Ja, Björkliden är lite sämre standard men är ju då också lite billigare. Å andra sidan kan man lägga till en del grejjer för att höja standarden (extra isolering under plattan och så vidare). Lägger man till tillräckligt mycket så har man ju ett hus för samma pris som LB...

Vi resonerar väl lite som så att det vi bygger ska vara så rejält som möjligt, med så lite underhåll som möjligt, till ett så lågt pris som möjligt.

Eftersom vi inte är några byggare vill vi inte ha torpargrund. Känns som att torpargrund inte behöver vara dåligt, men då bör man nog ha lite koll själv. Man bör ju krypa in under grunden ett par gånger per år för att kolla om allt är bra, och det kan jag ju på en gång erkänna att det skulle vi aldrig göra... Lika bra att vara ärlig mot sig själv!

Samtidigt behöver vi inte superflashigaste huset heller, vi vill ha något rejält. Och vi vill kunna överleva även om en av oss till exempel skulle bli arbetslös några månader. Det är lurigt om man ska ta med i beräkningen att man ska klara huset på en persons lön; Ifall en av oss dör måste ju resten av familjen kanske flytta.

Till slut har vi kommit fram till att nu när vi håller på och sparar till husbygget så ser vi ju vart vår smärtgräns går. Om man lever snålt och sparar en viss summa varje månad, då bör ju inte huslånet överstiga denna summa + hyran man har idag.

Oj vad jag svamlar iväg... ^_^
 
Måste säga att det känns positivt att ha mariginaler, inte förköpa sig, då sover man bättre. Tycker också det ligger en lycka i att göra det bästa av det lilla, jag skulle få ont i magen av ett schabrak till hus med spa, relax , gigantiska fönster o.s.v. Men man är olika.
 
Friedschen>>

Känns som att vi tänker likadant som er. Vi behöver inte det vräkigaste och lyxigaste med de fetaste spröjsen. Vi vill ha ett bra, rejält hus som kommer att fungera för oss i 40 år (minst) med normala underhållsreparationer. Dock vill vi inte köpa grisen i säcken eller vara dumsnåla och ta det absolut billigaste alternativet bara för att det sparar pengar kortsiktigt. Då kan vi lika gärna åka ut till Bauhus och köpa 5-6 friggebodar, slå upp dem intill varandra och rulla fram grillen...

Pratade med Eksjöhus nu på morgonen. De ville inte (!?!) skicka ut någon prislista "då de hade så olika priser beroende på vad man valde". Njaaaeee dåligt svar tycker jag...
 
Stilleh skrev:
Friedschen>>

Känns som att vi tänker likadant som er. Vi behöver inte det vräkigaste och lyxigaste med de fetaste spröjsen. Vi vill ha ett bra, rejält hus som kommer att fungera för oss i 40 år (minst) med normala underhållsreparationer. Dock vill vi inte köpa grisen i säcken eller vara dumsnåla och ta det absolut billigaste alternativet bara för att det sparar pengar kortsiktigt. Då kan vi lika gärna åka ut till Bauhus och köpa 5-6 friggebodar, slå upp dem intill varandra och rulla fram grillen...
Festligt! Ja vi planerar också att bo i vårt hus i minst 40 år. ^_^

Pratade med Eksjöhus nu på morgonen. De ville inte (!?!) skicka ut någon prislista "då de hade så olika priser beroende på vad man valde". Njaaaeee dåligt svar tycker jag...
Intressant, det var längesen jag hade kontakt med Eksjöhus. Men vad jag minns så struntade de i att svara på mail när jag mailade och frågade om lite tomter de hade till salu. Sedan dess har jag inte brytt mig så mycket i dem, och det beror väl också en del på att jag inte riktigt gillar deras planlösningar lika bra som LB-hus.
 
Mängden som följde med hos LB-hus räckte för oss, iofs på en relativt platt tomt men ändå, så att säga att det aldrig räcker är inte sant.

hempularen skrev:
Det där att alla markarbeten ingår hios LB hus kanske är sant, men det är i så fall så unikt att jag tycker du bör undersöka väldigt noga vad som sedan verkligen kommer att stå i avtalet.

De allra flesta husföretag sätter en gräns att markarbeten ingår, men med max X antal ton fyllnadsmaterial. Säljaren försäkrar att de hundratal ton som ingår "alltid" räcker. När det sedan är dags att fylla så visar det sig att mängden möjligen räcker om man bygger på en asfalterad paerkeringsplats. Dvs det förutsätter grundförhållanden som i praktiken inte existerar. Och många får en överaskande tilläggskostnad på 50 - 500 000.

Det är möjligt att LB hus faktiskt har gjort något bra här, men för mig låter det lite för bra för att vara sant. Och en bra regel är att sådant om låter för bra, oftast inte är sant heller.

Så som sagt kolla noga vad den punkten verkligen betyder.
 
Druvan skrev:
Jag tror även Björklidenhus kan vara ett altenativ, kanske något sämre standard jämfört med LB.
Huvudsaken är väl att husets grundstomme och förutsättningar är bra på lång sikt.
Byte av vitvaror, skåpsluckor, dörrblad är ju mest kosmetika och kan lätt förändras när ekonomin tillåter.

Hellre ett konstruktionsmässigt och driftsmässigt bra hus än ett med en massa modernt "lull-lull".
 
Vi ska också bygga ( i Närke) och har en maxbudget på tja... så lite som möjligt. Vi har nog med allra största sannolikhet bestämt oss för Björklidenhus. De har en bra grundstandard till ett pris som ingen annan kan matcha. Deras priser är i princip i klass med älvsbyhus och smålandsvillan, men mycket bättre grundstandard.

Vi verkar vara i samma situation som er: vi vet ingenting, kan ingenting och vetefan i vilken ände vi ska börja. Men det ordnar sig förhoppningsvis. Vi har varit i ett visningshus här i Örebro för björklidenhus (det fanns ett för något år sedan) och det kändes bra. De har ju inte sådär jättekul saker som ingår i standard, men vill man hålla nere kostnaderna så är de ett ypperligt företag tycker jag att det verkar som.
 
Hela poängen med mitt inlägg var att trådskaparen hade länkat till ett dokument hos LB- hus, där LB hus inidikerade att om man valde LB så ingick markabetena, trådskaparen verkade ha uppfattat det precis som husföretaget ville, nämligen att det ingick, i samma dokument antyddes att det inte ingår hos någon annan.

Mitt inlägg gick bara ut på att ifrågasätta om det verklig var fullt så bra hos LB hus. Vilket det som sagt (i de flesta fall) inte verkar vara heller.
 
Ja, fast de har mer i priset än övriga som standard så i vilket fall kommer det att behövas mindre pengar. MEn att påstå att "allt" ingår vore felaktigt.
 
solbadaren skrev:
Hittade www.smalandshus.se kan kanske passa er?
vad ligger dom prismässigt??och standarden gick inte att finna???
ge indo.
 
Dom är väldigt flexibla,du kan ändra i stort sett allt om du vill.
Totalentrepenad
Tibrokök
Miele vitvaror
Kakel/klinkers
Centraldammsugare m,m
ingår som standard
Kontakta Sören för pris uppgifter.
 
Hur ligger smålandsvillan i pris?

Måste få säga något väldigt spännande om hemsidors makt ...
Har för mig att jag var inne på smålandsvillan för länge sedan och dom hade en heeeemsk hemsida vilket gjorde att jag strök dom i min lista direkt och såg dom som väldigt oseriösa och konkursfärdiga. Nu när jag var där inne fick jag tanken på lyx, modernt och ganska dyra. Tycker det är spännande faktiskt :)
 
evasch skrev:
Hur ligger smålandsvillan i pris?
De har ju priser på hemsidan. Sånt tycker jag är himla smidigt!

Smålandsvillan hade kanske kunnat vara ett alternativ för oss, men
vi vill absolut inte ha torpargrund. Vi är inga byggare så vi ska nog
ha så underhållsfritt som möjligt. :p
 
Smålandshus..Fina hus. Skiss 304 liknade förresten Ugglan 159 med vissa modifikationer. Alla företag har varit små i början. Men för ett i byggsammanhang trygghetsfreak som jag känns det viktigt med mer info om entreprenadform, ing. försäkringar, ev. prisnivå redan på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.