När man monterar en disk ho i en skiva, är det då samma ho man använder i både fallet där man bara sågar ett hål och monterar och i fallet där man även fräser ner kanten på hon i bänkskivan?

Jag undrar för Ikea verkar bara ha diskhoar som är avsedda att ha kanten uppe på bänken medan jag vill fräsa ner hela hon i skivan för att slippa kanten. Så man kan torka vatten direkt ner i hon så att säga.

Frågan borde kanske vara:

-Kan jag köpa en diskho på Ikea som jag kan fräsa in i bänkskivan så att kanten är på samma höjd som bänkskivan?
 
Finns speciella för nerfräsning (planmontering). I.a.f. hos Franke.
 
Oki. Finns det kanske även hos någon billigare tillverkare av diskhoar?
:)
 
Hittar du någon ho med jämn och fin kant hos IKEA ser jag inget hinder till att använda den, även om den inte uttryckligen är gjord för planlimning.
 
Jag har gjort som du beskriver med en ikea ho. Jag är nöjd.

hus

hus
 
Väldigt snyggt Kamy!
Du råkar inte ha en närbild på själva nedfräsningen, där hon möter bänkskivan?

:)
 
gryden skrev:
IKEA erbjuder underlimmning på de flesta hoar de har i sortimentet, du kan beställa det direkt av IKEA så fixar dom det.

Här kan du läsa mer om detta, och se priser
Tack. Det är priset jag vill åt. En underlimmad diskho kostar 4000kr mot en lös som kostar 1300kr. Pengarna är slut :(
 
jakim skrev:
Väldigt snyggt Kamy!
Du råkar inte ha en närbild på själva nedfräsningen, där hon möter bänkskivan?

:)
Det var inte så lätt att ta kort på men jag gjorde mitt bästa...
 
  • P1020843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020844.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha en sådan diskbänk då har man verkligen fallit för reklamen att ha limmade plåtar med en ho,inte går det att få tillbaka vattnet till rätt ställe fukt kommer att krypa ned till träskivan och normalt använder man diskmedel att diska i, efter disk sköljer man av under rinnande vatten man måste ha två hoar för det och en hel diskbänk över hela ytan om det ska vara praktiskt
 
kamy skrev:
Det var inte så lätt att ta kort på men jag gjorde mitt bästa...
Njaaa....
Det är väl inte en planlimmad vask
En plåt som är gjord för planlimmning ligger jämnt med eller strax under bänkskivan
Se bild nedan:
 
  • Genomskärning av planlimning i laminat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tessok skrev:
Njaaa....
Det är väl inte en planlimmad vask
En plåt som är gjord för planlimmning ligger jämnt med eller strax under bänkskivan
Se bild nedan:
Precis så där har jag gjort...
 
Skumpen skrev:
Att ha en sådan diskbänk då har man verkligen fallit för reklamen att ha limmade plåtar med en ho,inte går det att få tillbaka vattnet till rätt ställe fukt kommer att krypa ned till träskivan och normalt använder man diskmedel att diska i, efter disk sköljer man av under rinnande vatten man måste ha två hoar för det och en hel diskbänk över hela ytan om det ska vara praktiskt
Skönt att nån vet hur det är. :)
 
kamy skrev:
Precis så där har jag gjort...
Jo jag förstår att du sänkt ner plåten i laminatet, men plåten är inte gjord för att planlimmas
Den måste ställa till det med avtorkning av bänken
Vattnet fastnar ju mot plåtkanten

En plåt som är gjord för planlimning är helt slät
Kallas också för FlashFit

Se bild nedan på planlimning gjord i granit
 
  • planlimmat hörne Impala.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tessok skrev:
Jo jag förstår att du sänkt ner plåten i laminatet, men plåten är inte gjord för att planlimmas
Den måste ställa till det med avtorkning av bänken
Vattnet fastnar ju mot plåtkanten
Nej, den är inte gjord för det, men det blev väldigt mycket snyggare och mer praktiskt (då skarven mellan trät och plåten blir i nivå) att göra så än att ha den ovanpå.

Ja, det ställer till det å det grövsta. Det är otroligt besvärligt. Nä, ärligt talat har jag aldrig tänkt på att kanten är i vägen när jag torkar bänken men det är klart att det finns bättre diskhoar (på många sätt) än de man köper på Ikea.

Tessok skrev:
En plåt som är gjord för planlimning är helt slät
Kallas också för FlashFit
ok.

Tessok skrev:
Se bild nedan på planlimning gjord i granit
Fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.