Till våren tänkte jag börja piffa upp utsidan av den nyinköpta villan. Det är ett rött tegelhus. Utbyggnad finns i form av en altan som har ungefär samma färg som det röda teglet samt ett fristående garage i samma kulör. Taket har svarta blanka tegelpannor på bostaden och svart blank plåt till garaget.

Grunden på huset är just nu brunmålad. Trappan till huvudingången är en trist, grå betongtrappa. Ser ganska trist ut, helt enkelt. Till huvudingången tänkte jag bygga en furstukvist, då det både är praktiskt samt snyggar till ingången.

Vilka färger bör jag satsa på? Funderar på att måla grunden i en ljusare färg, vit? Likaså med altan och garage.

Tips? Bilder på liknande lösningar osv? Tacksam för alla tips och råd. :)
 
Jag har ett hus som ser liknande ut. 70 tal i tegel med betong och brunmålade fönster och dörrar. För att piffa upp det hela har jag börjat måla fönster och dörrar vita. Knutar och sådant på uthus och andra detaljer ute på gården tänkte jag måla blåa.

Grunden är delvis grå, delvis brun. Jag funderade på att måla den vit med men eftersom jag har jord direkt mot grunden kommer det att bli fruktansvärt lortigt med vit grund, redan det gråa kräver tvätt årligen. Jag kommer nog satsa på en grafitgrå färg på grunden och murar och ljusa upp det hela med vita fönster och dörrar.

Ska även bygga en farstukvist och två entrétak. Dessa blir i vitmålat trä med svarta tak (har svarta betongpannor på huset nu) Det som är svårt är lite designen på farstu och entrétak. I vilken stil ska man bygga? Snickarglädje går bort och frågan är om det går att bygga med lite smäckrare detaljer för att lätta upp den ganska tunga tegelfasaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.