsann kolla med skattmasen.
för då skulle ju en smålandsvilla kosta max 4-500.000 helt klar ???låter som sagt inte troligt
 
ja jag blev så nyfiken att jag var tvungen att kolla,för hade det varit så så smålandsvilaln påstår,ja då hade jag rusat ner och köpt en kåk i morgon bitti.
kolla denna länk.
http://www.regeringen.se/sb/d/11403/a/118494
så s-villan har helt enkelt kört en fuling för att sälja ett hus till dig.
dessa j-a husförsäljare som inte kan vara pålästa,för inte ska vi köpare få berätta för dom.
 
nybyggd skrev:
det skulle betyda ett 50% avdrag på arbetena för huset????jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att nybyggnation rör s av rot avdraget.
jag ska minsann kolla med skattmasen.
för då skulle ju en smålandsvilla kosta max 4-500.000 helt klar ???låter som sagt inte troligt
Njaaa....det var jue övervåningen som kunde inredas efter slutbesiktningen, för du har jue redan ett beboeligt hus som du har flyttat in i, sedan bygger du till på övervåningen. De tar runt 460 000 för de större, och sedan skulle man kunna dra bort 100 000 på det.

Sedan är det jue inte 50% på hela arbetskostnaden, utan "bara upp till 100 000/person
 
Redigerat:
Är det smålandsvillan du menar så klickar du på "våra hus" sedan på det huset du önskar, och sedan i vänstermarginalen kommer det upp en text med "prislista"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.