Är helt ny i husbranchen, och jag söker klarhet i ett par frågor:

Var det så att man under 70- och 80-talet gjöt in träbjälkar i bottenplattan? Jag har ju läst en massa om syll som ligger an mot betongen och därmed tar upp fukt, men gjöt man även in trä i betongen??? Hur vanligt var dom olika konstruktionerna?
Handlar det mer om "när" problemen uppkommer snarare än "om" dom kommer, om man har ett hus med dylik konstruktion?
 
Dauen skrev:
Handlar det mer om "när" problemen uppkommer snarare än "om" dom kommer, om man har ett hus med dylik konstruktion?
Japp!
Trä+betong=Fuktigt trä
Fukt+trä=mögel+nedbrytning+problem
 
Dessutom allt för vanligt på 70-talet. Finns många skräckexempel på ingutna tryckimprignerade reglar också. Mycket illa så här 30 år senare.
Tartan
 
Okej. Kikade en andra gång på en kåk från -77 idag, och tyvärr var det för många indikationer på vanvård. Murkna fönster, trasiga plastmattor runt brunnar, trasiga takpannor och svackande tak. Räknar med att övrigt underhåll också har blivit eftersatt. Med tanke på grundkonstruktionen hoppar vi över just detta exemplar... :-/
 
Låter som en bra idé om du inte vill ägna merparten av din "fritid" de närmaste åren i blåställ på kvällar/helger...vilket ju jag gör helt frivilligt ;)
 
Egentligen ser jag inte jobbet i sig som ett problem, det är väl mest en kostnadsfråga. Dock drar jag öronen åt mig när det gäller hus av den här typen, det känns som om priset kan bli väldigt högt, speciellt med tanke på att senaste budet redan ligger 1,6 mille...  ;)
 
Om man "gjöt in" syllen, vet jag inte, det har jag aldrig sett. Syllen ligger ovanpå plattan= fastskjuten, och kanske då utan grundpapp/plast. Detta tillsammans med en felaktigt lagd bädd eller misshandlad sådan, då flera hantverkare trampade omkring i bädden innan gjutningen kom på, gjorde att de kapilärlager av sten/grus som skulle förhindra att fukt vandrade upp i den färdiga plattan, sattes ur funktion. Nu är det inte alla plattor från denna tid som har fuktproblem, utan det är nog mer de områden med lerhaltig eller annan jord där vattnet har dålig avrinning som besväras mest.
 
Stämmer fint med föräldrahemmet det.

Sand/grus blandning med 2 dm platta på. takpappsremsa och fastskjuten syll. Isolering på plattan mellan åsarna och golvspån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.