Ok, segt. Vi har 80% av lönen upp till 35k.
 
Har själv inte haft något fast jobb sedan 2006 då jag själv kastade in handuken för att kunna flytta upp till landsstället i härjedalen efter att ha bott i Sthlm innan.

Finns ju inget stort utbud av jobb här precis mer inom turistnäringen vilket bara omfattar säsongsjobb, man börjar vänja sig vid det tyvärr måste jag säga för jag vill inget annat än att kunna bo kvar här där man trivs samt ha ett tryggt fast jobb men så´na verkar ju knappt existera längre, mest andra typer av anställningar speciellt i nutid.

Näe man får hoppas på storvinsten via triss el,. liknande :)

En annan sak..de här med nya akassereglerna att man ska söka i hela landet, men herregud visst finns det många lediga jobb i storstäder men hur många är de inte som söker de jobben då sedan ska man ju bo nånstanns hur lätt är det att få tag på en lgh i sthlm regionen bara så där..samt om en pappa i en familj med barn får jobb 70 mil söder ut ska pappan splittras ifrån familjen eller ska de säga upp skolplats, sälja huset, modern säga upp sig från sitt jobb..

Förstår vart de vill komma men får inte ihop ekvationen, 99,5% vill nog ha ett jobb att gå till trots allt.

Man kan ju bara hoppas att inte svackan blir allt för långvarig för det är verkligen deprimerande att höra och läsa om alla uppsägning överallt.
 
Allra tråkigaste är när man går till arbetsförmedlingen och dom behandlar en som om man inte ville ha ett jobb.
Ena sekunden så beklagar dom att det inte finns några jobb, sedan så upplyser dom en om att det finns jobb bara man anstränger sig.
Har jobbat sedan jag varit i yngre tonåring har betalat inkomstskatt sedan jag var 14år och klättrar på väggarna här hemma. när jag inte har nåt att göra
Nu kan man inte göra nåt hemma heller eftersom man måste vända på varje krona......

Blaaah man kommer bli galen.......
 
Jag slutar mitt jobb snart med. Sen är jag en ensamstående 3 barns pappa, med en villa med lån... Ljusare tider har man väll varit med om :surprised:/
 
Jag blev varslad i April i fol, 1 månad efter att vi hade köpt gård.
Dock hade vi tur och blev kvar på företaget ganska länge och kunde därmed säkerställa med ny anställning innan jag blev uppsagd.

Dock var man orolig där under förra våren och sommaren.

Jag lider med er som inte har någon ny anställning än, det är ingen rolig situation.

Men för arbetsvilliga människor öppnar sig arbetsmöjligheter, det tror jag iaf.

/Eppu
 
hörde från en bekant som bor i usa vars granne jobbade inom bilindustrin fick varsel på förmiddagen, efter lunch ville de att han skulle gå. vet inte hur det lligger till men tror inte det finns nån a-kassa där..
 
Ett tips för den som blir lite mellan två jobb, skaffa behörighet till tyngre fordon och skaffa en f-skattsedel.

Det finns hur mycket hugg som helst för den som vill. Åtminstone här där jag bor så frågas det efter chaffisar och allra helst sådana med F-skatt som jobbar som sin egen och debiterar timtid.

Jag tror att alla börjar inse att "den trygga anställningen" inte är så himla trygg trots allt. Vem trodde när GM köpte Saab att det skulle vara i om inte konkurs så fruktansvärt nära mindre än tio år senare?

Vem trodde för ett år sen att Volvo Lastvagnar skulle gå från sitt bästa kvartal någonsin till att det tog absolut tvärstopp kvartalet efter?

Nä..jag tror man får börja hitta sina egna födkrokar på ett helt annat sätt än tidigare. Man får bli lite allkonstnär och ena dagen köra lastbil och andra dagen kränga något man kommit över billigt någonstans.

Det är faktiskt inte så svårt att krångla ihop 1500 spänn om dagen genom lite affärer även om det är lågkonjunktur.

Se varslen som en möjlighet istället för att bli handlingsförlamade och gå ner på sparlåga och bara övervintra. Klarar du av att hitta en egen födkrok under en lågkonjunktur..gissa hur bra det kommer gå för dig när högkonjunkturen kommer?

Det kanske blir så att du som IT-chef om 5 år står som åkeriägare med 10 bilar. Eller något annat skojs.

Det rer sig, Don´t Worry-Be Happy!!!!!
 
Håller på och färdigställer ett hus, skulle tro att det är en veckas jobb kvar, sen är man till marknadens förfogande igen,
Det mumlas lite om att det kommer några hus framåt april igen, får väl hoppas på det..
En månads ledighet kan jag väl stå ut med, sen blir det nog till att hitta på nåt..
 
Idag har jag gjort en "Cheesus". Skulle sätta in en annons på Blocket, men såg något intressant och for iväg. Nästan ända hem till Cheesus (Möklinta) och lastade släpvagnen full av termosar och datapryttlar som någon behövde förvandla till pengar rätt så snabbt.

Så i morgon har jag jobb med att bära in det, nu skall vi äta fredagspizza, den är inte indragen ännu.
 
Rätta takter Swetrot!!!

Det gäller att vara öppen för alla möjligheter. Nästan helt säker på att det inte är så svårt att kränga lite termosar.

En bekant till mig satt på en krog i Usa för några år sen. Diskuterade med en kompis om vad de skulle hitta på för skoj. Detta var precis när Foppatoffeln gjorde entré och innan marknaden översvämmades av billiga kopior.

De fixade fram en kontakt i Kina, tillverkade en kopia och köpte på sig tofflor. En container tvärfull. Sålde sen via annonser i "Kommunalarbetaren" för 200 kr paret. Köpte du fem par fick du ett sjätte par gratis. Dessutom fraktfritt. Erbjudandet gick ut till varenda kommunalanställd och mängder av dagispersonal, skolpersonal osv gick samman och köpte för en tusenlapp och fick 6 par skor.

Det var en fin business. Skorna kostade 12 kronor landade i Sverige. Ett par miljoner tjänade de på sin insats av 180,000 kr.

Nu gäller det bara att hitta en sån grej till...och eventuellt har jag en på G!!!

Livet ska vara lite bananskal...blir roligare så.

Swetrot..hur många termosar blev det?
 
Redigerat:
Vi har hur mycket som helst att göra på jobbet och ingen avmattning verkar vara i sikte. Tillverkar detaljer till tåg
 
Jag jobbar med tillverkning av instrument som används inom medicinforskning/medicinframställning och för oss ser det bra ut i nuläget iaf. men framöver vet man ju aldrig...

Sambon jobbar på kundtjänsten på ett elbolag och där verkar det tämligen säkert i dagsläget.
 
Jobbade som robotoperatör inom industrin, men fick gå hem 27dec.
Började med husplanerna när jag var 19, när jag fick jobb,
Efter 1års jobb fick jag äntligen fast och satt genast igång med byggplanerna,
Köpte en tomt, började hugga ner skog, dränera dike, gjorde det mesta själv och för hand för att känna tanken att "det här har jag gjort själv".

nu är jag 21 och har en underbar tomt med allt förberett för plattan, men inget kapital för att fortsätta.

Allt material för plattan står i garaget och var planerad att gjuta innan snön föll.
Men det gick ju inte som planerat.

Alla offerter och förberedelser är obrukbara, kanske inte helt, men mycket av den tiden man lagt ner på bla planeringen osv är bortkastad, offerterna har gått ut m.m.

Känns rätt dåligt just nu med hela bygget, det som skulle bli så jäkla kul försvann lika fort när vi blev kallade på varselmöte.

Bara tanken på att man måste jobba ex. 1år till för att få fast jobb för att starta upp bygget igen känns lite långt borta.
 
MartinGustafsson skrev:
Allra tråkigaste är när man går till arbetsförmedlingen och dom behandlar en som om man inte ville ha ett jobb.
Ena sekunden så beklagar dom att det inte finns några jobb, sedan så upplyser dom en om att det finns jobb bara man anstränger sig.
Jo, det är bittert att hamna i klorna på AF. Efter att ha jobbat för fullt i 25 år blev jag under knappt ett år deltidsarbetslös; jag blev uppsagd från 40% av jobbet och fortsatte på 60%. Att hitta ett nytt jobb på 40% är inte så lätt, och jag fick stämpla upp.
Men när man kommer till AF så har de inställningen att alltihopa är något jag iscensatt bara för att slippa jobba, men att de skulle nog tvinga mig, vänta bara... Så blir man uppläxad av en handläggare - en flicksnärta som nyss slutat gymnasiet - för att man inte ansträngt sig tillräckligt för att skaffa nytt jobb. Minsta formella fel man begår så dras A-kassan in med omedelbar verkan. Jag lämnade in ett arbetsgivarintyg som arbetsgivaren hade gjort något formellt fel med (typ stämpeln i fel hörn), varpå A-kassan drogs in. Sen tar det över en månad med oändliga telefonköer och blanketter att fylla innan den kommer igång.
Likadant när jag missade att skicka in den månatlig rapporten över alla jobb jag sökt. Direkt skrivs man ut från A-kassan och får sätta igång hela processen med en ny ansökan för att komma in i systemet igen.
 
Så är det inte nu kan jag lova. Idag verkar AF fått fria tyglar att sätta folk i utbildning. Det är väl kanske Littorin som varit på korståg runt i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.