Vi ska bygga nytt hus, antagligen med Björklidenhus. Vi har ännu inget avtal med banken, inget bygglov och inget kontrakt av något slag.

Men vi vet inte var vi ska börja? För att få bygglov måste vi ha löst avloppsdelen, så jag antar att det är där vi får börja? Men för att kunna lösa avloppsdelen behöver vi veta hur mycket vi kan låna, men för att banken ska kunna räkna på det vill de väl gärna ha en kalkyl från husbolaget. Och för att husbolaget ska vilja göra en kalkyl vill de väl att vi ska skriva på kontrakt, vilket vi ju inte kan göra när vi inte vet hur det blir med avlopp och bygglov och sånt.

Hur gör man? Var börjar vi?
 
1) skaffa tomt.
2) kontakta husföretag för ett avtalsförslag. (kontakta gärna fler och ta verkligen kontakt med referenser i er region)
3) Kontakta banken så ni får ett lånelöfte och råd om hur ni går vidare.
4) Kontakta någon (tex er framtida KA) att granska ert avtal innan ni skriver på.
5) Skriv på avtalet (där det är villkorat att ni bara skall betala x kr för bygglovshandlingarna)
5) Sök bygglov
6) När ni fått bygglov kan ni gå vidare med leveransavtalet med husfirman.
7) Anlita er egen KA (kvalitetsansvarig)

sedan rullar det förmodligen på av sig själv...
 
Jag kanske var lite otydlig. Ledsen.

1. V har tomt
2. Vi måste ordna med avloppet själva. Det gör inte husföretaget åt oss. Och då måste det ju vara bäst att kolla ifall vi ens får anlägga ett avlopp där, innan vi lägger tid och pengar på ett bygglov? Eller?

Det är väl egentligen det jag mest undrar: vad är bäst att fixa först? Huset med allting, eller avlopp och vatten?
 
Ansök hos kommunen om förhandsbesked på bygglov och lov att anlägga enskild avloppsanläggning. För som jag förstår finns inte kommunalt VA.
Kontakta miljö och byggnadsnämnden i din kommun.
 
Snurrepurran skrev:
Jag kanske var lite otydlig. Ledsen.

1. V har tomt
2. Vi måste ordna med avloppet själva. Det gör inte husföretaget åt oss. Och då måste det ju vara bäst att kolla ifall vi ens får anlägga ett avlopp där, innan vi lägger tid och pengar på ett bygglov? Eller?

Det är väl egentligen det jag mest undrar: vad är bäst att fixa först? Huset med allting, eller avlopp och vatten?
be dom som gör grunden eller marken att ta på sig att göra detta lov.
dom borde kunna ge ett förhandsbesked på kommunen.
 
Det första ni måste göra är att gå till banken och be dem se över er ekonomi för att beräkna tänkbart maximalt lånelöfte, alltså hur mycket lån som dom max kan ge er beroende på era förutsättningar. Detta kostar ingenting och det finns ingen anledning att försöka ta in en massa förhandsbesked från kommunen (som för övrigt tar tid och kostar en slant) om ni inte ens vet hur mycket lån ni kan få beviljat.

Med denna information i ryggen kan ni sedan ta in offerter från olika husföretag mm för att på så sätt försöka få en totalkalkyl på vad allt kommer att kosta och matcha detta mot ert lånelöfte för att se vad ni har råd med beroende på kontantinsats mm.

Ni bör alltså bege er till banken och presentera era planer och fråga efter hur stort lån som dom (som max) kan ge er. Starta där!
 
Redigerat:
Hur mycket vi max vill bygga för vet vi redan. Och det understiger vad banken vill låna ut. Så att börja i den änden känns inte nödvändigt. Vi ska kontakta björklidenhus och kolla vilken firma de använder för att göra grunden. Det vore ju smidigt om samma firma kunde sköta avloppet också ifall de gör sånt.
 
det husföretag ni väljer skall berätta för er hur ni skall göra,var noga med att ni hittar ett företag som hjälper er med detta och inte bara sälja ett hus.
 
Snurrepurran skrev:
Hur mycket vi max vill bygga för vet vi redan. Och det understiger vad banken vill låna ut. Så att börja i den änden känns inte nödvändigt. Vi ska kontakta björklidenhus och kolla vilken firma de använder för att göra grunden. Det vore ju smidigt om samma firma kunde sköta avloppet också ifall de gör sånt.
Vart ska ni bygga, ser att ni också är från Örebro.
 
Vi ska bygga i Gräve, utanför Karlslund vid Tysslingen.

Ni då?
 
Snurrepurran skrev:
Vi ska bygga i Gräve, utanför Karlslund vid Tysslingen.

Ni då?
Här blir det i Kumla, Skogstorp.
 
robbanorebro.
Jag har ritat och byggt ett 1-planshus. Boytan är på 150 m2+ förråd, klädkammare + en extra toalett. Detta har jag placerat i garagedelen. Detta skall ju räknas in i boytan, som då blir 172 m2. Till det har jag ett garage på 35 m2. Bottenplattan är 242 m2.
Huset är 17,8 x 9.0 m, och garaget är 11,4 x 6,3 m. Du kan se bilder på det under BILDER Stenhus. Om det är intressant kan jag maila över en planlösning till dig.

bengan6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.