Hej,

Är det någon som kan rekommendera ett bra, elbastuaggregat som också är energisnålt, dvs. miljövänligt. Finns det energiklasser på bastuaggreagat?

Jag vill byta ut vårt bastuaggregat som är från 1970-talet, misstänker att det drar en massa energi och det är inte så snabbt och effektivt.

/Camilla
 
Bastuaggregat fungerar ju som direktvärkande el-element så att all energi blir i princip värme och med hög verkningsgrad..
Behöver din bastu 6kW för att värma så behövs 6kW, möjligtvis så skulle en ny termostat kunna hålla en mera exakt temp. Däremot är det nog så att ditt aggregat har kan ha gjort sitt och därför uppfattas som ineffektivt, dvs det ger inte längre den uppgivna effekten och förbrukar då också lägre.
Alternativet är då vedaggregat som kräver en skorsten.
 
Hej!

Skall man titta på miljövänlighet och bastande, så är det viktigt att inte elda för kråkorna, är bastun välisolerad eller läcker den värme?

Det beror också på hur ofta du bastar, i Finland finns aggregat för sådana som bastar väldigt ofta, säg varannan dag. Aggregaten är extra-isolerade och är alltid på, men underhållseffekten är låg. De brukar ha ett lock som skall vara stängt när aggregatet inte används.

/ama
 
Vi bastar inte jätteofta, kanske nån gång varannan vecka. Men det skulle nog ske oftare om det inte tog över en timme att värma bastun och om det verkligen blev helt varm. Nu blir den inte så varm som vi skulle vilja och det tar lång tid att värma upp den så jag tänkte att det kanske beror på att aggregatet är gammalt. Och som alltid när man ska köpa nya elektriska prylar så brukar jag försöka hitta nåt som drar lite el.

Vet ni om det finns något test gjort som inkluderar elförbrukning?

/Camilla
 
Snabbt och miljövänligt brukar ofta vara en motsägelse.
Antingen går det mycket energi och då går det fort.
Eller så går det långsamt och drar mindre energi. Tänk modern diskmaskin.

Gäller nog inte bara för bastuaggregat.

Vedeldat kanske man kan räkna som mer miljövänligt än el.
Finns det pellets-bastuaggregat månne?
 
Camilla Lillan skrev:
Vi bastar inte jätteofta, kanske nån gång varannan vecka. Men det skulle nog ske oftare om det inte tog över en timme att värma bastun och om det verkligen blev helt varm. Nu blir den inte så varm som vi skulle vilja och det tar lång tid att värma upp den så jag tänkte att det kanske beror på att aggregatet är gammalt. Och som alltid när man ska köpa nya elektriska prylar så brukar jag försöka hitta nåt som drar lite el.

Vet ni om det finns något test gjort som inkluderar elförbrukning?

/Camilla
Se tidigare inlägg i tråden från mig angående elförbrukning och hur ett elaggregat fungerar. Det enda som i princip påverkar är hur stort utrymme du ska värma, fungerande termostat och bastuns isolering , det finns i princip inga andra "förlustfaktorer" när du enbart vill generera värme i metallelement. I andra exempel ska en lampa ska ge ljus där värmeavgivningen blir förlustfaktor, mm.
Sedan finns det olika sätt att bada bastu, med hur mycket fukt man vill ha vid vilken temperatur,mm, som påverkar och hur länge du gillar att bada.
 
fjärrvärmeaggregat?
ett stort vattenbyret värmebatteri som växlar mott FV oshuntat borde ju kunna värma en bastu.

kanske inte till över 100C, men det är inte så många som vill upp över 90 iaf.
om FVvärmen inte räcker kan man ju toppvärma med el, men att baslasten ligger på fv, det måste ju iaf exergimässigt vara bättre än direktverkande el.
Hur många brf med FV har inte ett elaggregat i bastun?
 
Fjärrvärmens framledning är oftast utetemperaturkompenserad och är sommartid ofta enbart 65°C och det ger inte mycket till bastutemperatur. Dessutom skulle agregatet bli enormt stort för att ge någon effekt.
 
Det ni kan göra om ni vill bidra till en bra miljö är helt enkelt att inte slänga en fullt fungerande kamin. Eftersom jag arbetar i stålbranchen vet jag hur enorma mängder resurser i form av energi och råvaror det krävs för att producera våra prylar. Men om det nu är en ny och snyggare kamin ni vill ha så ska ni nog glömma att stilla ert samvete med miljöskäl :)
 
Min första fundering är, vid snabb uppvärmning till rätt temperatur, spar man inte då energi? Exempelvis induktionshällen drar mer energi men är snabbare än en vanlig spis, så totalt så spars energi. Borde inte ett bastuaggregat som snabbt går upp till rätt temp också vara energieffektivare än ett långsamt? Bastun är ju totalt påslagen under en kortare tid.

Hur aggregatet ser ut, struntar jag i, det är inte därför jag vill byta. Aggregatet är ca 34 år gammalt och är rätt inneffektivt. Det tar tid för det att värma bastun och det blir inte riktigt varmt heller. Annars så är jag också för att använda saker tills de går sönder för att spara på material. Och ska man väl köpa ett nytt aggregat så är det kanske vettigt att fundera över hur mycket el det drar, så resonerar jag.

/Camilla
 
Fundera på vad du använder el/energin till. I en bastu vill du nyttja all energi till att värma bastun.
Tar vi en spis som är långsam så får du förlustvärme i att omkringvarande luft värms under tiden fram tills du uppnått rätt temperatur av t.ex. vattnet i en kastrull. (ok även värme i köket är vintertid till nytta dock ej på sommar). En induktionshäll är då effektivare än en vanlig glashäll då den inte behöver värma hällen utan istället över energi via magnetfält till kastrullen därav går det snabbare att värma vattnet, men i båda fallen blir det energiförlust av värme som värmer luften.
Så lite med en dåres envishet så vill jag fortfarande påstå "Det enda som i princip påverkar är hur stort utrymme du ska värma, fungerande termostat och bastuns isolering , det finns i princip inga andra "förlustfaktorer" när du enbart vill generera värme i metallelement."
Så ett större aggregat värmer snabbare men förbrukar då mera energi än ett mindre. Rent teoretiskt kanske man skulle kunna räkna fram någon besparing med snabb uppvärmning, men den är så marginell. Väl ett aggregat med rätt effekt utifrån den luftmängd du ska värma (inkl, glasytan som påverkar).
 
Kan bara instämma i AndersS alltmer pedagogiska förklaringar :)

Viktigt för hur fort bastun värms är också hur luftväxling sker vid uppvärmingen. Det behövs ett bra luftflöde runt aggregatet så att den varma luften sprids i basturummet. En felaktig ventilation kan ställa till det och resultera i lång uppvärmingstid även med ett kraftfullt bastuaggregat.

Hur är bastuns ventilation utformad, Camilla Lillan?
 
Egentligen ska där inte vara något ventilation att tala om under uppvärmningsfasen. Man sitter ju ändå inte där då. Bättre då att öppna på eller starta fläkt eller hur man nu har NÄR man sätter sig.

Jag själv har en ventil för tillluft och mekanisk ventilation (enligt finsk modell med utsug nere vid golvet) och jag gör som så att jag öppnar tillluften och drar på fläkten när det är dags att basta.

Runt aggregatet är det nog luftflöde av sig själv så att säga det är ju i princip en skorsten med ett par elspiraler i.

OBS ovanstående gäller inte vedeldat.
 
Ett års bastubadande 1 gång i veckan förbrukar ca 100 kwh, alltså 100 kr. denna värme kan nog sägas att den delvis lagras i huset, så det finns inga pengar att spara i att byta upp sig. Om du inte får upp värmen så öka de på termostaten, den kanske inte är 100% längre., byt ut stenarna också, det ska göras med 5-10 års intervall. du får nog bra fart på den om du byter stenar.
 
Som flera har påpekat så är ett nytt aggregat exakt lika energieffektivt som ett gammalt. Energimärkning på bastuaggregat är inte meningsfullt. Ett kraftigare aggregat kommer dock att förbruka mindre el än ett svagare, totalt sett.

Anta att det krävs 10kWh för att värma upp din bastu. Anta att aggregatet ger 3kW. Anta vidare att värmeläckaget ur bastun är på 2kW.
(notera att jag inte har någon uppfattning om huruvida dessa siffrorna är förankrade i verkligheten, jag tar dem bara som räkneexempel för att visa principen)

I detta fallet kommer det att ta 10 timmar innan du har värmt upp bastun och du kommer att ha gjort av med 30kWh. Om du sedan behåller den på i en timme, på full värme, går det åt ytterligare 2kWh.
Om du skaffar ett nytt aggregat, på 12kW, så kommer det att ta en timme och 12kWh att värma upp det, dvs en besparing på 60%. Att behålla värmen i en timme kommer att kosta 2kWh, dvs samma som tidigare. Skulle du ta i ännu mer och välja ett aggregat på 40kW, så skulle du behöva 10,25kW, i stället för 12. Med andra ord lönar det sig inte att överdimensionera (men du skulle värma bastun på femton minuter).

Så, om du upplever ditt element som dåligt skulle jag göra följande:
1. Se om du kan låna en tångamperemeter. Med den kan du mäta hur mycket ström ditt aggregat drar, dvs om det har blivit utslitet. Om du inte kan låna, be en elektriker komma och kolla. Om man kan se sladden där den går in i aggregatet, så borde det ta cirka fem minuter.
2. Om det inte är utslitet, kolla om det borde räcka för att värma upp din bastu.
3. Om det borde räcka är det isoleringen, inte aggregatet, du bör se över.
4b. Om det är för litet, eller utslitet, köp ett nytt (och sälj det gamla på blocket om det är ok).

/ Fredrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.