Hej

Bor idag i ett Hultfredshus byggd 1969 1-plan + källare.
Vi planerar att bygga nytt hus om en 3-4 år och ska då sälja det vi bor i idag.
Har idag inga fuktproblem (har en avfuktare och därmed en relativ luftfuktighet på ungefär 50%).
Golv och väggar i dom två stora rummen är av såkallad riskkonstruktion (enl. besiktningsprotokoll då jag köpte huset 1996) mao. väggar och golv med träreglar och masonit-/spån-skivor samt gullfiber direkt mot betongvägg. Jag vet inte exakt hur konstruktionerna ser ut men jag tror inte att där finns någon inbyggd ventilation.
Då till frågan…vad ska jag göra med källaren??
Då grannen skulle sälja huset fick dom stora problem (ingen vågade köpa) då det i besiktningsprotokollet stod ”riskkonstruktion”.
Golvet är ju relativt enkelt att åtgärda jag kan ju bara riva upp befintligt golv och istället lägga klinkers (bor nära färjan till Polen, så en vända med stort släp så…), samma sak är det med toaletten och tvättstugan, där kan jag ju sätta upp kakel.
Jag har tänkt riva bort all trä på ytterväggarna (som är av betong) samt även på innerväggarna (som är av lättbetong / och betong).
Därefter kommer innerväggarna kläs med gipsskivor på tunna träreglar och tapetseras med glasväv som målas.
Stora frågan är dock vad jag ska göra med ytterväggarna…är där någon som har bra förslag på en väggkonstruktion som inte är en såkallad ”riskkonstruktion”.

FLKR
 
Ska du till varje pris ha utreglade väggar, så bygg med stålreglar, inte trä.
Annars tycker jag att det bästa sättet att hantera gamla källare är att ta bort de utreglade väggarna inkl isoleringen, putsa väggarna och isolera på utsidan i stället (isodrän eller liknande).

Men om du lägger pengar på det här, får du verkligen tillbaka dem vid försäljning? Och blir det verkligen så svårsålt annars? Hur många villor som är äldre än tjugo år har inte ordet "riskkontruktion" någonstans i besiktningsprotokollet?
 
Det är just denna avvägning som är svår...hur mycket betal det sig att göra (= får man igen vid försäljning - skatt) i förhållande till kostnad...min bedömmning är att jag som minimum måste ta bort det som kan ses som risk, då det är mer negativt än positiv. Hur mycket det sen är lönt att återställa....hmmm kanske klinkers på golvet och putsade+målade väggar??

FLKR
 
FLKR skrev:
Det är just denna avvägning som är svår...hur mycket betal det sig att göra (= får man igen vid försäljning - skatt) i förhållande till kostnad...min bedömmning är att jag som minimum måste ta bort det som kan ses som risk, då det är mer negativt än positiv. Hur mycket det sen är lönt att återställa....hmmm kanske klinkers på golvet och putsade+målade väggar??

FLKR
Nu har du svaret, :)

Det enda som tyvärr händer är att energiförbrukningen går upp lite, men det är ju näste mans problem kan man ju lite cyniskt säga. Annars är det rätt med puts och isolering på utsidan.
 
Vet inte egentligen, men vilket känns värst, "riskkonstruktion" vs "oinredd källare"?

Tänkte att ett alternativ kanske kan vara att bara riva ur, städa upp, men inte bygga upp något. Ge spekulanter möjligheten att se potentialen i rummet och bygga upp så som de vill ha det. Kanske kräver "rätt" köpare i större mån (=ungt par där killen drömmer om hembiorum)?
 
Hur är dräneringen?Om det ändå måste göras?...Nydränerat är sånt som höjer priset....som sagts tidigare! all isolering och skydd på utsidan...snygga putsade väggar inne...höjer;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.