Hej alla!
Har läst mkt på detta eminenta forum, kommenterat lite.
Och fått mycket hjälp!
Nu till min fråga.
Har idag fått pris på elistallation i mitt husbygge, plattan gjuts 1a veckan i mars...

Huset har en golvyta på ca 270 m2 inkl garage i suterrängvåning på 35 m2.
I suterrängvåningen en egen lägenhet på 40 m2 med kök o normalt badrum, egen undercentral. Sen 1 o 1/2 plans med förhöjtväggliv. Huvudcentral i källare i "pannrum" där bergvärmepump står. Köken ligger "ovanför" varandra med tvättstuga brevid.

I installationspriset ingår allt installationsmtrl.
Spottar i fönstersmygar, 22 st. Brytare vid dörr till rummet.
Totalt ca 25 spottar i innertak i div rum.
Fasadbelysning på 8 ställen.
Infällda spottar i altan runtom huset, 12 st.
Övrigt standard med uttag plus stjärnnät till tv data i alla rum.
Har säkert glömt nåt!
ca 350 arbetstimmar.
mellan 280000:- upptill 350000:-
Höftar man lite är hälften mtrl o hälften arb.

Summan är enorm men är det vettigt för jobbet.
Installatören har inget emot att få en "hantlangare" för o spika rör mm vilket håller ner priset.
Jag tänker i termerna rotavdrag med, en invändig standardinstallation o en med tillvalen som tillbyggnad...

Vad tror ni proffs!
Ge mej lite o läsa inatt do jag börjar jobba 2200!!
Eller fler frågor!

Tack på förhand
Benny
 
Har du bett om ett pris eller har du bett om ett ungefärligt pris?

Om du bett om ETT pris så tycker inte jag det känns okej att "ha ett lågt pris och ett högt pris"

Lycka till!
 
Lite i saftigaste laget, det måste vara en enorm villa om man behöver 350 arbetstimmar. 250 timmar max och 200 - 250 000:-
 
Finns det nån tumregel, typ mellan 5-10% av produktionskostnaden? Har iaf hört nåt liknande, avseende standardinstallation.

Kjell G
 
En annan "regel" är ca 700:-/m²
 
Elmont har rätt .....ca 700kr / m2

Klart är att priset drar i väg lite med spotlights i tak och smygar

Men 350 timmar .............Den firman har nog inga gubbar som räknar på ackord......
 
Vad är det för brytare/uttag? Designade sådana för 1200:- stycket eller vad?
Nåt säger mig dock att vissa av de spottarna t ex i altanen inte är så billiga så hur stor del av priset är utöver standard?

Det förklarar dock inte de 350 timmarna.

/Kent
 
ingår potentialjordningen av plattan?
 
Tack för input, väntar på svar från andra firmor ock.
Priset jag begärde var ett ungefärligt pris därav spannet iaf.
Potentialjorden fixar jag själv vid gjutning.
Inga designbrytare utan standard, av känt märke kommer fn inte ihåg märket.
700:-/m2 med moms eller för standardinst eller plus?

//Benny
 
Såg i första inlägget att du nämnde rotavdrag. ROT = Renovering och tillbyggnad, tror inte att du kan tillämpa det på ett nybygge.
 
Hej

350 timmar låter mycket.
Gjorde förra sommaren en elinstallation i en villa 1-plan m. källare. 105 kvm plus att källaren hade tillbyggt poolhus på ena sidan och och tillbyggt dubbelgarage på andra sidan (solterasser ovan dessa tillbyggen. Total yta inkl.allt = 350 kvm. källaren var murad vilket betyder mycket hugga och fräsa för rörläggning. ca 50spottar inomhus, 30 utomhus, Elko linkhome, bubbelpool inomhus, vanlig pool inomhus, bergvärme med pooltillsats, mycket trädgårdsbelysning m.m.
Detta tog totalt 286 timmar vilket jag tycker känns pinsamt mycket när jag räknar ihop det.

Om du e rädd att det ska bli för många timmar så be om fast pris, blir du nöjd med priset så är det inte ditt bekymmer längre.

mvh Johan
 
Enklast möjliga installation (svensk standard) kanske ett tele uttag , endast rördragning till TV 1-2 uttag 500 kr / m2 - 530 kr / m2 exkl mervärdesskatt.

700 - ..... kr/ m2 exkl mervärdesskatt på lite mer "vanlig" installation i dagens villor.
 
Go kväll!

Visst hade jag glömt en hel del på offerten...
Har man inte det på pränt framför sig så..
En hel del mer utebelysning ska vara med.
Dimmer där "man ska ha" mao nästan överallt.
Eljo trend heter brytare mm, tror jag han sade.
Lysrörsarmaturer ingår till garage o tvättstuga samt förråden.
Har fått ett takpris på 300000:- samt att dom kör på timmar med de bästa/snabbaste av sina ca 10 elektriker.
Ibland får man chansa o gå på magkänsla, de har mkt bra renomme.
Samt att jag är själv närvarande varje timme på vardagar på bygget, inget fusk med timmar!!
Kommer även o få rabatt på bruttolistan, % sats kommer.
Även en rabatt på arbetstiden har jag blivit lovad...

Svaret på vad detta kommer att sluta på får vi se, jobbet utförs i juni framtill semestertider.

Tack för input o hjälp med siffror!!
Återkommer
Benny
 
Fy va drygt med kunden på arbetsplatsen.

Ungefär som att ha resturange kunden i köket....
 
Vet själv, jobbat som bilelektriker större delen av mitt liv. Många ryggsäckar har jag burit....
I det fallet plus o minus, kommande fall borde det vara x ant fas(er) o nolla.
Hade dygnet haft 96 timmar under husbyggnationen vet jag vem som varit elektriker helt själv.
Drt finns faktiskt folk som kan uppföra sig.
Men allt beror på individen, farligt o generalisera...........
KAN tyda på dåligt omdöme.

//Benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.