Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Har dock läst väldigt mycket här.

Nu till min fråga. Det är så att jag ska söka bygglov för ett garage. Det kommer att vara sammanbyggt med huset och ligga i källarplan. Måste jag kalla det garage? Eller kan jag skriva att jag ska bygga ut källaren bara? Klassas det som nybygge eller utbygge?

Bifogar en bild så kanske det blir lättare att se.

img0720cn3.jpg
w640.png
 
Det blir svårt att dölja att det skall bli ett garage. Det krävs dubbelgips mot huset och en brandklassad dörr (EI 30).
 
grävaren skrev:
Det blir svårt att dölja att det skall bli ett garage. Det krävs dubbelgips mot huset och en brandklassad dörr (EI 30).
Tanken var att ta bort den befintliga dörren så det gamla garaget hänger ihop med det nya. Är det ok om jag sätter en brandklassad dörr från det gamla garaget in till källaren? Är inte betongväggar brandklassade??
 
Redigerat:
Vad jag förstår är det då bara gamla garagets tak som kräver dubbelgips
 
grävaren skrev:
Vad jag förstår är det då bara gamla garagets tak som kräver dubbelgips
Det är gjutna valv, så det enda jag behöver göra är att sätt in en brandklassad dörr alltså. Och söka bygglov för ett vanligt garage.
 
Det hela betraktas som tillbyggnad.
I första skedet behöver du inte fördjupa dig i brandklassningarna, utan på utseendet. Bygglovet söks på fasadritnignar (1:100) och situationsplan. För detta behöver inte teknisk information redovisas. Att kalla det utbyggnad av källare blir ganska genomskinligt eftersom det sitter en port i väggen.
Dessutom kan det kännas tryggt att ha ordning på brandgränserna utifall bilen får något fel och börjar brinna (har hänt förr)

Senare kan det bli så att även garagetaket skall brandklassas så att inte brand kan spridas in i bostaden via det fönster som sitter i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.