Jag har renoverat ett rum men har ett par eluttag av äldre modell som jag för enhkelhetens skull helst vill ha kvar..men dom är lite gula i färgen pga åldern så jag undrar om man på något sätt kan lackera dom så dom blir som nya igen? Vilken typ av färg/lack sall man välja då? Finns det kanske lämpliga sprayburkar med färg som kan passa?
 
Ja, en färg som funkar med den plast du har på strömbrytarna.

Pröva dig fram, men rengör ordentligt innan.

Sprayburk , Ja.
 
någon som vet vilken typ av plast det normalt brukar vara på dosan runt eluttagen? kan ju bli dyrt om man skall prova sig fram med för många olika sprayburkar :)
 
Det mesta funkar, jag sprayade med en lösningsmedelsbunden matt lack. Lösningsmedelsbunden mest för att få ett bra grepp. Blev kalasbra!
 
Ska det göras riktigt så kostar 1 liter primer ca 500 spänn sedan en normal färg på.

Det är bra mycket billigare att köpa nya i samma serie som brytarna, men vill man så kostar väl en burk sprayfärg som ett nytt uttag.

Protte, jag har lackat uttag till kyrkor i kulörer som bara inte finns.
 
yuphin skrev:
som jag för enhkelhetens skull helst vill ha kvar.. Finns det kanske lämpliga sprayburkar med färg som kan passa?
Får inte riktigt ihop den ekvationen.... Vill du göra det enkelt för dig - byt ut dem. Eftersom du uppenbarligen har vissa estetiska krav förmodar jag att du vill ha ett så bra slutresultat som möjligt. vilket isåfall alla gånger kommer kräva flera moment, våtslipa, grunda, måla, måla, lacka, lacka. Men om du då ska ha dem i "orginal-färg" ser jag absolut ingen mening med det.

Har faktiskt också fått färg-anpassa dosor, uttag, ramar m.m. (Precis som prot. har det varit en del kyrkor - fast då har jag lämnat iväg det). Men jag spraymålar INGENTING utan föregående sliparbete. Ska slutresultatet bli bra - och förbli bra framöver så är det ett måste.
 
Är detta vanligt? Att man lackar gamla brytare/uttag? Kanske jag kan börja sälja alla hundratals uttag/brytare vi kastar varje år för att dom blivigt lite repiga då dom legat i bilen och skumpat runt :)
 
Renoverade min källare. ojordat. någon gång ska jag dra fram jordat men gjorde en upphottning av uttag tills dess. vanlig spray för plast. köpte på swedol. en burk till alla uttag. 60 kr.... klart värt det.
 
att lacka _gamla_ apparater tror jag väl inte ens förekommer "branschmässigt" :)
Men om en kund vill specialbeställa något så ställer iaf vi upp. Kostar därefter, givetvis. Och mer därtill :) Därför har jag själv bara stött på kraven från kyrkor, något universitet och försäkringsbolag som inte hunnit tömma årets budget. Privatpersoner jobbar vi inte emot men har hört talas om liknande krav från lätt maniska, nyrika gentlemän.. :)

Å andra sidan har ju utbudet på marknaden fullkomligt exploderat med allehanda material/färg/design-variationer....

Så jag tror du, jag och många fler med oss kan fortsätta kasta repiga uttag i containern... :)
 
Rrrrr skrev:
Är detta vanligt? Att man lackar gamla brytare/uttag? Kanske jag kan börja sälja alla hundratals uttag/brytare vi kastar varje år för att dom blivigt lite repiga då dom legat i bilen och skumpat runt :)
jag kan bara inte låta bli att säga att det verkar som ett fruktansvärt slöseri att slänga nya grejer:confused: gör ni verkligen så? varför inte sälja det billigare som "andrasortering" till kunder som skiter i om det är repigt, men vill ha det så billigt det går..
typ ett uttag i garage el. på en industri, kvittar väl om det är repigt..
elller, ännu bättre ide vore att förpacka greerna så att de inte blir repiga, ha lådor i bilen med skumgummi i så uttagen ligger skyddade. jag är enormt noga med att inte slänga saker som fungerar och är hela, man vet aldrig när man får användning för det, och oftast får man det inom nåt år, då ångrar man sig så förbaskat över att man slängde nåt och måste gå till affären och köpa nytt så man gör aldrig om det..
 
electrocuted skrev:
jag kan bara inte låta bli att säga att det verkar som ett fruktansvärt slöseri att slänga nya grejer:confused: gör ni verkligen så? varför inte sälja det billigare som "andrasortering" till kunder som skiter i om det är repigt, men vill ha det så billigt det går..
typ ett uttag i garage el. på en industri, kvittar väl om det är repigt..
elller, ännu bättre ide vore att förpacka greerna så att de inte blir repiga, ha lådor i bilen med skumgummi i så uttagen ligger skyddade. jag är enormt noga med att inte slänga saker som fungerar och är hela, man vet aldrig när man får användning för det, och oftast får man det inom nåt år, då ångrar man sig så förbaskat över att man slängde nåt och måste gå till affären och köpa nytt så man gör aldrig om det..

Upp med din adress, nu ska du få saker som man INTE vill sälja då dessa är lite slitna/repiga.

Japp skumm gummi är det, men dom blir repiga ändå... Sämre plast nu för tiden...
 
electrocuted skrev:
jag kan bara inte låta bli att säga att det verkar som ett fruktansvärt slöseri att slänga nya grejer:confused: gör ni verkligen så? varför inte sälja det billigare som "andrasortering" till kunder som skiter i om det är repigt, men vill ha det så billigt det går...
Ska absolut inte försvara det direkt eller säga emot dig. För jag kan faktiskt tycka exakt likadant, när det gäller material jag själv inte har tillgång till i överflöd.

Gjorde t.ex ett litet jobb på ett bygge nyligen som var i slutfasen efter besiktning och i ett av utrymmena byggfolket använde fanns hur mycket material som helst, granitplattor, mängder med OSB, U-tak, listverk i mängder, samt en 100-150st 3m "fönsterbrädor" i vitlackad grovfasad 22m MDF, överblivet pga ändringar, och jag såg ju genast framför mig hur fint dom hade gjort sig i min verkstad längst hela ena väggen... 3dgr senare var allt itusågat för att få plats i containern.

Det fungerar ju tyvärr så, man har inte tid att besvära sig med något som inte kan anses lönsamt, för tänk på vad det krävs för att det öht skulle fungera. För vem på företaget ska utses som ansvarig för försäljningen av det överblivna/utdömda materialet? Annonsering, uppställning/lagring, utlämning, betalning, redovisning... Du har kostnader i både tid och lagerhållning.

Sen vet jag förstås inte hur många dom är på Rrrr's firma men om dom slänger hundratals nya uttag pga repor hoppas jag att dom är fler än 2 iaf :) samt att det enda lager dom har är det dom har i bilen, då kan det lätt bli så. Vi har trots allt lagerutrymme på firman för överblivet material. Vi sparar dock enbart sådant som har lång leveranstid och inte är "skrymmande". Så trådkorgar, lister, rännor och annat förläggningsmaterial åker i bingen.

Hade jag själv haft en stor hangar på tomten så hade nog en del hamnat där :)
 
Om du bara skipar lite innan så funkar det med största sannolikhet med vilken burk som helst. Hör efter med någon som säljer sprayburkar med billack annars. Dyrare kanske men det har inte släppt från något jag har lackat än. (Taskigt förbehandlade kjolar och spoilers)
 
att jag ville lacka dom gamla uttagen är mest pga att jag inte hittar nya motsvarande modeller idag...ena dosan är med 3 uttag, som en trekant...och den varianten har jag inte hittat i butikerna än...och är man inte elektriker så blir det billigast om man slipper koppla om alla sladdar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.