hej har en fundering eller snarare ett problem har fått kondens i sovrumet på övervåningen och jag bor i ett gammalt hus som är planerat med självdrag har en kamin i vardagsrumet men vi myseldar bara på helgerna. har fått 4 gånger små rinningar efter tapet/taklist.

pratat med folk som säger att mitt självdrag räcker nog ej till och att jag behöver ventilation. men vart ska jag sätta allt har köpt ut friskluftventiler och en paxfläkt till badrum och en frånluftfläkt (typ paxvariant).

jag satt in en friskluft i sovrummet men märkte att den drog ut luft ej in?? eller känner lite men mest ut. hur ska jag göra?? har bifoga en enkel planritning på huset.

tack på förhand gärna detaljerade svar.

mvh robin
 
  • vårat hus ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Antagligen har du väl övertryck i huset eftersom du blåser in luft med luftvärmepumpen? Har du övertryck så vill ju luften ut ur huset, och därför blåser det ju ut genom din friskluftsventil. Om du kör paxfläktarna då? Går fortfarande luften ut i din inluftventil? I så fall räcker inte dom inte till för att tryckutjämna det övertryck som luftvärmepumpen blåser in.. Haha, här sitter jag en elektriker som inte begriper ett dugg om ventilation och låter som en expert... haha.. och själv har jag en tvättstuga med fönster som ser ut som vattenfall på insidan när jag torktumlar...
 
Puppe !blir det inte bättre om du kör pax-fläktarna då :D

Mvh
 
jo får vell sätta in en stor fläkt i kökek med så kanske det löser sig men lär finns nå bättre. med tanke på att det e inge snyggt med en typ pax flakt i köket med? alla polare man är hos har typ bara en friskventil sen e det inge mer...
 
Krootox: Att polarna "bara" har en ventil behöver inte betyda att det inte finns en fläkt ändå. Det kan vara en centralt placerad fläkt på röret som du inte ser. En pax i köket är ju knappast snyggt.

Puppe: En luftvärmepump cirkulerar oftast bara inomhusluften. Påverkar inte över-/undertryck alltså.
 
Kondens i vänstra hörnet är det mot yttertak.?..Brukar mest synas på fönster om det är för kondensproblem...

Mvh
 
Varför är du så säker på att dina problem har med ventilation att göra? Det kan lika gärna bero på kallvindsproblematiken, dvs att du får kondensutfall på vinden i kall väderlek (i form av rimfrost) som sedan tinar och rinner ner i bostaden.

Eller så har du en köldbrygga i väggen. Då blir väggen så kall att inomhusluften kondenserar mot den, oavsett hur bra ventilation du har.
 
Du får alltid övertryck i övervåningen och undertryck i bottenplan när du har självdrag därför är friskluftsintag mycket överdramatiserade i äldre hus. Varm luft strömmar uppåt och tar med sig den fukt som den absorberat och när denna, träffar den kallare fönsterytan i sovrummet kondenserar fukten där . Elementärt. Visst funkar pax,men den skall gå jämt. Inte stängas av med ljusknappen eller nåt annat hokuspokus. Har du även friskluftsintag i bottenvåningen så minska dom och se om luften vänder i dom på övervåningen. Är självdraget i en Varm skorsten fungerar ventilationen hyfsat om det inte sitter en stillastående pax ivägen.
 
PX-21! Vilka paxfläktar! :) Jag är här på forumet bara för att jag inte har nån paxfläkt i min nybyggda tvättstuga.. inte ens ett litet mushål för självdrag har jag.. helt tätt! jag har ju t.o.m satt in plast i väggarna för att få det riktigt lufttätt :) Inte konstigt att det blir kondens på fönstret kanske.. Nåja, igår var jag till Biltema och inhandlade en fuktstyrd paxfläkt och en frånluftsventil m. kallrasskydd, nu är frågan var luften ska komma IN i tvättstugan! Vill jag blåsa ut luft, så måste det ju kunna komma in nånstans oxå.. (Nu är jag där igen, låter som ett proffs) Haha, jag sa ju att jag är helt novis om ventilation. Som det även visade sig, så vet jag inte ens hur en luftvärmepump fungerar..(it-snubbens kommentar verkar helt sund, till skillnad från min) Men det är ju allid roligt att vara med och kommentera! :) Man kanske t.o.m. lyckas reta upp nån..
 
Redigerat:
hmm okey jag har inga friskluftventiler nere men
Consensus det du sa med köldbryggor med det ena å det andra hur löser man det?? min övervåning är som sagt gammla vinden det är altså byggt upp till nock med förhoppnings vis bra isolerat och sedan en luftspalt innan yttertak.

vad bör jag göra riva taket å titta eller?? ska lägga om ytertaket i sommar kan jag vänta med återgär tills dess?? så jag kan ta tag i problemet utifrån? eller nån annan lösning?
 
Tja, du skulle kunna göra en mätning med infrarött - detta för att se om det finns köldbryggor i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.