Hej.

Jag är i fundering på att bygga hus (jag och min sambo), har "läst in" mig på det mesta utom just ventilation.

Jag undrar vad som är vettigast ur ekonomisk synvinkel, tillluft via fönstren och sedan en frånluftslösning eller:

Ett system där frånluften värmer tilluften i en värmeväxlare, alltså ingen kall luft in från fönster..

Om det spelar någon roll i samanhanget så är uppvärmningen tängt att fixas med vattenburen golvvärme.

Tacksam för goda råd.

/Johan771
 
Bygger man nytt bör man investera i en FTX, jag gissar att merkostnaden jämfört med mek frånluft är försumbar.
 
Helt klart ska du satsa på ett FTX system, pengarna som sparar in på frånluften är många sköna kronor.
Beroende på hur stort ni bygger har ni "snart" betalat aggregatet.
 
Flesta nya hus värms ju upp med FrånLuft värmepump (30-tusen). Om han väljer FTX (60-tusen kanske) i stället så måste han titta på en annan uppvärmingsform.

En Luft/vatten pump (80- tusen kanske) då eller kanske jord/Bergvärme (120 tusen kanske)..

Vill man ha bra komfort (slippa kalldrag) & bra luft kvalite så är ju FTX:en oslagbar.

Frånluftvärmepump, lär väll spara mera pengar änn en FTX anläggning om man tittar på det ekonomist. Men å andra sidan så lär bergvärme/luftvatten + FTX spara mera pengar änn en Frånluftvärme pump.

Har man råd så skulle jag iallfall välja FTX + Någon annan uppvärmingskälla..

Men det beror på på buget som sagt var. Jag skulle hellre ta ett standard kök eller vita kakelplattor i badrummet änn att välja bort FTX:en.
Kök o badrumm är ju relativt enkelt att "göra om" eller piffa till.
 
Tack för svar!

Har läst in mig lite på "fläktwoods" dom verkar ha fina grejor.

Vi kommer troligtvis ha jordvärme som uppvärmningssystem i huset, golvvärme.

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.