Vi köpte ett hus från -55 med tillträde nu i februari. Ett två plans hus med källare.
Huset har två badrum med dusch/badkar. Vid besiktning kunde besiktningsman från anticimex konstatera att det i källarbadrummet fanns träreglar som luktade mögel bakom kaklet. Säljarna ville i princip inte ersätta oss då de hävdade att vi inte kunde bevisa att det var ett fel efter som vi inte kunde se var möglet satt. Efter extremt mycket bråk och inkopling av jurist fick vi till stånd ett avtal där de drog av 75000 för badrummet iaf.
Skönt tänkte vi.

På övervåningen finns ytterligare ett badrum och i detta står ett badkar. Vid besiktning amärkte besiktningsmannen på att där inte fanns fläkt och att det inte fanns någon dokumentation varför han inte kunde bedöma tätskiktet.
Däremot upptäckte han inte att om det kommer vatten på golvet så rinner det inte till brunnen under badkaret. Inte ens om det vatten som kommer på golvet kommer via väggen bakom badkaret. Badrummet är renoverat kring millenieskiftet och har hög standard med val av bizazza-mosaik.
Detta upptäckte vi häromkvällen när vi duschade uppe för att det är svinkallt nere i våran källare. Hur mycket man än soppar vattnet mot golvbrunnen går det inte att få bort utan man får ta trasa och torka upp allt.

Borde inte detta vara ett dolt fel?
Eller är det så att besiktningsmannen har brustit i sitt åtagande och vi kan rikta ersättningskrav mot anticimex?

Jag tycker det är ett fel vi inte kunde förvänta oss med tanke på badrummets skick och jag har svårt att förstå att vi skulle brustit i våran undersökningsplikt. Är det inte just sånt här man har överlåtelsebesiktningar till? Felaktigt fall i badrummet är ju inte helt gratis att ordna vad jag kan förstå.

Jag är så förbannad på säljarna. De har bott där i 4 år och fick väl till slut nog av skiten. Ett badrum som håller 16 grader och ett där man får fuktskador om man duschar. Det är inte möjligt att de inte vetat om de här sakerna, men giriga som de är har de knipit käft och trott att köparna inte skulle bråka (Något mäklaren typ lovat dem).

Min tanke är att vi nog borde ta dit en annan besiktningsman för en bedömning. Synpunkter?
Hur svårt är det att få ersättning för dolt fel av säljare om man behöver dra det till rättegång?
 
Jag skulle säga att det är (tyvärr) inte dolt fel. Fel fall kan men väldigt enkla medel upptäckas under en besiktning. Om ni skulle kunna gå på någon så skulle det vara besiktningsmannen, h*n borde märkt det, sånt har de betalt för.
 
Det är ganska solklart inte ett dolt fel, det kunde upptäckas vid en undersökning. Nu har inte er besiktningsman upptäckt felet, och det är anmärkningsvärt.

Försök kräva anticimex på ersättning för felet. Nu är det nog så att de kommer att hävda att efterssom de varnat för risk i badrummet så är de friskrivna. Iom att de varnat för att de inte kunde bedömma utförandet av tätskikt så kan de hävda att alla tänkbara fel ev. förekommer i badrummet.

Nu målar jag f...n på väggen. Det är inte alls säkert att de är så fräcka, men bli inte förvånade om de kommer med detta argument.
 
Det finns väl inga dolda fel här. Det allvarligaste står redan i besiktningsprotokollet. Bakfall är hur enkelt som helst att konstatera.
 
Bakfall kan vem som helst upptäcka, bara att hälla vatten på golvet. Inget dolt fel således, tyvärr.
 
Okej, inget dolt fel, det var ju på ett sätt skönt, för vi har egentligen ingen lust att ta en dust igen med säljarna.
Men jag som total amatör (läkare) och totalt okunning när det gäller sånt här, kan jag förväntas ha vett att ifrågasätta att besiktningsmannen kollar vad han ska och själv hälla ut en spann vatten på golvet? Jag har satt mig in i en massa annat också när det gäller husköpet, men någonstans brister det ju, det är väl ganska givet? Man kan väl inte förväntas vara byggnadsingenjör för att kunna köpa hus eller? Det är väl därför man anlitar en besiktningsman?

Så den enda framkomliga vägen borde då vara en reklamation av besiktningen via ARN som jag förstår det? Ska prata lite med folket på villaägarnas riksförbund också och se vad de säger. Tack för era synpunkter.
 
Låneslav är ett av dom bättre namnen på detta forum.

Varför kom jag inte på det själv?
 
Låneslav>Inte för att vara pessimistisk men jag hade bekymrat mig desto mer för hur tätskiktet i det badrummet är gjort och sen vill man gärna ha ut fukten ur ett badrum så ventilationen borde nog prioriteras.
Hur har de lagt in brunnsmanschetten?

/Kent
 
Jag tycker du skall ta en diskussion med besiktningsföretaget om att de inte sett detta bakfall i badrummet. Det är därför man använder dem, och de tar bra betalt för sina tjänster.
 
Blev ni inte misstänksamma när det inte fanns papper på badrummet, det var ju ändå renoverat ganska nyligen. Jag hade dragit åt mig örona redan där. Tror inte ni har en chans att få igenom bakfallet tyvärr.

5.2 racing är väl coolt :D, har undrat många gånger varför du valt det...:p
 
Staffans2000
Det finnes lata, okunniga, ohyffsade, klåpaktiga, obildade, överspända, ointresserade..............yrkesmän inom alla professioner, även bland besiktningsmän och läkare. I ditt gebit har du säkerligen träffat på någon kollega du INTE skulle vilja ha som din PAL av ovannämda skäl, eller?
Ett generaltips till alla som går på husvisningar är att medtaga en liten tung boll (studsboll) och medelst gravitationens hjälp upptäcka önskade/oöskade avvikelser från horisontalplanet!

Staffan
 
Staffan2000: Det finns massor av läkare jag inte skulle vilja ha som PAL, men den här besiktningsmannen fick jag förtroende för under besiktningen. Om en som bara jobbar med det här inte kan bedöma alla fel under en besiktning hur ska en amatör kunna göra det?
Bumpaberra: De som sålde till oss hade köpt 2004 och inte fått några papper. Tyvärr är man väl lite naiv och tror på att folk gör rätt för sig. De måste kännt till att fallet var fel, men sa inget. Vi litade på dem helt enkelt och sen litar man tyvärr på att hantverkare och besiktningsmän gör sitt jobb ordentligt.
Snickarboden: Ingen aning om brunnsmanschetten. Har tagit ett kort men hittar inte min kabel. Ska lägga in kort sen. Det sitter en grå rund ring under metallplattan som är golvbrunnens yta så att säga. Är detta brunnsmanschetten?

Vår besiktningsman var också uppe på vinden och tittade och jag var med. Han ska ha sett lite mikrobiell tillväxt på trät, fast jag kan inte se något. Han sa att det gällde att se över ventilationen och täta eventuella otätheter i vindsbjälklaget, typ runt vindslucka, täta de spotlightsburkar som i dagsläget är helt otäta. Men när jag kollar noggrannare själv nu genom att lyfta på isoleringen verkar det inte finnas någon ångspärr alls i taket, så att genomföra de åtgärderna han föreslog verkar ganska meningslöst tycker jag. Han har skrivit in detta under rubriken mindre fel och brister. Det är ju ett betydligt större projekt att fixa en helt ny ångspärr, men det kanske man bör eller?
 
Är det byggt -55 finns ingen ångspärr, den uppfanns runt 1970. Funkar så länge man låter bli att tilläggsisolera vinden.
 
Det är tilläggsisolerat med någon mineralull ovanpå en massa träspån och de lär väl mögla om det inte finns någon ångspärr.
Ventilation finns det ju inte heller någon ordentlig då det är självdrag, inga tilluftsdon och inga frånluftsfläktar. Känns som att det kommer vara mycket mer att göra än vi hade räknat med.
 
Vad är det för fel på självdrag, det finns mängder med hus som har det och även tilläggsisolering. Vi har ett byggt -60 och tilläggsisolerat och ca 250mm isolering uppe på vinden (sedan 20år tillbaka) utan problem. Det finns mängder med nyare hus som har mekaniska ventilationssystem som inte underhålls eller fungerar, vilket är ännu sämre än självdrag.
Ett tips till dig som ny ägare av detta huset är att inte leta problem utan kolla vinden lite då och då så att det ser bra ut. Det du kan göra är att lägga isolering på de platser det ev. saknas och sedan kolla vinden någon gång/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.