Plana solfångare har kopparrör som ligger kanske 5-10 cm:s avstånd ifrån varandra och med en värmesamlande plåt eller dylikt i botten.

Varför placerar man inte rören kloss ihop? Den stora värmekällan är väl solens strålar och inte den varma luften som bildas under glaset. Verkar som ett slöseri att gå omvägen via en plåt och vidare till rören.

Dessutom är ju rören runda så den värmesamlande rörytan blir egentligen större än den sammanlagda bredden på rören. Ligger rören tätt ihop kan nästan 50% av rörets omkrets exponeras för solens strålar. Ett rör med ex. ytterdiametern 12 mm får då en solfångande yta på drygt 18 mm. Tänker jag fel?
 
aromata skrev:
Plana solfångare har kopparrör som ligger kanske 5-10 cm:s avstånd ifrån varandra och med en värmesamlande plåt eller dylikt i botten.

Varför placerar man inte rören kloss ihop? Den stora värmekällan är väl solens strålar och inte den varma luften som bildas under glaset. Verkar som ett slöseri att gå omvägen via en plåt och vidare till rören.

Dessutom är ju rören runda så den värmesamlande rörytan blir egentligen större än den sammanlagda bredden på rören. Ligger rören tätt ihop kan nästan 50% av rörets omkrets exponeras för solens strålar. Ett rör med ex. ytterdiametern 12 mm får då en solfångande yta på drygt 18 mm. Tänker jag fel?

Kan föreställa mig lite olika orsaker.. ex att solen under dagen har olika infallsvinkel
och att rören i sig kanske inte är huvudvärmen utan den yta de ligger mot som oftast är svart. rören tar väl upp en hel del värme från den svarta ytan då koppar leder värme mycket bra..så genom att lägga ett avstånd mellan rören så utnyttjar man även "baksidan" på rören för att fånga upp värmen som plåten/bakväggen ger.

sätter man ihop rören helt blir det som en solsida och en skuggsida i högre utsträckning än om man separerar rören på en svart plåt.
 
Jag hade väntat mig en mängd svar ... men icke. Roligt att du svarade droopy.

Jag inbillar mig att den effektivaste värmeöverföring från solfångande yta till vattnet får man om värmetransportsträckan är så kort som möjligt. Har du enbart kopparrör i din fångare så är avståndet kanske 1,5 mm. Ligger rören 10 cm ifrån varandra blir avståndet 50 mm + 1,5 mm.

Om rören ligger tätt borde solen alltid träffa någon yta vinkelrätt oavsett tidpunkt på dagen. Med plana ytor sker detta bara en kortare tid även om ytan just då är större. Jag bortser från tackglasets ljusreflexion.
 
Hej kul att ni tänker i nya banor :)

En annan tanke i sammanhanget, varför ha rör? skulle inte ett tunnare lager med vatten, i tex kanalplast vara ännu effektivare? Naturligtvis med anpassat tryck, flöde  och med lämplig  reglerutrustning? :cool:

Fortfarande i isolerad låda med täckglas, så att det inte blir poolsolfångare.
 
Det finns många duktiga skribenter här men inte alla hakar tyvärr inte på nya frågeställningar.

Jag tror att det vikigt att ha en svart absorbator. Tidigare funderade jag också på kanalplast men då med ett svart rör i varje kanal. Men jag har gett upp den tanken. Dels tror jag att man missar mycket värme mellan rören och dels tror jag att det finns risk för att temperaturen kan bli för hög för plasten om pumpen skulle stanna.

Men visst, kanske kanalplast om man har en plan svart plåt i botten. Blir lite puligt med kopplingarna upp och ner. Och kanske behöver du inte täckglas.
 
Vet man inte kan det vara lika bra att vara tyst.
 
Det finns proffs som försöker att optimera solfångarnas absorbatorer:

http://www.teknat.uu.se/forskning/program.php?id=7

Det gäller förmodligen även röravstandet, som klart påverka solfångarnas prestanda men också priset. En värmebild av mina solfångare i drift skulla avslöja hur jämt temperaturfördelningen på absorbatoren är. Det har tillverkaren säkert kollad med en prototyp, och jag tvivlar på att det finns stora förbättringsmöjligheter angående röravståndet.

S. i Uppsala
 
Det är sant att det kan vara bra att vara tyst om man inte vet.... :cool:

Men det är också sant att det ibland behövs en som inte förstår varför det
är fel för att de som förstår ska våga tänka i helt andra banor. ;)


jag menar att allt kan inte redan vara uppfunnet på "rätt" sätt  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.