Hej!

Jag måste riva gillestugan pga gammalt fuktproblem. Vi köpte huset i höstas och det var frid och fröjd. Sen när det blev fuktigare ute, så kände vi att det luktade unket. Så jag rev ner ettpar paneler på gillestugans vägg och såg att isoleringen var grå på den sidan som är innåt i huset. Baksidan, mot murväggen, var gul och fin. Den var helt torr, men ändå förstörd. Så jag misstänkte att det var någe tjall med ventileringen. Jag kollade efter luftspalter men hittade ingen vare sig uppe eller nertill. Inte så bra. Och så kollade jag ventilerna i huset och konstaterade att ventilhålet i gillestugan var igenproppat med 1st handduk och en gammal dagstidning från -86 :surprised: bastuns ventil var full med isolering, heh så jag kollade en vägg där också..bara att byta.. trist.

MEN! Nu när jag ändå måste göra om gillestugan så funderar jag på något som Novell eller Granab. Har försökt surfat runt för att se vad något sådant system kostar, utan resultat! Vår gillestuga är ca 45 kvm. Det är ju bra att göra det ordentligt på en gång, så känns det ju lite säkrare.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, kanske har Du lagt ett sådant system själv.

MVH: Pikaz
 
Nivell, är ju till för golv i tex källare, men har för mig att de är ganska dyrt.. Finns ju även platongolv, tror de är lite billigare..
www.isola.se
sen blir de ju vädligt mycket billigare om du gör de själv..
Vad gäller isolering på väggarna så ska de ju helst inte isoleras på insidan, utan de är på utsidan som gäller, isodrän typ.
Kan ju isolera den delen av väggen som är över mark iaf, på insidan, för att vara på den säkra sidan, sen luftspalter både uppe och nere, sen plåtreglar.. men du kanske har en ordentlig dränering?
Finns hur mycket som helst om detta på forumet om man söker :)
men du är ju inne på rätt väg igenom att förbättre ventilationen, för de är a och o i en källare, kan ju också testa med en avfuktare när de är som fuktigast..
 
Redigerat:
Tack för tipsen heALer!

Ja vi har haft en avfuktare som stått o gått. Men efter att jag hittade de igenproppade ventilerna så hoppar avfuktaren inte igång så ofta längre. Så det har ju "torkat upp" i alla fall hehe.

Det där med plåt/stålreglar har jag inte sett något om (som sagt nybliven husägare) så det kan ju vara bra att titta på. Då vet man att de håller och inte blir fuktskadade i alla fall. Men hur fäster man panelen på sådanna reglar? Borra o gänga för varje planka eller mellanregel av trä?

MVH: Pikaz
 
Nja.. du sätter plåtregeln horensentalt. på de skruvar du med plåtskruv eller liknande fast en regel vågrätt en nere vid golvet några cm ovanför golvet då
En på mitten och en vid taket typ.
i dessa reglar så spikar du fast träpannelen.

Fast det var kanske det du menade med mellan regel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.