I och med att jag ska bygga nytt, lämna mitt 250 m2 stora hus med direktverkande el och Tullikiviikamin så vill jag förstås bygga in ett system med så lite energiåtgång som möjligt, inom några decennier är elen mycket dyrare tror jag.
Vad ska man då välja? En värmeväxlare med frånluftsväxling i ventilationen? Kombination med jord/bergvärme?Har hört att denna kombination exvis IVT Twin kan ge problem med kondens?
Vilket är bäst-jord eller bergvärme?
Kan man koppla till solpaneler till ett sådant system? Hur?
Många frågor blir det... ???
 
Det beror helt på vad du kan tänka dig att lägg för insats på uppvärmning och ventilation av huset!

Ett förslag är att installera en värmepump som fungerar som balanserad ventilation i ett och samma skal. Hört talas om Termavent? Deras koncept bygger på att frånluften passerar en luftvvx i vp:n som återvinner energin och överförs till tilluften genom vp:n. Verkningsgraden blir nästan 3 ggr så hög mot ett traditionellt FTX system!
Allt i samma skal alltså! Både uppvärmning och ventilation. Inte så dyrt som bergvärme heller.
Visserligen får du inte med varmvattnet men det kan man kanske ta om investeringskostnaden är halften av vad bergvärmen kostar!

Sen skulle nog jag installera någon form av eldstad (helst tung, typ Tulikivi eller dyl) för att kunna elda och på så vis komma väldigt billigt undan. Du får runt värmen genom Termavent samtidigt som du får trivseln vid brasan.

Fördelen med sådan investering är att du inte behöver byta bergvärmepump vart 15-20 år för en kostnad på 50 000 :-. En tung eldstad överlever flera generationer om den sköts väl.
Termavent aggregatet måste bytas antagligen inom samma tidsperspektiv som bergvärmen men det är hälften så dyrt!

Ved är naturligt och miljövänligt samt mycket billigt gentemot el!
Pellets är också intressant fast dock mindre utforskat! Vem vet vad myndigheter hittar på framöver?
 
Mitt system som jag har i huvudet är att ha en jordslinga med värmepump, med en frånluftsvärmedel exvis ITV Twin, till den skulle jag vilja koppla en acktank med solpanel, om det är möjligt, har tittat på www.boroe.com de har en del idéer.
Ska också koppla en en kamin, troligen inte en Tullikivii som jag har nu men en på ca 4 kW, om kaminen överhettar funkarväl inte värmen i golvet så bra om man inte har en temperaturvakt?
Min dröm är att få till en poolslinga i acktanken för att värma poolen på sommaren.
Ett vattenburet golvvärmesystem med olika sektioner,loopar, för olika delar av huset, det skulle jag vilja ha, undrar om det är möjligt?
GS
 
Är det en värmepump med frånluftsvärme?
Ser bra ut,Tackar. :)
 
Tack för Nolia, skall nästa vecka dit, i år har de en speciell satsning för oss med byggdrömmar!!! ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.