Hej.

Jag har ett hus från 1936. Fasaden är rappad, men målad för ca 10 år sedan med tät plastfärg. Resultatet har blivit frostsprängning och allt sitter nu löst i stora sjok. Jag vill riva ner allt till underliggande brädvägg, lägga på 5 cm issolerskiva och sedan rappa upp till liknande orginalutseende. Muraren är dock skeptisk och menar att bäst är att lägga på issolering mm ovan befintlig puts. Detta tycker jag dock bygger för mycket i fönstersmygar mm.
Vilket material på issolerskivor mm bör jag välja. Behövs luftspal ed mellan brädvägg och issoleringen. Andra tipps/synpunkter?

/Mikael
 
det har diskuterats en del gånger förut. Det finns åtminstone tre lösninger. Dessa tre kommer jag på sådär spontant:
1) Tunnputs på mineritskiva
2) Tunnputs på frigolitskiva. Putsen armeras med plastnät.
3) Tjockputs på mineralullskiva. Putsen armeras med rostfritt nät.

På vår web finns bilder på när vi putsade om vår kåk enligt samma förutsättningar som er. Vi valde nr 3 enligt råd från Optiroc (som numer heter Maxit). Det är inte billigast, men Optiroc tyckte det var den bästa lösningen givet våra förutsättningar.

Ps. Kollade in ditt hus precis. Snyggt funkishus! Ett sånt skulle man gärna ha - burspråk och balkong ovan....


 
Tack.

Snygg websida ni gjort!
Jag har också funderat på att lyfta på taket för att få något mer takhöjd, men framförallt för att ge plats till mer issolering. Delar över förvaringsgarderober har i dag bara 22 mm vindskiva som issolering. Över trappen har man även tagit bort isoleringen för att ge lite mer takhöjd (i dag ca 1.60 på lägsta punkt).
Jag får dock fixa fasaden först, så får vi se om det blir något taklyft om några år.

/Mikael
 
Tackar...

Jag rekommenderar att du ringer Maxit, FinjaBetong och Sto. Dessa tre har duktiga tekniker som kan ge dej råd för hur du bör göra.

Vad jag förstår så är en frigolitskiva inte helt bra att sätta på ett gammat hus då det saknas diffspärr i kåken. Frigoliten kan göra huset för tätt. Så resonerade iallafall Optiroc/Maxit när jag diskuterade med dem.

I ren materialkostnad fick jag ner det till 303 kr/kvm har jag för mej. Då köpte jag grejorna direkt från Beijer Betong som firma. Vår lokala brädgård var ca 20% dyrare på samma grejor.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.