Hej och hoppas kunna hitta någon här som inte sov som jag gjorde på matte lektionerna:confused:
Ska nämligen bygga ett uterum som är 8,1 x 3,5m,med takpannor.
Taklutning 14grader!

Fråm huset räknat 3,5m ut och 2,25 högt,hamnar glas väggen.
Hur högt ska takstolarna ligga på väggen?
Och vlken demision räcker för takstolarna?
 
Här har du en snabbskiss..
Om du har 225 upp till u-kant takbjälke i ytterkant och vill ha 14g lutning skall du ha minst 312 på den höga sidan förutsatt att bredden/djupet är 350cm.. Vill du ha högre i "låga" änden höjer du bara motsvarande i höga..!
 
  • 14G.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack Styx!
Men 3,15m blir ju högre än hustaket,hm det lär ju inte se bra ut...
Hur ska jag göra då?
 
Tja.. Höja huset ;) , sänka ytterväggen ;) , eller ändra taklutningen.!
 
Men Om jag ska ha takpannor så måste man ha en taklutning på minst 14grader.
 
Ja, enligt norm är det så..
Men skall det vara ett oisolerat uterum åt dig själv eller vad.? Kanske inte är så noga med normföljandet då.. Eller så lägger du ett papptak istället.
 
Mikael_L
Om du vill ha formeln för godtycklig vinkel så är den:
pythagoras.png

a = tan(taklutning) * b

Sen blir givetvis a + höjden för taket (det som du tänkte 225) hur högt på väggen taket ansluter.
 
Redigerat:
Ja det ska vara ett oisolerat uterum till mig själv.
Men lutningen kommer bli max 40 cm på 3,5m går det?
 
Mikael_L
Det blir 6,5 grader.

Mig veterligen finns inga tegel eller betongpannor som garanterar den vinkeln.

Dubbelfalsat plåttak eller vissa papptak är väl det som är godkänt för den lutningen.

Men som styx skriver, ibland behöver man kanske inte följa normer slaviskt. Om skadan av ev läckage blir obetydlig så kan man kanske gena lite.
Säljer du huset med en ej "godkänd" konstruktion bör du kanske nämna det. Bara för att hålla ryggen fri och slippa tjafs och doldafel-krav i efterhand.
 
Max 50cm ska det vara
 
Jag antar att du har bygglov för det första?? :)
Jag har använt takpapp, glaciär 3 grader. Det gick rätt smidigt att lägga.

Min granne har faktiskt använt din ratade ide, hans tak på uteplatsen börjar uppe på det befintliga.. Det var han tvungen till för att kunna få någon lutning alls på sitt altantak. Dock inte tal om några 14 grader.
 
Mikael_L
Jag såg ett "maxat" tak en gång.

Plåten (eller jag tror nog det var sånt där korrugerat plasttak) över uteplatsen låg ovanpå hängrännan men instucket under takpannorna någon cm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.