Hej!
Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig att tänka! Vi planerar en tillbyggnad till vårt torp och kommer i denna sätta in ett tiotal nya fönster på ca 9x12, tvålufts med fast spröjs (i ytterglaset). Vi tänker även installera bergvärme i samband med tillbyggnaden. I huset idag har vi gamla fönster med lösa innerfönster, ganska höga U-värden får man förmoda... Finfint självdrag ;). Dessa fönster ska alltså inte bytas ut.

Så till min fråga, hur ska man egentligen tänka med U-värden och antal glas? Ska man sikta så lågt som möjligt med t ex kopplade 2+1-glas (dyra) med ett U-värde på kanske 1,7, eller nöja sig med enklare o billigare kopplade 1+1 som kanske ligger runt 2,5? Eller kommer uppvärmingen i huset "ändå" bli rätt billig med tanke på bergvärmen så man inte måste jaga så låga U-värden? Kommer värmen ändå att läcka ut i gamla delen av huset så det inte spelar så stor roll hur välisolerade fönstren i nya delen är? Snälla ni med lite erfarenhet, hur ska man tänka egentligen?
Mycket tacksam för era tankar o åsikter kring detta!
 
Hur är kåken isolerad i övrigt vägg-vind? Små stora radiatorer ?....
Vp är ju lågtemp system så bättre fönster u-värde mm ju bättre förståss ;)

Mvh
 
Oj så snabbt svar! tack!
Gamla delen har timmerstomme, med inrett loft så antagligen inte så välisolerat i den delen, och svårt att tilläggsisolera vinden då av förklarliga skäl. Värms idag med direktverkande el o braskamin, vi använder ca 13 000 kWh årligen totalt inkl värme, vatten o hushållsel, huset är på 65 m2. Nya delen är ju inte byggd ännu, ska stå på plintgrund, blir 48 + 48 m2 (två plan). Vi har räknat på 30 cm tjocka ytterväggar och bottenbjälklag, blir kanske mer i golvet om vi ska ha golvvärme, ej bestämt detta ännu.

Så PX-21, inte snåla med fönstren i nya delen är alltså ditt råd?
 
När ni ändå bygger nytt om möjligt gör mycket själv ?och prisbilden på fönster lär dala så lär ni nog ångra er annars.....Ni skall kanske öppna upp den nya delen mot den gamla och dra vattenburet även där?...Det lär bli mycketr priskrig på fönster byggvaror framöver köparnas marknad för en gångsskull..:)...

Mvh
 
Att idag montera in tvåglasfönster i ett nybygge kan inte vara rätt. Ni vill ha fasta spröjs så då är 2+1 fönster det enda alternativet. 9x12 fönster i 2-luftsutförande skulle jag inte välja, det blir väldigt smal glasyta i varje båge, max 35 cm.
 
Bor du i skåne eller norrland?

När det gäller 2-glasfönster finns det spröjsade fönster med små 2-glaskasseter i varje ruta, alltså inte kopplade. De har ett helt ok U-värde och är inte lika dyra som 2+1.

Är det ett gammalt hus kan jag tycka att 2-luft med måtten du anger fungerar. Jag är personligen allergiskt mot spröjsade rutor där rutorna är bredare än vad de är höga, men det är ju min personliga åsikt.
 
Bor du i skåne eller norrland?

När det gäller 2-glasfönster finns det spröjsade fönster med små 2-glaskasseter i varje ruta, alltså inte kopplade. De har ett helt ok U-värde och är inte lika dyra som 2+1.

Är det ett gammalt hus kan jag tycka att 2-luft med måtten du anger fungerar. Jag är personligen allergiskt mot spröjsade rutor där rutorna är bredare än vad de är höga, men det är ju min personliga åsikt.
 
PX-21: Jo vi ska dra in vattenburet i gamla husdelen åtminstone så långt det går utan alltför stora ingrepp.

Bror: Jo det lutar allt åt 2+1-fönster. 9 X 12 är måtten på fönstren i gamla delen, vi hade ev tänkt köra vidare på samma mått, eller kanske något större. Glasytan i våra gamla fönster är 34x34 cm, det ser proportionerligt ut tycker jag.

nimhed: Tack för tipset, såna har jag inte sett! Om man kan få aluminlisten inuti kassetten målad vit så kan det nog se riktigt bra ut. Håller med om att breda spröjsade fönster inte är så snyggt... Gillar våra gamla ganska smala fönster! Och vi bor utanför Uppsala.

Tack för all input, jag är tacksam för alla synpunkter! Har funderat på Vinäs fönster, de ger 40% rabatt just nu, verkar som de har fina fönster. Någon som har någon erfarenhet av dem? Annars har jag hört mycket gott om RM-fönster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.