Snurre skrev:
Då kan det bli problem med jämn värmespridning med vattenburen golvvärme i för tunn platta. Effekten kan bli så att du kan känna var värmeslingorna ligger, varmt ovanför slingan, svalare mellan slingorna.
Säker på detta, det läggs ju ändå 78mm totalt ovanpå värmeslingorna?!

Funderar kanske med tanke på vikten och bärighet att använda 50mm frigg + 50mm EPS Cement, och sedan värmeslingorna+armering. Sedan gjuta 43mm, spackla 15mm samt 10mm granit.

Bättre än 100mm frigg, lite sämre bärighet än bara betong, men mycket bättre vikt (låg).

Kommentarer?
 
Har justerat setupen lite:
Våning 1 (källare under)  
Ska upp 12 cm i hallen
Ska upp 12 cm i badrum 1

50mm frigg
20mm EPS Cement
armering+golvvärme
30 mm gjuta
10mm flytspackla
10 mm till fix och granit

Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i köket

50mm frigg
70mm EPS Cement
armering+golvvärme
33mm gjuta
10mm flytspackla  
10 mm till fix och granit

Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i badrum

50mm frigg
65mm EPS Cement
armering+golvvärme
33mm gjuta
30mm för fall (flyta) samt granit och fix

Då återstår 2 frågor (kanske ngn kan, annars ringer jag EPS i mellandagarna)

1. Kan man gjuta med vanlig "tung" betong ovanpå EPS Cement? Ca 40-50mm vanlig betong.
2. Kan man gjuta endast 20mm EPS om man ska gjuta 30mm betong + flyta 10mm ovanpå? Golvvärme + armering kommer läggas imellan, på EPS:en.
 
tomtletare skrev:
Att gjuta på 5-7 cm betyder att du lägger på 120-170 kg ny belastning på bef golv?
Klarar golvet verkligen det och fortfarande har kapacitet att bära ytterligare 200 kg som normerna säger att bostäder skall klara?
Bra fråga .... räkna till slang fylld med vatten+klinkerfix+stenplattor +bokhyllan+badkaret +++. Det blir snabbt tonvis med pålagd material som belastar den ursprungliga golvytan som faktiskt kanske inte klarar mer än normen kräver :surprised:. Vågar man göra så? Skulle fråga en som kan räkna belastningar i byggnader ....
gaia
 
Alltså, det har ju legat betong i hall och badrum, nu ersätter jag en del av det med frigolit och EPS Cement som bara väger 15% av betongen.

Det är bara i köket på våning 2 som det varit träbjälklag på 10cm betong, is för 20-25cm betong.  I badrummet på våning 2 var det dock betong hela vägen upp.

Jag har alltså bilat bort golv överallt utom i köket på våning 2. Visst att klinkern väger mera än plastmattan som låg, men EPS och frigg justerar ju det med marginal
 
Vet inte om jag missat något här man vad är det som säger att du nödvändigtvis måste gjuta upp något? tänkte mer i linje med glesa golven, lägga i värmefördelningsplåtar mm och sedan gipsa på+ytbeläggning..
 
Hej!

Vi har ett ojämnt badrumsgolv och vi har blivit rekommenderade att först fylla ut med lite smågrus i de djupaste groparna, typ gårdsgrus, sen flytspackel med armering. Alternativt snabbbetong som är lite billigare (torkar på någon dag bara). Sen värmeslingor för vattenburet och sen flytspackel som jämnas och görs med fall mot golvbrunn. Det sistnämnda ska en fackman få göra hos oss för det är skitviktigt att fallet blir rätt (1 cm per meter men svårt för en amatör att få perfekt).
Vi ska ha en duschhörna och kommer alltså duscha direkt på golvet så just där ska vi ha en Minerit-skiva på golvet, antingen vanlig Minerit eller den gröna Minerit VT ("kakalplattan"). Jag har lärt mig att det viktiga är att isolera under golvvärmen annars försvinner värmen neråt istället för upp i golvmaterialet där man vill ha det varmt om fossingarna.
Tips: Lägg golvvärmen själv, både elslingor och vattenburet är lätt att göra själv- och låt sen en rörmokare koppla ihop det och se så att systemet fungerar korrekt. Tänk även på om det ska sitta en handdukstork som är vattenuppvärmd på väggen, gör denna installation samtidigt. De finns med kombinerad vatten och en lite elpatron.
 
Glömde säga att om man vill vara riktigt rejäl av sig, ska man även ha värmeplåtar ovanför värmeslingorna. De sprider värmen effektivt. Men det brukar vara viktigast under trägolv te.x i vardagsrum, eftersom träet i sig isolerar bättre än keramikklinker. Vi kommer inte ha värmeplåtar, vi tror att det blir fullt tillräckligt utan och dessutom kommer man undan lite billigare.
Men kom ihåg: Isolering är a och o för att det ska bli varmt, både i golv och på ytterväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.